تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۱۸۸۲۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان ۶ هزار مدرسه فرسوده دارد
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ‌گفت: بیش از ۶ هزار مدرسه فرسوده و ۲ هزار مدرسه تخریبی در خوزستان وجود دارد که نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و بازسازی آن‌ها نیاز است.
 قربانی امروز در نشست خبری که به مناسبت افتتاح مدارس مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده خوزستان برگزار شد، بابیان اینکه خوزستان به‌عنوان استان پیشرو در ساخت‌وساز مدارس سیل‌زده است، اظهار داشت: نخستین مدارس بازسازی‌شده در سیل از فردا با حضور وزیر آموزش‌وپرورش در خوزستان آغاز به کار می‌کنند.

وی افزود: با همه مشکلاتی که در راه ساخت‌وساز فضاهای آموزشی سیل‌زده و زلزله‌زده مسجدسلیمان وجود داشت، اما با حمایت‌های همه‌جانبه مردم و دستگاه‌های دولتی و خصوصی توانستیم در مدت 3 ماه 254 مدرسه احداثی در قالب 860 کلاس بااعتباری بالغ‌بر 130 میلیارد تومان را برای مهرماه آماده‌سازی کنیم که در جای خود یک رکورد بی‌سابقه است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان به تأثیر مثبت رسانه‌ها برروند بازسازی مناطق سیل‌زده اشاره کرد و گفت: در جریان وقوع سیل، حضور شبانه‌روزی رسانه‌ها و انعکاس مشکلات مردم سبب شد خیروبرکت فراوانی برای خوزستان سرازیر شود که بخشی از آن به بازسازی فضاهای آسیب‌دیده از سیل اختصاص یافت. همچنین نظر مسئولان کشوری بیش‌ازپیش به استان جلب شد و امروز به‌جرئت می‌توان گفت بخش اعظمی از خسارت‌های مدارس سیل‌زده جبران شده است.

قربانی ادامه داد: همزمان با بازسازی مدارس آسیب‌دیده از سیل، با کمک خیران موفق شدیم 1000 کلاس درس را در شرایط سخت تابستان خوزستان تعمیر و بازسازی کنیم.

وی افزود: بعد از وقوع سیل تعیین تکلیف بسیاری از روستاها جهت جابه‌جایی مشخص نبود و به همین سبب کار اجرای بازسازی مدارس از تیرماه آغاز شد و فرصت زیادی برای بازسازی وجود نداشت. علاوه بر این بیشتر جاده‌های روستایی از بین رفته، زیرساخت‌هایی مانند آب و برق با قطعی مکرر مواجه بود و زلزله مسجدسلیمان نیز به وقوع پیوست که دشواری کار را بیشتر کرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان بابیان خسارت‌های زلزله مسجدسلیمان به ساختمان‌های مدارس گفت: در این زلزله 60 میلیارد تومان خسارت وارد و با 60 مدرسه آسیب‌دیده مواجه شدیم که 40 مدرسه تعمیری، 15 مدرسه احداثی و 5 مدرسه نیز نیاز به مقاوم‌سازی داشتند. این در حالی بود که بیشتر نیروهای ما درگیر بازسازی سیل بودند اما باکار شبانه‌روزی توانستیم مدارس را برای مهرماه آماده کنیم.

کمک 70 میلیارد تومانی خیران کشور به بازسازی مدارس سیل‌زده خوزستان

قربانی با اشاره به تعهد 200 میلیارد تومانی خیران کشور برای ساخت‌وساز مدارس آسیب‌دیده از سیل، عنوان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم بیش از 70 میلیارد تومان از کمک‌های خیرین را برای خوزستان جذب کنیم که 30 میلیارد تومان آن برای بازسازی مدارس سیل‌زده هزینه شد و 40 میلیارد تومان باقی‌مانده نیز جهت ساخت 40 مدرسه با 160 کلاس جدید اختصاص یافت که یک فرصت طلایی برای روستاهای خوزستان بود.

وی درباره اعتبارات سال 97 گفت: اعتبارات سال 97 حدود 350 میلیارد تومان بود که 130 میلیارد تومان آن داده‌شده و محل هزینه شدن آن‌ها نیز مشخص است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان درباره تعداد مدارس فرسوده و تخریبی استان گفت: بیش از 6000 مدرسه فرسوده و 2000 مدرسه تخریبی در خوزستان وجود دارد که نزدیک به 2000 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و بازسازی آن‌ها نیاز است.

قربانی ادامه داد: تراکم دانش‌آموزی در خوزستان حدود 2/4 متر است و متوسط آن در کشور بیش از 5 متر در نظر گرفته‌شده اما همچنان با استاندارد دنیا که 5/8 متر است فاصله بسیاری داریم.

وی با اشاره به هجوم دانش آموزان به مدارس برخوردار و مدارسی که دارای معلمان بهتری هستند گفت: همه مردم تلاش دارند فرزندان خود را در مدارسی ثبت‌نام کنند که ازنظر برخورداری تجهیزات آموزشی و معلمان باکیفیت وضعیت بهتری دارند بنابراین دیده می‌شود که مردم از حاشیه شهر فرزندان خود را در مدارس مرکزی ثبت‌نام می‌کنند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ادامه داد: ما باید تلاش کنیم مناطق محروم را تقویت کرده تا تمرکززدایی صورت گیرد.

350 مدرسه سنگی در شمال و شمال شرق خوزستان وجود دارد

قربانی بابیان اینکه اولویت سازمان در سال جدید برچیدن مدارس سنگی است، گفت: حدود 350 مدرسه سنگی در شمال و شمال شرق خوزستان شناسایی‌شده که به‌صورت تدریجی با مدارس کانکسی یا چادری برداشته می‌شوند.

وی افزود: همچنین در مسجدسلیمان 13 مدرسه سنگی و قدیمی براثر زلزله تخریبی اعلام شدند که عملیات بازسازی آن‌ها از دوم مهرماه در چهار مدرسه و بااعتباری بالغ‌بر 8 میلیارد تومان آغازشده است. همچنین 5 مدرسه 6 کلاسه نیز با همکاری سپاه پاسداران تأمین اعتبارشده و کار ساخت آن‌ها را نیز آغاز کردیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ادامه داد: سعی کردیم از مدارس آسیب‌دیده به‌صورت محدود استفاده کنیم و در برخی از مناطق روستایی نیز از خانه‌های دولتی مانند خانه بهداشت و مساجد کمک گرفتیم همچنین در برخی نقاط با همکاری اهالی روستا خانه‌هایی را به‌عنوان مدرسه در نظر گرفتیم تا هیچ داش آموزی بدون کلاس نباشد.

قربانی تصریح کرد: یکی درگیر از کارهای ما در سال 97 برچیدن مدارس استیجاری بود که 50 درصد آن‌ها از سیستم آموزشی برچیده شد.

وی با اشاره به اختصاص اعتبار 320 میلیارد تومانی برای برچیدن مدارس کانکسی در خوزستان، گفت: 100 مدرسه کانکسی در مناطق شهری خوزستان وجود دارد که تا پایان آبان ماه برچیده می‌شوند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان بابیان اینکه مقاوم‌سازی مدارس از اولویت‌های سازمان است، افزود: نوعی از مدارس وجود داند که نه تخریبی محسوب می‌شوند و نه مقاوم هستند؛ از سال گذشته کار مقاوم‌سازی آن‌ها انجام‌شده که براساس پیش‌بینی‌ها حدود 1000 هزار مدرسه با 5000 هزار کلاس درس در خوزستان نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

ساخت 70 کلاس درس با هزینه بانوان خیر خوزستانی

زیبا صالح پور رئیس شورای بانوان مجمع خیران مدرسه‌ساز خوزستان نیز با حضور در این جلسه گفت: خیرین مدرسه‌ساز در سطح کشور ازنظر میزان تعهدات خود شاخص‌ترین هستند و این موضوع به دو عامل بستگی دارد که یکی درک صحیح آن‌ها از آموزش‌وپرورش و دیگری اعتماد آن‌ها نسبت به عملکرد اداره کل نوسازی مدارس است.

وی افزود: اگر تهران را به‌عنوان یک استان ویژه در نظر بگیریم که خود یک کشور است، خوزستانی‌ها این افتخار رادارند که در چندین سال گذشته رتبه نخست کشور را در بحث تعهدات خیران مدرسه‌ساز کسب کنند.

صالح پور ادامه داد: خداوند به خوزستان فقط گاز و منابع زیرزمینی نداده بلکه خیرانی به ما داده که ارزش آن‌ها از این منابع بیشتر است.

رئیس شورای بانوان مجمع خیران مدرسه‌ساز خوزستان بیان داشت: بانوان در استان ما منابع مالی حدود 21 پروژه و نزدیک به 70 کلاس درس را به‌طور مستقل متعهد شدند و کار آن را انجام دادند. علاوه بر این استاندار خوزستان نیز همواره در بخش مدرسه‌سازی و خیرین با نوسازی مدارس همراه بودند.

وی عنوان کرد: حدود 2000 خیر مدرسه‌ساز در خوزستان داریم که 500 نفر آن‌ها در بحث ساخت‌وساز هستند و مابقی در خرید تجهیزات کمک می‌کنند.

سفر وزیر آموزش‌وپرورش به خوزستان سیاسی نیست

سعید رضوانی مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان بابیان اینکه برخی در پایگاه‌های خبری سفیر وزیر آموزش‌وپرورش به خوزستان را سیاسی وانمود می‌کنند، گفت: سفیر وزیر آموزش‌وپرورش به سبب افتتاح مدارس آسیب‌دیده از سیل است و به‌هیچ‌وجه سیاسی نیست.

وی افزود: رسانه‌ها باید تلاش کنند تا فضای استان فضایی مثبت باشد و به پیشرفت و توسعه خوزستان کمک کند.

رضوانی تصریح کرد: نباید توان خود را در این جهت به‌کارگیری کنیم که خدای ناکرده کارها و همت فرزندان خوزستان دیده نشود.

مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان تأکید کرد: حق انتقاد محفوظ است اما در کنار انتقاد باید راهکار داده شود و اگر انتقادی با مدرک و مستند باشد به‌سرعت می‌توان آن را پیگیری و در جهت اصلاح آن گام برداشت. امیدواریم منتقدان بدون حب و بغض نقدها را بیان کنند تا به پیشرفت و تعالی استان کمک شود.

وی با اشاره به‌سختی های کار بازسازی مدارس آسیب‌دیده از سیل گفت: یکی از نگرانی‌های عمده ما نسبت به بازسازی مدارس این بود که با توجه به منابع مالی و تنگناها تجربه کرمانشاه تکرار نشود. به همین سبب از ابتدای آغاز نوسازی مدارس تلاش وسیع و دیدارهای متفاوت در سطح ملی و استان انجام و کار عملیاتی و جهاد عظیم در خوزستان اتفاق افتاد تا کار باکیفیت بسیار بالا به پایان برسد.

رضوانی تصریح کرد: از تجهیزات مدرن‌تری در این مدارس استفاده‌شده که شامل میز و نیمکت با شرایط سنی دانش آموزان و مقطع تحصیلی و جنسیت آن‌ها صورت گرفت.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار