تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۱۹۰۹۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشاورزان دزفولی نسبت به بیمه کردن محصولات خود اهتمام ورزند
 سرپرست فرمانداری دزفول گفت: کشاورزان دزفولی نسبت به بیمه محصولات خود به منظور دریافت خسارات ناشی از حوادثی همچون سیلاب، اهتمام ورزند.

  محمد حیدری ظهر امروز چهارشنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در سالن جلسات فرمانداری، اظهار کرد: در سیلاب های گذشته بیمه نبودن بسیاری از محصولات کشاورزی مشکلات زیادی را در زمینه پرداخت خسارت برای دولت و کشاورزان به بار آورد؛ بنابراین لازم است کشاورزان نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

وی افزود: بر اساس مصوبه قرارگاه بازسازی و نوسازی استان خوزستان که متاثر از بخشنامه وزارتی است، بیمه محصولات کشاورزی اجباری شده و در سال جاری و سال های آینده دولت به کشاورزانی که فاقد بیمه هستند در صورت بروز حادثه، خسارت پرداخت نمی کند.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول در ادامه با تاکید بر لزوم ثبت و ضبط خسارت‌ها توسط تمام دستگاه ها در هنگام بروز حوادث همچون سیلاب، عنوان کرد: در هنگام بروز حوادث مردم به دنبال دریافت خسارت و یا دریافت ملزومات مربوط به مسائل بحرانی همچون چادر هستند که در این راستا ضرورت پرداخت خسارت، ضبط و ثبت واقعه است.

حیدری تصریح کرد: دستگاه های مختلف شهرستان در صورت بروز حوادث از جمله سیلاب باید به صورت مستمر خسارات را به دستگاه های زیربط گزارش و اطلاع دهند و نسبت به مستند سازی به روز و دقیق خسارات اهتمام ورزند تا برای پرداخت مشکلی رخ ندهد. 

وی با تاکید بر لزوم تقویت اطلاع رسانی دستگاه ها در مواقع بحرانی به منظور رعایت اصل پیشگیری، گفت: مدیران شهرستان ارتباط خود را با رسانه های رسمی از جمله رادیو شهری و خبرگزاری ها تقویت کنند تا با اطلاع رسانی اصولی و صحیح مانع بروز شایعات در فضای مجازی شوند. یکی از مولفه های موفقیت در بحران سیلاب فروردین ماه دزفول اطلاع رسانی دقیق از سوی فرمانداری و حضور مستمر برخی رسانه ها در امر اطلاع رسانی و انتشار هشدارها و توصیه ها بود که این مهم باید تداوم یابد.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول با بیان اینکه وضعیت عشایر کوچنده، پاشنه آشیل مدیریت بحران شهرستان در سیلاب اخیر بودند، افزود: توصیه می شود به منظور آمادگی برای مقابله با حوادث به ویژه بارندگی های شدید و سیلاب، مناطقی تحت عنوان مناطق امن برای استقرار عشایر کوچنده از سوی متولیان در نظر گرفته شود و این منطقه امن محصور و تحت پوشش اداراتی همچون دامپزشکی، جهادکشاورزی، مرکز بهداشت، امور عشایر، نیرو انتظامی و فرمانداری قرار بگیرد.

حیدری، مقاومت عشایر برای جابجایی را یکی از مشکلات مدیریت بحران دزفول در سیلاب فروردین ماه برشمرد و گفت: هرچند ممکن است در سال جاری بارندگی کم باشد اما لازم است با اهتمام متولیان یک فرمول تمکین پذیری تدوین شود تا در صورت بروز حادثه مجددا با این مشکل مواجه نشویم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به سلامت سیل بندهای مناطقی همچون زاویه ها، بالا رود، پیروزی و دیلم، افزود: سیل بندها به صورت مستقیم با جان مردم در ارتباط هستند که لازم است دستگاه های متولی نسبت به ترمیم و نگهداری آنان توجه ویژه ای داشته باشند که در این زمینه فرمانداری نیز پیگیری های متعددی را برای دریافت اعتبار و ترمیم این سیل بندها به عمل آورده است.

حیدری هچنین بیان کرد: شهرستان دزفول در عین حال که از مزیت آب بهره مند است با آسیب زهکش ها نیز مواجه است که این امر باید مدیریت شود تا خسارات از این ناحیه در مواقع سیلاب نسبت به گذشته کاهش یابد که در این راستا لایروبی زهکش ها از جمله زهکش سیاه منصور و شهر منتظران باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه تمامی دستگاه های شهرستان باید آمادگی مقابله با حوادث ناشی از بارندگی زیاد همچون سیلاب در سال جاری را داشته باشند، گفت: بحران خبر نمی کند، هر چه بحران سیلاب را جدی تر بگیریم قطعا شاهد خسارات کمتری خواهیم بود اما اگر نسبت به این امر بی تفاوتی صورت بگیرد سیلاب به ما غلبه خواهد کرد بنابراین تمام مدیران شهرستان باید با تدبیر ویژه برای مقابله با هرگونه بحران از جمله سیلاب انرژی گذاشته و آمادگی داشته باشند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار