تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۱۸۶۱۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چه کسی متولی خانه‌های بازی در اهواز است؟
بر اساس مصوبه شورای شهر در سال 96، مسؤولیت صدور مجوز خانه‌های بازی به معاونت فرهنگی شهرداری اهواز سپرده شد اما اتحادیه صنف مطبوعات و جراید معتقد است خانه‌های بازی باید زیر نظر آن فعالیت کنند.
   حدود 7تا 8 سال بود که خانه‌های بازی فرآموز بدون متولی و نظارت بر عملکرد آنها در اهواز مشغول فعالیت بودند تا اینکه در سال 96  بر اساس مصوبه شورای شهر، مسؤولیت صدور مجوز خانه های بازی به سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز محول شد.

پس از آن مقرر شد تمام خانه های بازی بدون مجوز با دستور شهرداری اهواز توسط اداره اماکن پلمپ و برای ادامه فعالیت باید تمام مراحل قانونی را طی کنند همچنین این مراکز بر اساس درجه‌بندی به لحاظ کیفیت و ارائه خدمات، موظف هستند 15 کودک کار و خیابانی را  به طور رایگان  تحت پوشش و  آموزش دهند.

بر اساس این گزارش، با گذشت دو سال از مصوبه شورای شهر اهواز،  اکنون اتحادیه صنف مطبوعات، جراید و عرضه محصولات فرهنگی اهواز طبق ماده 91 نظام صنفی معتقد است خانه‌های بازی فرآموز باید زیر نظر این اتحادیه فعالیت کنند.

 

در سال 96 مجوز فعالیت‌های خانه‌های بازی صادر شد

احمد ممبینی دبیرشورای واگذاری خانه‌های بازی فرآموز در این رابطه می‌گوید: در سالهای گذشته دستور العملی برای فعالیت خانه‌های بازی فرآموز وجود نداشت به همین دلیل مجوز موقت به آنها داده شد تا دستور‌العمل خانه‌های‌بازی فرآموز  در سال 96 صادر و نحوه فعالیت آن‌ها مشخص شد.

وی می‌افزاید : در سال 97 مصوبه و دستور العمل شورای شهر  اجرایی و تمام خانه‌های بازی فرآموز  موظف شدند مابقی کارهای خود قانونی خود را انجام دهند.

دبیر شورای واگذاری خانه‌های بازی فرآموز با اشاره به ادعای صنف اتحادیه صنف مطبوعات، جراید و عرضه محصولات فرهنگی  مبنی بر اینکه خانه های بازی باید از ما مجور فعالیت بگیرند، عنوان می‌کند:  این صنف از سازمان صنعت و معدن اقدام به گرفتن مجوز گرفتند و مدعی هستند  در خانه‌های بازی محصولاتی عرضه می‌شوند به همین دلیل باید زیر نظر ما باشند این در حالی است که هیچ محصولی در آنجا ارائه نمی‌شود

ممبینی می‌افزاید: خانه‌های بازی فرآموز صرفاً جهت بازی نیست و کودکان علاوه بر بازی آموزش حقوق شهروندی، فرهنگ ترافیک، و... را هم می‌بینند.

طبق ماده 91 قانن نظام صنفی خانه‌های کارآموز باید زیر نظر اتحادیه مطبوعات قرار بگیرند

مراد بدری رئیس اتحادیه صنف مطبوعات، جراید و عرضه محصولات فرهنگی  با تعریف ماده 91  قانون نظام صنفی اظهار کرد: این ماده با صراحت عنوان می‌کند که  اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی یا غیر دولتی که طبق قوانین جاری موظف به اخذ مجوز فعالیت یا پروانه تاسیس و بهره‌برداری یا  اشتغال از موسسات، وزارتخانه ها، سازمان و یا شرکت‌های دولتی و  سایر دستگاهها که شمول قانون که بر آن مستلزم است می‌شوند و نهاد عمومی یا دولتی چنانچه به عرضه کالا یا خدمات به خرده فروشان یا مصرف کنندگان مبادرت ورزند مکلف هستند علاوه بر گرفتن مجوزه فعالیت یا پروانه از اتحادیه مربوطه اقدام کنند.

وی افزود: با مستنداتی که در کمسیون نظارت استان، اتاق اصناف و سازمان صنعت و معدن مجوز اتحادیه مربوطه تایید شده است و طبق این ماده  خانه‌های بازی علاوه بر اخذ مجوز از نهاد دولتی از اتحادیه مربوط که صازمان صنعت و معدن آن را  تایید کرده نیز مجوز بگیرند.

رئیس اتحادیه صنف مطبوعات، جراید و عرضه محصولات فرهنگی بیان کرد: حکم قوه قضایه در مرحله نهایی است و رای صادر شده که اتحادیه صنف مطبوعات به عنوان متولی خانه‌های بازی شناخته شده است.

  مرادی در پاسخ به این سوال مبنی بر ینکه مجوز صمت  چه ارتباطی به خانه‌های بازی دارد؟ گفت: خانه‌های بازی خدمات ارائه می‌دهند، بوفه و گیم نت و ... وجود دارد.

 وی  با طرح این سوال که کدام قانون می‌گوید که خانه‌های بازی باید زیر نظرشهرداری باشد و کدام قانون می‌گوید مصوبه شورای شهر بر قانون مجلس ارجحیت دارد؟ عنوان کرد: اکنون خانه‌های بازی نرخ مصوب ندارند اما زمانی‌که  زیر نظر اتحادیه صنف مطبوعات نرخ‌ها یکسان سازی می‌شود و با توجه به درجه‌ای که دارند برای آنها نرخ تعیین می‌شود علاوه بر این به خانه ها ملکیت 5ساله داده می‌شود در صورتی که شهرداری قرار داد یک‌ساله به آنها می‌بندد.

خانه‌های بازی فرآموز بدون نظارت نهاد بلادستی نمی‌توانند فعالیت کنند

سید جاسم موسی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی شهرداری اما معتقد است: هر موسسه فرهنگی باید تحت نظارت و در چهارچوب مشخص، فعالیت‌های فرهنگی خود را انجام دهد.

وی می‌افزاید: یکی از حساس‌‌ترین مواردی که همیشه برای ما و نظام مهم بوده مسائل فرهنگی و تربیتی کودکان است و قطعاً جایی مانند خانه‌های بازی به هیچ عنوان نمی‌توان بدون نظارت نهاد نظارتی و بالا دستی فعالیت کند به ویژه بعد از اینکه سند 2030 مطرح و  بحث نفوذ در مراکز فرهنگی و آموزشی ما در دستور کار دشمنان  قرار گرفت حساسیت بیشتری  در این خصوص وجود دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شهرداری با بیان اینکه برخی از  اتفاقاتی که در مهدکودک‌ها و خانه‌های‌بازی در شهرهای مختلف رخ داد با ارزشهای دینی و ایرانی منافات داشت، بیان می‌کند: طبق قانون هر مصوبه‌ای را شورای شهری مصوب و فرمانداری تایید کند لازم الاجرا است  مگر اینکه دیوان عدالت اداری بخواهد آن را ابطال کند.

موسی‌پور عنوان می‌کند: اینکه ما یک جایی به این مهمی را بدون نظارت  رها کنیم و در اختیار اتحادیه‌ خاص بگذاریم که متولی دکه‌های فرهنگی نیست بلکه سیگار فروشی است چه سنخیتی می‌تواند  با بحث‌های آموزشی و فرهنگی که نیاز به نظارت و سیاست‌گذاری دارند داشته باشد؛ ما فرهنگسراهای کودک نیز داریم یعنی فرهنگسراها نیز باید زیر نظر اتحادیه بروند؟

وی با بیان اینکه، می‌گوید: برنامه‌هایی که به مناسبت‌های مختلف در خانه‌ها برگزار می‌شود تحت نظارت معاونت فرهنگی و کارشناسان حوزه و دانشگاه است، این شرایط سبب می‌شود خانواده‌ها با اطمینان خاطر بیشتری فرزندان خود را تحویل خانه‌های بازی فرآموز دهند.

 موسی‌پوربا رد تایید نهایی حکم قضایی عنوان می‌کند:  هیچ حکمی وجود ندارد و تنها از طرف معاونت پیشگیری ارشاد به قانون کردند و این اظهارات صرفاً فضا سازی رسانه‌ای است.

پس اختلاف پیش آمده بین معاونت فرهنگی شهرداری اهواز و اتحادیه صنف مطبوعات، جراید و عرضه محصولات فرهنگی فرمانداری اهواز از پلیس نظارت بر اماکن عمومی خواست تا حل این مشکل و تشکیل جلسه با حضور نماینده شهرداری اهواز، اتحادیه مذکور و پلیس نظارت  از هر گونه پلمپ خانه‌های بازی فرآموز خودداری کند.

 در حال حاضر حدود 70 خانه بازی در اهواز وجود دارد که حدود 31 خانه بازی فرآموز با طی مراحل قانونی و گرفتن مجوز از معاونت فرهنگی شهرداری در سطح شهر اهواز فعال هستند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار