تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۱۸۷۱۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فعال فرهنگی و شاعر آئینی خوزستان تأکید کرد:
جای خالی شب های شعر «محرم و صفر» در خوزستان مشهود است
 

فعال فرهنگی و شاعر آئینی خوزستان گفت: جای خالی شب های شعر در طول ماه های محرم و صفر در خوزستان برای مخاطبان کاملا مشهود است.

مصطفی بوعذار اظهار کرد: فرهنگ غنی عاشورایی قرن ها است که دستمایه شاعران متعهد و ولایی قرار گرفته است به شکلی که روز به روز به شاعران عاشورایی افزوده می شود و تبیین مفاهیم فرهنگ عاشورایی بیشتر توسط هنرمندان شاعران و نویسندگان شکل می‌گیرد.

وی افزود: یکی از ویژگی شاعران عاشورایی، تعهد و اخلاص و اعتقاد راسخ به مبانی عاشورا است و در این میان خوزستان در زمینه شعر عاشورایی دارای پتانسیل فراوان و استعدادهای جوان و متعهدی است.

این نویسنده خوزستانی بیان کرد: هر چند که در این میان، رویدادهایی مثل همایش ناله های فرات و شعر رضوی و کنگره های شعر عاشورایی به جریان تربیت شاعران عاشورایی کمک کرده اما جای خالی شب های شعر در طول ماه های محرم و صفر برای مخاطبان کاملا مشهود است.

این شاعر آئینی ادامه داد: برنامه‌ریزی مدیریت فرهنگی باید در راستای تداوم بخشی و اثربخشی بالای این رویداد باشد به شکلی که ما شاهد برنامه‌های غنی با حضور حداکثری مردم و مخاطبان ادبیات باشیم.

وی یادآور شد: برخی جشنواره‌ها به دلیل نداشتن ساختار درست و مناسب و نبود استمرار، متاسفانه جایگاه خوبی در میان شاعران عاشورایی پیدا نکرده‌اند.

 بوعذار تاکید کرد: برای شعر عاشورایی افق های روشنی ترسیم شده است و روز ‌به روز بر شمار شاعران دینی و عاشورایی افزوده می شود و در جای جای خوزستان شاعران خوب با گویش های مختلف در رسای شهدای کربلا و وقایع عاشورا خلق اثر می‌کنند اما هیچ آمار دقیق ومشخصی از تعداد ومشخصات آنها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: این شاعران بر اساس اعتقادات خود و نگاه ارزشی خود آثاری در این زمینه تولید می‌کنند که اغلب از چشم مدیران فرهنگی و هنری که داعیه‌دار فرهنگ و هنر دینی هستند مغفول می ماند.

مدیر انجمن ادبی شاهد اهواز ادامه داد: چه بسا با تشکیل کانون شاعران آیینی به زبان فارسی وعربی و انتشار آثار این افراد در هر سال ما شاهد جریان خوبی در این عرصه باشیم.

نارسایی های ادبیات در خوزستان

بوعذار با بیان اینکه در ادبیات خوزستان نارسایی های وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه برخی مدیران فرهنگی به طور مداوم شعار حمایت از فعالیت های ارزشی و دینی را جار می زنند که گاهی تحلیل درستی از مشکلات و نارسایی های ادبیات خوزستان و نویسندگان ندارند و یا با آگاهی از این مسایل، سکوت کرده اند.

این نویسنده خوزستانی اظهار کرد: دراین میان مجموعه اداره کل ارشاد خوزستان با برگزاری حجم کثیری از رویدادهای ادبی آئینی ودفاع مقدس به زبان فارسی و عربی به تنهایی در این عرصه گام برداشته است و در عین حال دستگاه ها و نهاد های متولی و مرتبط به راحتی شانه خالی کرده اند ولی در جذب بودجه های فرهنگی از پایه های ثابت در جلسات استانداری  هستند که هیچ خروجی مناسبی نداشته اند.

دبیر جشنواره ادبی خوزخندان افزود: مدیران دوربینی باید از چرخه مدیریت فرهنگی و هنری استان خارج شوند چرا که این شیوه ناصحیح آنها خیانت به شاعران و نویسندگان و مجموعه ادبیات است.

وی ادامه داد: ولی هنرمندان و شاعران به خوبی تمام مشکلات و نقیصه‌های فرهنگ و هنر خوزستان را رصد می کنند و نیز راه حل ها و پیشنهادهایی را هم دارند.

بوعذار همچنین گفت: در ادبیات خوزستان شاعران برجسته ای وجود دارند که در عین گمنامی، حرف های بسیاری برای گفتن دارند اما متاسفانه به دلیل رابطه های موجود و برخی مشکلات همواره در برخی محافل و رویدادها نامی از آنها آورده نمی شود.

  بزرگان شعر آئینی باید معرفی شوند

این نویسنده بیان کرد: در تاریخ هستند کسانی در شعر عربی که کسی نمی تواند منکر آنها شود و شعر آئینی گفته‌اند. مثلا «دعبل خزاعی» از شعرای بزرگ عرب بود که شعر آئینی می گفت. یا فرزدق شاعری که در جواب هشام در دفاع از امام سجاد (ع) شعر معروفش را سرود که از بزرگان شعرای عرب است و الگویی برای شاعران جوان عرب خوزستان باید باشد.

وی ادامه داد: حضور فعال شاعران عرب خوزستان در محافل و رویدادها تحسین آمیز است و ضرورت راه اندازی انجمن شاعران عرب خوزستان و به طبع آن در شهرستان ها احساس می شود که از سوی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی هر چند دیرهنگام اما گویا در حال پیگیری است.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار