تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۱۸۷۰۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگاهی به آیین‌های عزاداری و تعزیه‌خوانی محرم در آبادان و خرمشهر
 عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در شهرهای آبادان و خرمشهر در دهه نخست ماه محرم با برگزاری آئین‌های عزاداری و تعزیه‌خوانی در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) به شیوه سنتی، حماسه کربلا را زنده نگه می‌دارند.

به گزارش ایرنا عاشقان و دل سوختگان حسینی در آبادان و خرمشهر و خطه جنوبی استان خوزستان با فرا رسیدن ماه محرم ضمن سیاهپوش کردن حسینیه ها و مساجد ، اقدام به برپایی موکب ، تکایا و ایستگاه صلواتی می کنند. در دهه نخست ماه محرم شور و حال مردم این شهرها برای برپایی ایستگاههای صلواتی و توزیع انواع نذری در کنار برپایی مجالس سوگواری از شب اول تا شب چهارم محرم دوچندان می شود.

سوگواران حسینی در آبادان و خرمشهر از شب چهارم محرم به بعد هر شب به نام یکی از اصحاب خاص امام حسین (ع) به عزاداری سنتی می پردازند.

د روز پنجم محرم که روز شهادت فرستاده امام حسین(ع) مسلم بن عقیل معروف است، آئین های سینه زنی در حسینیه ها و مساجد خرمشهر و آبادان با شور و حال خاصی آغاز

می شود. 
همچنین در شب ششم محرم که به نام 'حبیب بن مظاهر' یکی از اصحاب خاص حضرت اباعبدالله حسین(ع) نامگذاری شده بزرگان و ریش سفیدان حاضر در مجالس عزاداری ، با میدان داری آغاز مراسم سینه زنی و عزاداری را اعلام می کند.

آیین های سوگواری روز هفتم محرم به نام حضرت ابوالفضل العباس (ع) 
در خطه جنوبی خوزستان بخصوص شهرهای آبادان و خرمشهر روز هفتم محرم به روز گرامیداشت مقام حضرت ابوالفضل العباس (ع) اختصاص داده شده و هرساله شاهد برگزاری مراسم خاص به ویژه در این روز هستیم. 
در شب هفتم محرم آئین های عزاداری در مدح علمدار کربلا حضرت ابوالفصل عباس (ع) در مساجد، حسینیه ها و تکایا برگزار می شود.در روز هشتم محرم نیز که به نام حضرت قاسم فرزند امام حسن(ع) نام گذاری شده آئین تعزیه خوانی در حسینیه های این شهرها برگزار می شود.

  مقتل خوانی در روز عاشورا

مقتل خوانی از صبح روز دهم - عاشورا در مساجد و حسینیه های شهرهای آبادان و خرمشهر آغاز و تا اذان ظهر ادامه دارد.

مقتل خوان حماسه کربلا و روز عاشورا را جزء به جزء با ذکر حوادث آن روز در صحرای کربلا همراه با سخنان حضرت امام حسین(ع) با یارانش و با دشمن و چگونگی شهادت آن حضرت و یارانش را بازگو می کند.

در پایان این مقتل شهادت حضرت اباعبدالله حسین(ع) و یارانش اعلام می شود و پس از آن هیات های عزادار در قالب دسته های عزاداری از تمام نقاط شهر آبادان به سمت بقعه سیدعباس و در خرمشهر به سمت مسجد جامع به حرکت در آمده و سوگواری می کنند. 

  یزله خوانی مواکب عزاداری 
یکی از آیین های سنتی دهه اول محرم در آبادان و خرمشهر یزله خوانی است آئینی که سال های سال توسط مردم و همزمان با دهه اول ماه محرم برگزار می شود. در این آیین عزاداران حسینی به میهمانی یکی دیگر از هیات ها رفته و در طول مسیر با یزله و سینه زنی و نیز نواختن سنج و دمام عزاداری می کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خرمشهر در خصوص آیین های عزاداری در این شهرستان گفت: عزاداری حسینی در ۵۰۰ مسجد، حسینیه و تکایای خرمشهر همه ساله با آغاز ماه محرم آغاز و تا اربعین ادامه دارد.

حجت الاسلام عادل رویوران شمار هیات های مذهبی خرمشهر که در سامانه طوبا ثبت نام کرده اند را ۱۷۰ هیات بیان کرد و گفت: علاوه بر این برای ۱۰۰ تکیه در سطح شهر و روستا مجوز برگزاری مراسم و توزیع نذری صادر شد.

وی اقامه نماز جماعت، سخنرانی در آیین های عزاداری اباعبدالله(ع) و اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی را از عمده فعالیت های این مبلغان در ماه های محرم و صفر بیان کرد و گفت: تبیین اهداف قیام اباعبدالله الحسین(ع)، بیان شاخصه های ولایت و ولایتمداری و ترویج فریضه امربه معروف و نهی از منکر از برنامه های مهم  روحانیون و مبلغان اعزامی به مساجد، حسینه ها و تکایا در شهر و روستای خرمشهر است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خرمشهر هدف اصلی قیام امام حسین(ع) را اصلاح جامعه اسلامی و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: تبیین فلسفه عاشورا و قیام امام حسین (ع) باید از اهداف اصلی عزاداری‌ها باشد و از خرافه‌گویی و انحراف در عزاداری‌ها باید پرهیز شود.

حجت الاسلام رویوران محرم را فرصت مناسبی برای انتقال معارف اهل‌بیت(ع) به‌ ویژه جامعه اسلامی بیان کرد وگفت: باید با تکیه بر قرآن و عترت نسبت به تعمیق ایمان و عبودیت در آحاد جامعه اقدام شود.

با آغاز ماه محرم فعالیت فرهنگی و مذهبی ۳۶۰ مبلغ دینی در شهرستان آبادان آغاز شد.

در شهرستان آبادان ۸۰۰ حسینیه و ۹۸ مسجد وجود دارد. شهرستان خرمشهر نیز دارای۷۰ مسجد، ۳۳۰ حسینیه و ۱۷۰ هیات مذهبی است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار