تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۱۸۸۴۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لایروبی جزیره شادی اهواز تا پایان آبان ماه
  مدیر دفتر لایروبی و ماشین‌آلات سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به آغاز لایروبی رودخانه کارون در خرمشهر گفت: لایروبی نیمی از رسوب اطراف جزیره شادی در اهواز تا آبان ماه به اتمام می‌رسد.

سیامک عباسپور  اعتبار مورد نیاز برای لایروبی رودخانه کارون را ۱۵ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در کارون مقطع اهواز به طول ۳۴ کیلومتر (از زرگان تا کوت عبدالله) ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب رسوب گذاری اتفاق افتاده که هزینه لایروبی آن هشت هزار میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه لایروبی بخشی از جزیره شادی و نی‌زدایی سواحل رودخانه کارون از پل سوم تا هفتم در قالب طرح لایروبی و ساماندهی کارون در بازه‌های بحرانی در سال ۹۸ انجام می شود، اظهار داشت: در همین راستا لایروبی کارون از پل جدید خرمشهر تا انتهای رودخانه (دهانه اروند) به طول یک کیلومتر نیز از هفته گذشته آغاز شده است.

عباسپور اضافه کرد: برای اجرای این طرح بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال (۴۳ میلیارد ریال از منابع عمرانی و در حدود ۸۰ میلیارد ریال از اعتبارات جبران خسارت سیل) اختصاص یافته که با توجه به محدودیت اعتبارات اجرای آن بر اساس اولویت بندی و با اولویت جزیره شادی آغاز شده است.

وی افزود: در سیل اخیر ۷۰۰ هزار مترمکعب رسوب در «جزیره شادی» انباشته شده که به تناسب اعتبار تخصیص یافته، لایروبی ۳۰۰ هزار مترمکعب از آن در دستورکار است و در صورت افزایش اعتبار این رقم افزایش می یابد.

عباسپور ادامه داد: لایروبی جزیره تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته و ۱۵۰ هزار مترمکعب رسوب برداشته شده که پیش بینی می شود تا پایان آبان ماه به اتمام برسد.

به گفته وی عمق رودخانه در محل لایروبی جزیره در اهواز در حدود چهار تا پنج متر و در خرمشهر در حدود ۲ تا سه متر است.

وی با بیان اینکه لایروبی جزیره بر سیل تاثیر چندانی ندارد، اضافه کرد: این لایروبی با هدف کنترل سیلاب انجام نمی شود زیرا مطالعات ما نشان می دهد که لایروبی در اهواز تاثیر چندانی در کاهش سیل ندارد و در زمان وقوع سیلاب با دبی چهار هزار و ۹۵۰ مترمکعب تنها می تواند ۳۰ سانتیمتر از ازتفاع آب را کاهش دهد، آنهم به شرطی که لایروبی کوت عبدالله تا دارخوین نیز انجام شود.

مدیر دفتر لایروبی و ماشین آلات سازمان آب و برق خوزستان یکی از اهداف لایروبی جزیره شادی را بهبود منظر و چهره رودخانه در این مقطع دانست و اظهار داشت: جزیره شادی جریان رودخانه را به ۲ شاخه (ساحل شرقی و غربی) تقسیم کرده است، لایروبی نشدن رسوبات، توزیع نامناسب جریان آب و تشدید رسوب‌گذاری را به دنبال دارد که نتیجه آن مدفون شدن ایستگاه های پمپاژ فضای سبز شهرداری در ساحل غربی است.

وی بیان کرد: دلیل دیگر لایروبی این است که با توجه به نوع رسوب تجمع یافته، وزش باد شدید می تواند منجر به گرد و غبار محلی شود، که برداشتن آن را ضروری می کند.

عباسپور همچنین گفت: قرار بود استانداری از منابع استانی اعتباری به لایروبی اختصاص دهد اما تاکنون اعتباری داده نشده است.

وی افزود: بر اساس توافق ها حمل رسوب از جزیره بر عهده شهرداری اهواز است و تاکنون ۵۰ هزار مترمکعب را تخلیه کرده است، البته این رسوبات خاک حاصلخیز کشاورزی نیست اما برای چمن، فضای سبز و یا کوره های آجرپزی کاربرد دارد.

عباسپور خاطرنشان کرد: لایروبی در اهواز با استفاده از بیل مکانیکی و در خرمشهر با استفاده از بیل مکانیکی و بارج و دستگاه لایروب انجام می شود، یک دستگاه لایروب در اهواز در حال تعمیر است که در صورت اتمام تعمیرات، لایروبی در این مقطع علاوه بر تعهدات پیمانکار انجام خواهد شد.

وی در ادامه درباره تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر خاکریزی در کارون به جای لایروبی، توضیح داد: لایروبی چند جزیره کوچک زیر پل سیاه نیز جزو برنامه است که با توجه به اینکه در وسط رودخانه قرار دارند، برای برداشتن آنها نیاز به خاکریزی برای ساخت رمپ دسترسی وجود دارد.

رسوب برداری از جزیره شادی در اهواز از تیر ماه امسال آغاز شده است. سیلاب بهار امسال باعث شد در حدود ۲ میلیون مترمکعب به رسوب کارون در اهواز اضافه شود.

یکی از مطالبات شهروندان در سال‌های اخیر که رسوب و جزایر متعدد رودخانه کارون را فراگرفته، لایروبی این رودخانه بوده است. در سیلاب اخیر بخشی از انتقادات به مسئولان عدم لایروبی رودخانه‌ها به ویژه کارون بوده است.

برخی مسئولان و حتی اساتید دانشگاه تأثیر لایروبی کارون را در کاهش سیلاب بسیار ناچیز دانسته و گفته‌اند: لایروبی این رودخانه تنها می‌تواند در زیباسازی چهره شهری نقش داشته باشد، اما آخوندعلی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز این ادعا را رد کرده و گفته است: رسوب‌گذاری در اهواز باعث تشدید آبگرفتگی می شود و می‌تواند برای اهواز خطرآفرین باشد.

 بر اساس مطالعات، لایروبی در کارون در مقطع اهواز به چهار بازه تقسیم شده که شامل پل هفتم تا پنجم، پل پنجم تا پل ششم (فولاد)، چنیبه و بالادست اهواز بوده و در جلسات اخیر هزینه لایروبی بازه‌های مهم در رودخانه‌های کرخه، کارون و بهمنشیر در حدود ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

رودخانه کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول روزگاری پرآب‌ترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور بوده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار