تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۱۸۸۱۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضعف طرح رجیستری در مقابل سوءاستفاده قاچاقچیان از زائران اربعین
سفر به عراق می‌تواند زمینه برای رجیستر تجهیزات دیجیتال سیم کارت خور را فراهم کند لذا ممکن است برخی از افراد سودجو از حضور مردم در این حماسه بزرگ سوء استفاده کرده و به دنبال رجیستر گوشی های تلفن همراه باشند .
  با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی و مشارکت حداکثری مردم برای حضور در این حماسه بزرگ، امکاناتی برای تسهیل حضور مردم در نظر گرفته شده است، یکی از این تسهیلات این است که افراد می توانند بدون اخذ ویزا و حتی با پاسپورت های موقت در نظر گرفته شده برای اربعین حسینی،به عراق سفر کنند.

با توجه به اینکه طرح رجیستری تجهیزات سیم کارت خور از سال گذشته در کشور اجرایی شده است هر شهروندی حق دارد تا پس از مسافرت به خارج از کشور یک گوشی تلفن همراه را به نام خود ثبت و رجیستر کند. از همان ابتدای اجرای این طرح خلأهایی در عملیاتی سازی آن وجود داشت و سوء استفاده کنندگان با شناسایی این خلأها توانستند از پاسپورت مسافران استفاده و گوشی های تلفن همراه را رجیستر کنند و در بازار به فروش برسانند.

تعدادی از مخاطبان به این موضوع اشاره کردند، یکی از آنها طی پیامی آورده است:  «من و همسرم مرداد ماه از طریق عتبات دانشگاهیان خراسان رضوی عازم کربلا شدیم و پس از بازگشت، متوجه شدیم بدون اطلاع ما سیم کارتی ثبت شده و به همین طریق گوشی تلفن همراه رجیستر شده است.»

اجاره پاسپورت برای دور زدن رجیستری

پیش از این نیز محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سوء استفاده قاچاقچیان خبر داده بود. جهرمی در این باره گفته بود: بسیاری از قاچاقچیان پاسپورت کاروان‌های زیارتی به کربلا را اجاره کرده و به وسیله آن تلفن همراه رجیستر می کنند. همچنین این قاچاقچیان توانستند با این کار طرح رجیستری را دور بزنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در موسم حج واجب نیز از سوء استفاده برخی از دفاتر تلفن همراه و کاروان ها از پاسپورت و اطلاعات حجاج خبر داده بود. وی در توییتر در این باره نوشت:

تشکیل کمیته رجیستری

همچنین محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس از تشکیل کمیته رجیستری برای حل مشکلات این طرح خبر داد و گفت: کمیته رجیستری به طور مداوم جلساتی را با نمایندگان وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار می‌کند تا بتوان برای آن راهکارهای مناسبی را پیدا کرد.

 

با توجه به اینکه سفر به عراق می‌تواند این زمینه را برای رجیستر تجهیزات دیجیتال سیم کارت خور فراهم کند لذا این امکان وجود دارد که افراد سودجو از حضور مردم در این حماسه بزرگ سوء استفاده کرده و به دنبال رجیستر گوشی های تلفن همراهی باشند که تا کنون ثبت نشده است.

ضرر کسب و کارها از واردات تلفن همراه و فروش آن در بازار آزاد

حسین غروی رام رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس گفت: استفاده از حق واردات گوشی مسافری برای تجارت خلاف قانون است و با این کار افراد سود جو کالا را وارد بازار می‌کنند.

وی گفت: با این کار، این نوع تلفن‌های همراه که به این سبک وارد کشور شده اند نیز بعدها دچار مشکل می شوند چرا که همانطور که شاهد بودید ۳۰ هزار موبایل به دلیل مشکلات رجیستری قطع شدند و هم کسبه بابت این موضوع متضرر شدند هم خریداران و مصرف‌کنندگان که این کالاها را خریداری کرده بودند.

 

غروی ادامه داد: بر روی گوشی های تلفن همراهی که  این افراد در دست دارند، سرویس و خدمات گوشی تلفن همراه ارائه نمی شود و انگار با دنیای بیرون ارتباطی ندارند.

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در ادامه بیان کرد: همچنین افراد فعال در انجمن واردکنندگان موبایل که شناسنامه دار هستند و به صورت قانونی واردات انجام می دهند نیز از این کار متضرر می شوند چرا که ورود کالا به صورت قانونی یک پروسه ۴۵ روزه تا دو ماهه است و کسانی که به صورت مسافری تلفن همراه را وارد می کنند خیلی راحت این گوشی ها را به فروش می رسانند.

افراد فعال در انجمن واردکنندگان موبایل که شناسنامه دار هستند و به صورت قانونی واردات انجام می دهند نیز از این کار متضرر می شوند چرا که ورود کالا به صورت قانونی یک پروسه ۴۵ روزه تا دو ماه است و کسانی که به صورت مسافری تلفن همراه را وارد می کنند خیلی راحت این گوشی ها را به فروش می رسانند.

وی اضافه کرد: ما با این کار موافق نیستیم و حتی این موضوع از نظر شرعی نیز دچار اشکال است چرا که حق دیگران در آن تضییع می‌شود. به همین دلیل بهتر است هر چه سریع‌تر جلوی این کار گرفته شود تا بیش از این افراد متضرر نشوند.

نظر مراجع درباره واردات گوشی برای فروش در بازار

اما برای اینکه این موضوع را از نظر شرعی و دینی بررسی کنیم با دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی مقام معظم رهبری تماس گرفتیم.کارشناس مسائل شرعی دفتر مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس تاکید کرد: افرادی که برای شرکت در این راهپیمایی بزرگ و زیارت امام حسین (ع) کربلا مشرف می‌شوند به طور قطع لیاقت و شایستگی این زیارت را داشتند.

وی ادامه داد : حیف است که زائران که به طور قطع افرادی متدین و عزادار ابا عبدالله الحسین هستند معنویات این سفر را با چنین اعمالی خدشه دار کنند.

این کارشناس مسائل شرعی در ادامه بیان کرد: به طور قطع سفر زیارتی اربعین بر اساس عزاداری و گریه بر ظلمی است که بر اهل بیت علیه السلام شده است و اگر افراد به دنبال تجارت از این سفر باشند نیت خود را دچار مشکل می کنند.

حیف است که زائران که به طور قطع افرادی متدین و عزادار ابا عبدالله الحسین هستند معنویات این سفر را با چنین اعمالی خدشه دار کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به طور غریزی وقتی انسان عزیزی را از دست می‌دهد دیگر به هیچ چیز جز مویه و گریه و زاری برای فقدان فرد فکر نمی‌کند حال آنکه عزیزی که ما در اربعین برای آن عزاداری می‌کنیم امام و راهنمای ماست.

با توجه به آنچه گفته شد واردات گوشی همراه و رجیستر آن امری غیرقانونی نیست اما می توان این مسئله را در نظر گرفت که چون حجم زیادی از مردم در این سفر زیارتی شرکت می‌کنند، اگر همه آنها اقدام به واردات یک گوشی تلفن همراه کنند، می تواند موجب صدمه  و آسیب به اقتصاد افراد دیگری در کشور شود که به صورت قانونی و با پرداخت مالیات برای واردات تلفن همراه اقدام می‌کنند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار