تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۸۷۳۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم خرمشهر در مجلس:
طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ اجرایی نشده است
طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ اجرایی نشده است

نماینده مردم خرمشهر در مجلس گفت: راه‌اندازی پروژه کوهرنگ ۳ صحت ندارد چون اگر این اتفاق می‌افتاد ما نمایندگان استان‌های مخالف اجرای طرح، خبردار شده و اعتراض می‌کردیم.

  عبدالله سامری در نشست خبری با خبرنگاران شامگاه گذشته  در مورد انتشار مطالبی در خصوص آغاز به کار طرح کوهرنگ ۳ برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون در فضای مجازی اظهار کرد: عمده فضای مجازی کشور مسموم و غیرقابل‌اعتماد است و توسط افراد تحصیل‌کرده تغذیه نمی‌شود، تصاویر مربوط به اجرای پروژه کوهرنگ ۳ نیز نمی‌تواند صحت داشته باشد.

وی افزود: اگر طرح کوهرنگ ۳ شروع‌شده بود بدون شک ما نمایندگان سه استان هم‌جوار کارون مطلع می‌شدیم و همچون دفعات گذشته که اعتراض خود را به دولت منتقل کردیم این بار نیز این اعتراضات دنبال می‌شد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس در ادامه به موضوع تجارت در خرمشهر اشاره کرد و گفت: از سال گذشته بحث کد وارداتی برای خرمشهر پیگیری می‌شد اما به خاطر نگاه امنیتی که هنوز بعد از ۳۰ سال به خرمشهر وجود دارد این امر تا هم‌اکنون عملیاتی نشده است.

وی افزود: ۹۵ درصد زیرساخت‌ها برای تعریف کد وارداتی برای شلمچه فراهم‌شده است. طی آخرین نشست‌ها در تهران، هفته گذشته کد وارداتی به شهرستان خرمشهر ابلاغ شد.

سامری در ادامه نوید رونق مرز شلمچه را داد و گفت: مرز چذابه مرز غیررسمی است و دولت عراق نیز به این معترف است و به تازگی یک باسکول در مرز عراق در آن‌سوی چذابه راه‌اندازی شده که پیش‌بینی می‌شود کالاها از مرز چذابه به سوی شلمچه روانه شوند.

نماینده مردم خرمشهر و مینوشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه از اختصاص ۵۷۰ میلیون دلار سهمیه کالای ملوانی برای بنادر مناطق آزاد اروند خبر داد و اظهار کرد: به تازگی ۵۷۰ میلیون دلار سهمیه کالای ملوانی برای بنادر مناطق آزاد در نظر گرفته و در گمرک مصوب شده و آخرین مراحل خود را طی کرده و تا به بنادر مناطق آزاد ابلاغ شود.

سامری از حذف عوارض از مبدأ برای ورود کالای مبدأ هم خبر داد و افزود: طبق وعده‌های داده‌شده باید عوارض کالاهایی که از کشورهای هم‌جوار شهرهای آبادان و خرمشهر وارد کشور می‌شوند توسط گمرک حذف شود.

وی افزود: این قانون حذف عوارض چندی پیش متوقف ‌شده بود که باز هم اجرای آن مصوب شد و همچنین طی پیگیری‌های انجام‌شده معافیت‌های گمرکی برای خرمشهر ۲۰ درصد در نظر گرفته‌شده است.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه از دولت برای تسری قوانین سرزمین مادری به مناطق آزاد انتقاد کرد و گفت: دولت قوانینی که در مجلس برای اداره مناطق آزاد مصوب می‌شود را عملیاتی نمی‌کند و یکی از آن موارد ممانعت از استقرار گمرک در ورودی‌های منطقه آزاد با وجود آماده شدن گلوگاه‌های ورودی و خروجی شهرهای آبادان و خرمشهر است.

وی در بخش دیگر سخنانش از راه‌اندازی مجدد پروژه‌های متوقف‌شده تأسیسات دریایی خرمشهر خبر داد و گفت: وزیر نفت در خصوص فعال شدن پروژه‌های متوقف‌شده در تأسیسات دریایی خرمشهر نظر مثبتی دارد و با پیگیری‌های انجام‌شده مقرر شد قراردادی برای عملیاتی شدن پروژه فروزان با فلات قاره بسته شود و پروژه فروزان در خرمشهر از سر گرفته شود.

 سامری در خصوص سود حاصل از اجرای پروژه‌های نفتی به خوزستان نیز توضیح داد: با توجه به ممنوعیت فروش نفت، سهم سه درصد حاصل از سود فروش نفت برای پروژه‌ها عمرانی هم متأثر می‌شود و اگر نفت به فروش نرسد نمی‌تواند این میزان کمک را دریافت کرد و بااین‌حال دولت مبالغی را در این شرایط برای خوزستان تعیین می‌کند.

نماینده مردم خرمشهر و مینوشهر در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر صحبت‌هایش عملکرد شهرداری خرمشهر در یک سال اخیر را مورد انتقاد قرارداد و بیان کرد: در خرمشهر پروژه خاصی در حال اجرا نیست و شهردار خرمشهر تاکنون موفق به جذب اعتبارات و اجرای پروژه‌های خاص و مؤثری در شهر نبوده است.

وی افزود: نمونه‌ای از پروژه‌های بر زمین مانده در خرمشهر پروژه ساحل سازی است که ادعا می‌شود برای این پروژه اعتبار تخصیص پیدا نکرده این در حالی است که در زمان اختصاص ردیف ۵۰ میلیون تومانی عمران که بعد از حذف به ۲۵ میلیون کاهش یافت اعتباری برای این منظور دیده‌شده بود و این ردیف بعد از سال ۹۷ باز هم مصوب شد.

سامری، نبود تعامل میان شهردار فعلی خرمشهر و منطقه آزاد اروند را عاملی از توقف کمک‌های این سازمان به شهرداری خرمشهر دانست.

نماینده خرمشهر از جذب نشدن سهمیه قیر رایگان خرمشهر و ساماندهی نشدن احشام و سگ‌های ولگرد سطح شهر به عنوان نمونه‌هایی از کم‌کاری شهرداری خرمشهر بیان کرد و اعمال نفوذ بر شورای شهر را عاملی اصلی در تداوم این وضعیت دانست.

وی، استخدام بی‌قاعده در شهرداری خرمشهر را نمونه‌ای از تخلف‌های انجام‌شده در این مدت برشمرد و افزود: تخلفات زیادی در شهرداری انجام‌شده که استخدام‌های بدون در نظر گرفتن عدالت نمونه‌ای از این دست است.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار