تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۸۹۸۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با گذشت یک ماه از شروع سال آبی جدید؛
شرایط رودخانه‌ها و سدهای خوزستان منطبق با پیش‌بینی‌ها است
  مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: با گذشت یک ماه از شروع سال آبی جدید، شرایط رودخانه‌ها و سدهای خوزستان منطبق با پیش‌بینی‌ها است.

داریوش بهارلویی  اظهار کرد: طی مهرماه ورودی و خروجی سدها بر مبنای پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بوده و باران مؤثری نیز در سطح حوضه‌های آبریز به وقوع نپیوسته است.

وی گفت: با توجه به اینکه از یک سال بسیار مرطوب وارد سال آبی جدید شده‌ایم، شرایط بیش از آنکه متأثر از وقایع این سال جدید زراعی باشد تحت تأثیر سال آبی گذشته و کشت تابستانه است در نتیجه فعلاً نمی‌توان قضاوتی برای آینده و حوادث منابع آبی داشت. به‌طور طبیعی دبی و ورودی پایه آب سدها و رودخانه‌ها بیش از سال گذشته است اما تداوم این شرایط بسته به عوامل آب و هوایی و بارش‌ها است.

بهارلویی عنوان کرد: هم‌اکنون با کاهش برداشت آب کشاورزان، خروجی از سدهای استان کاهش یافته و حجم خالی سدها مناسب برای مهار سیلاب‌های محتمل هست.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان افزود: بیش از این نباید حجم استراتژیک سدها را کاهش داد چرا که احتمال عدم وقوع سیلاب و پیش‌بینی بارش‌های مؤثر وجود دارد. در یک ماه آغازین سال آبی جدید بیلان منابع و مصارف آب در تمامی سدها و رودخانه‌های استان منفی بوده که این امر موجب کاهش حجم مفید و قابل برنامه‌ریزی سدها شده است.

بهارلویی در ادامه تأکید کرد: سدهای استان اهداف چندمنظوره داشته و باید تعادل بین همه این اهداف و تحقق آنها برقرار کرد و نگرانی از یک حادثه و ریسک وقوع آن را با معیارهای فنی می‌بایست سنجید. آنچه هم‌اکنون برای منابع آبی سدهای استان خوزستان برنامه‌ریزی گردیده منطبق با مبانی مدیریت ریسک بوده و امیدواریم در سال آبی جدید کمترین تنش آبی رخ دهد.

وی اظهار کرد: سیلاب‌ها ماهیت رودخانه‌های استان هستند و نباید ما این پدیده و ویژگی را دشمن خود فرض کنیم بلکه می‌توان با رعایت اصول فنی، حق و حریم رودخانه‌ها و قبول آنکه مجاورت در کنار یک جریان آبی به هر شکل خطرات خود را دارد به همزیستی با سیل و رودخانه بپردازیم. محیط‌زیست و منابع طبیعی ما وابسته به وقوع این سیلاب‌ها بوده و مزایای بی‌شماری برای استان و این جلگه حاصلخیز داشته است بنابراین نگاه ما باید به این اتفاق تغییر کند.

بهارلویی در ادامه گفت: سازمان آب و برق خوزستان با تغییر رویکرد خود سعی کرده ضمن افزایش توان مدیریت بحران‌های آبی، آمادگی کامل برای مهار بخش مخرب سیلاب‌ها را ایجاد کند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان در پایان تأکید کرد: از مردم استان تقاضا دارم اخبار و اطلاعات صحیح را از روابط عمومی این سازمان و منابع موثق خبری دنبال کنند. سدهای استان به لحاظ پایداری در صحت کامل قرار داشته و با حجم خالی بیش از ۸.۷ میلیارد مترمکعب و توان خروجی کنترل‌شده، قادر به مهار سیلاب‌های متعارف و حتی تاریخی و بزرگ هستند؛ بنابراین به‌هیچ‌وجه به شایعات منتشره به خصوص در فضای مجازی توجه نکنند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار