تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۱۹۰۵۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نبود معلم در برخی از مدارس خوزستان/کارشکنی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران گردشگری
در حاشیه جلسه شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان مدیران کل به بیان مسائل و مشکلات حوزه خود پرداختند.
نبود معلم در برخی از مدارس خوزستان/کارشکنی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران گردشگری

 مدیران کل حاضر در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان که با حضور معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در ایذه برگزار شد نیز به بیان مشکلات این شهرستان‌ها و درخواست برای حل مشکلات آن پرداختند.

رضا رضایی در این جلسه با اشاره به حوادث ناگوار جاده ایذه-باغملک-اهواز در طول سال اظهار کرد: این جاده یکی از مشکل‌ساز ترین و خطرناک‌ترین جاده‌های کشور به حساب می آید.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان با اشاره به محور ایذه-دهدز گفت: این مسیر به‌عنوان یکی از محورهای پرتردد و ترانزیتی استان خوزستان همواره بار ترافیکی زیادی را متحمل می‌شود که در حوزه توسعه نیز نیازمند توجه جدی است.

وی با اشاره به کار احداث جاده ایذه-مسجدسلیمان گفت: با انجام این کار، جاده 160 کیلومتر ین شهرستان‌های به 70 کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد و قسمت‌هایی از آن کامل شد و ادامه آن نیز با حمایت های مالی و نگاه مسؤولان کشوری محقق می‌شود.

رضایی با بیان اینکه اولویت استان خوزستان برای محور اهواز تا ایذه در 5 قطعه است اضافه کرد: پیمانکار مسیر غیزانیه به هفتکل به طول 35 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان مشخص شد. برای دو خروجی هفتکل نیز در قطعه اول کار آن تا یک‌ماه دیگر به پایان می‌رسد و خروجی دوم نیز فاز خاکریزی آن به پایان رسید و تا پایان سال نیز کار آسفالت آن انجام می‌شود.

*نبود منابع مالی باعث اختلال در احداث جاده شرق خوزستان می‌شود

وی با اشاره به قطعه سوم پروژه راه استان خوزستان در شرق خوزستان گفت: این قسمت از مهم ترین قسمت‌های این طرح به حساب می‌آید که قرارداد آن نیز در حال انعقاد است و 35 درصد نیز پیشرفت کار دارد. این طرح 50 کیلومتر طول دارد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم تا پایان سال بهره برداری  از 25 کیلومتر از آن صورت گیرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان با تاکید بر اینکه براید ادامه کار با کمبود منابع مالی مواجه هستیم و باید تامین منبع صورت گیرد افزود: تعریض و روکش جاده قلعه‌تل به بارانگرد به‌عنوان قطعه 4 این پروژه در دستور کار است که در محله انتخاب پیمانکار قرار دارد و کمتر از یک ماه دیگر کار روکشی آن انجام و پا پایان سال نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی قسمت پنجم و مهم دیگر این مسیر را بارانگرد به ایذه عنوان کرد و ادامه داد: این مسیر با توجه به پیچ‌های غیر استاندارد و همچنین کمبود منابع مالی با مشکل مواجه شد و پیمانکار بعد از انجام کار 8 کیلومتر از آن به‌دلیل مشکلات مالی و بندهای موجود در قرارداد برای رسیدن به مطالبات خود طبق ماده 48 از ادامه روند کار کنار رفت.

رضایی با بیان اینکه به دنبال کار به صورت ترک تشریفات بودیم عنوان کرد: در رابطه با این مسیر با پیمانکاران زیادی مذاکره شد ولی به دلیل افزایش قیمت‌ها پیمانکاران از پذیرش آن بدون ترک تشریفات خودداری کرده و حمایت نکردند ولی با توجه به نیاز منطقه برای انجام 4 کیلومتر از پروژه یک پیمانکار آن را تقبل کرد تا این قسمت از کار صورت گیرد.

وی با اشاره به نیاز 12 میلیارد تومانی اعتبار برای پروژه ایست بازرسی هلایجان تا قسمت‌هایی از محور بارانگرد اضافه کرد: مسیر ایذه به سمت چهارمحال و بختیاری و اصفهان نیز از مسیرهای پرخطر و پر ترافیک استان و کشور است که همواره شاهد وقوع حوادث ناگوار مختلف در آن هستیم و انتظار می‌رود به طور ویژه مورد توجه باشد.

*محرومیت در ایذه و باغملک شدید است

امید حاجتی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان نیز در این مراسم با اشاره به مساله بیکاری جوانان در استان خوزستان اظهار کرد: درصد بیکاری در این استان 14.3 است که در شهرهای ایذه و باغملک این مساله در 28.6 درصد قرار دارد.

وی افزود: در سطح استان 11.6 درصد از جمعیت تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند که این آمار در شهرستان‌های ایذه و باغملک به شدن بالاست که محرومیت شدید این مناطق را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان با تاکید بر توجه به ظرفیت‌های اقتصادی این منطقه ادامه داد: اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان که باعث زیر کشت رفتن 17 هزار هکتار از زمین‌های منطقه می‌شود با تامین آب می‌تواند راهی برای برون رفت از این محرومیت شدید باشد.

حاجتی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگر شهرستان‌های ایذه و باغملک گفت: 30 درصد از روستاهای هدف کشور در حوزه گردشگری کشور در این منطقه واقع شده‌اند، 25 درصد از مناطق گردشگری و 20 درصد از مناطق بوم‌گردی خوزستان نیز در این شهرستان‌ها قرار دارند که با حمایت از زیرساخت‌های این صنعت در آن می‌توان در بحث توسعه حوزه شاهد پیشرفت بود.

وی با بیان اینکه کشاورزی و گردشگری در ایذه و باغملک می‌تواند راه برون رفت از مشکلات اقتصادی آنها باشد ادامه داد: وضعیت مسکن در باغملک در وضعیت فوق بحرانی است و 97.5 درصد از مسکن باغملک غیر مقاوم است که در صورت وقوع زلزله می‌تواند یک فاجعه بزرگ را به بار آورد.

حاجتی با اشاره به حوزه آموزش و پرورش در این منطقه بیان کرد: از لحاظ تراکم دانش آموز در کلاس درس این شهرستان‌ها در وضعیت خوبی هستند ولی از نظر کیفیت مدارس نیاز به تخریب و بازسازی آن است، زیرا بسیاری از فضاهای موجود نامناسب هستند.

*وزارت نیرو اراده‌ای برای انجام طرح 550 هزار هکتاری در ایذه نداشته است

کیخسرو چنگلوایی نیز در این مراسم اظهار کرد: کشاورزی در شهرستان‌های ایذه و باغملک با وجود ظرفیت بالا و استعدادهای مناسب به دلیل نبود آب و مربوط بودن به بارندگی پایدار نیست.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به بی‌بهره بودن شهرستان‌های ایذه و باغملک از فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان اضافه کرد: این دو شهرستان در فاز دوم این طرح نیز تاکنون درگیر مکاتبات است و شاهد هیچ بهره‌ای نبوده است.

وی ادامه داد: اگر از سال 93 این دو شهرستان تحت پوشش این طرح قرار می‌گرفتند هزینه‌هایی که برای انجام آن باید انجام می‌شد میزان 1.4 امروز بود و با این بی‌توجهی حجم زیادی از محصول تولیدی نیز برای استان از دست رفت.

چنگلوایی با بیان اینکه اراده‌ای برای تحقق این طرح در شهرهای ایذه و باغملک وجود ندارد و خود وزارت نیرو باید برای حل مشکلات این طرح پای کار باشد ولی تاکنون این امر توسط انها محقق نشده است گفت: اگر وزارت نیرو به انجام این طرح در این شهرستان‌ها کمک کند، با توجه به توانایی این مناطق و استعداد زمین‌های آن شاهد توسعه باغات در آن خواهیم بود.

*کمترین همکاری برای توسعه گردشگری در خوزستان از سوی بانک‌ها است

سید حکمت موسوی با اشاره به وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری در ایذه و باغملک اظهار کرد: با وجود توجه بسیار زیاد استان‌های دیگر به تالاب‌ها، رودخانه‌ها، رودها و سدها در حوزه گردشگری، در خوزستان همراهی برای انجام این کارها وجود ندارد و جهت دادن مجوزات کار ضعف وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان خوزستان افزود: با وجود ورود سرمایه گذاران جهت ایجاد کار گردشگری و توسعه آن در بسیاری از شهرها و مناطق استان خوزستان، شاهد عدم همراهی و همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات هستیم و کمترین همکاری را در این حوزه دارند.

وی با بیان اینکه بیشترین سپرده‌گذاری و کمترین همکاری جهت دادن تسهیلات در استان خوزستان وجود دارد اضافه کرد: شهرستان‌های دزفول و شوشتر در حوزه خانه مسافر در سطح استان اقدامات خوبی کرده‌اند، در ایذه و باغملک نیز به دلیل وجود ظرفیت‌های فراوان مردم‌شناسی و صنایع دستی می‌توانیم شاهد جذب گردشگر و ایجاد اشتغال از این طریق باشیم.

موسوی با اشاره به اهمیت بوم‌گردی در توسعه گردشگری ایذه و باغملک گفت: به راحتی می‌توان شاهد احداث 500 خانه بوم‌گردی در این دو شهرستان بود که منجر به قطب شدن آنها در این زمینه باشیم و با توجه به وجود روستاها و خانه‌های روستایی در این منطقه می‌توان به توسعه گردشگری در این حوزه کمک کرد.

*زمین چمن تنها استادیوم ایذه به زمین خاکی تبدیل شده است

افشین حیدری نیز در این مراسم اظهار کرد: ایذه نه تنها اینکه مهد کشتی فرنگی و ورزش‌های رزمی در کشور به حساب می آید بلکه در فوتبال و فوتسال هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و شاهد حضور چندین ورزشکار از این شهرستان در تیم‌های مختلف هستیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان خوزستان افزود: با وجود این ظرفیت‌های مهم ورزشی در ایذه، زیرساخت‌های آن بسیار قدیمی هستند و اجرای پروژه‌های جدید باعث ایجاد امید در ورزشکاران و ورزش دوستان این منطقه شد ولی به دلیل وجود مشکلات مالی این پروژه‌ها متوقف شدند.

وی با اشاره به عدم وجود امکانات در محلات این شهر بیان کرد: چمن تنها استادیوم شهر ایذه به یک زمین خاکی تبدیل شده است و با توجه به حضور ورزشکاران رشته‌های مختلف در این چمن برای انجام تمرینات خود در طول شبانه روز، شاهد از بین رفتن چمن آن هستیم.

حیدری با تاکید بر احداث زمین چمن شماره 2 این شهرستان پس از سال‌ها و توسعه چمن‌های مصنوعی در شهر ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های بالای شهرستان ایذه در کشتی و ورزش‌های رزمی این شهرستان در صورت تکمیل پروژه‌های ورزشی خود می‌تواند میزبان مسابقات جهانی رشته‌های ذکر شده شود.

*وجود مدارس بدون معلم در خوزستان

کورش مودت نیز در این جلسه اظهار کرد: برای بازسازی و تکمیل مدارس قدیمی استان خوزستان نیازمند 110 میلیارد تومان اعتبار هستیم که این اعتبار برابر با بودجه 3 سال اداره کل آموزش و پرورش استان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان با اشاره به فضای آموزشی استان افزود: فضای آموزشی استان در حال حاضر 4.8 متر است که باید به 5.2 متر برسد و برای این توسعه نیازمند 10 هزار کلاس درس در استان هستیم.

مودت با اشاره به کمبود 16 هزار معلم در استان خوزستان بیان کرد: بزرگترین چالش ما در استان خوزستان نیروی انسانی است که برای رفع این کمبودها مجبور به اضافه کار دادن به معلمان و استفاده از نیروهای خود در حوزه‌های مختلف آموزشی هستیم.

وی در پایان گفت: در برخی از مناطق استان خوزستان مدرسه داریم ولی متاسفانه بدون معلم هستیم و به دنبال این هستیم که تا هفته آینده این مشکل را برطرف کنیم.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار