تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۱۸۶۱۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استفاده از ظرفیت مردمی در اربعین حسینی مشکلات را حل می‌کند
 نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به استفاده از ظرفیت مردمی در همایش پیاده روی اربعین حسینی گفت: ظرفیت مردمی در اربعین حسینی می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند چرا که هر کجا کار به دست مردم سپرده شود به نحو احسن پیش می رود البته ما نیز جدا از مردم نیستیم.

 حجت الاسلام عبدالنبی موسوی‌فرد روز چهارشنبه در نشست ستاد اربعین حسینی در استانداری خوزستان با تاکید بر اهمیت نماز اول وقت در اربعین حسینی توضیح داد: یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در اربعین به آن توجه ویژه شود اقامه نماز اول وقت و تبلیغات محیطی برای آن است اگر نماز اول به جا آورده و فرهنگ سازی شود توفیقات بسیاری کسب می کنیم.

نماینده ولی فقیه در خوزستان افزود: در عراق یک ساعت قبل از اذان مردم را به نماز فرامی خوانند و نیم ساعت پیش از نماز مسیرها را می بندند.

وی با تاکید بر فضا سازی و تبلیغات در مسیرهای منتهی به مرز گفت:  در اربعین امسال همه دستگاه های فرهنگی ضرورت دارد با توجه به سهم خودشان فعال شوند و شعارهایی متناسب با موضوع مورد نظر را در مسیر راهپیمایی طراحی کنند.

موسوی فرد ادامه داد: پیشنهاد می شود در اربعین هر سال یکی از آسیبهای اجتماعی یا نقاط ضعفی که در کشور است به عنوان مبنا انتخاب شود و در سراسر مسیرهای اربعیندر قالب شعارهای کوتاه و راهکار برای آن موضوع خاص فرهنگ سازی شود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به ساماندهی موکب داران در هر ۲ مرز شلمچه و چذابه بیان کرد: خوب است جلسه ای پیرامون مسایل مختلف با موکب داران برگزار شود، با توجه به لغو روادید به عراق، امسال جمعیت زوار افزایش می‌یابد؛ بنابراین تامین برق و سیستم سرمایشی مواکب با توجه به گرمای هوا نیز مهم است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به مشکل تامین آب شرب در سال گذشته گفت: امسال باید مانوری برای آمادگی در همه زمینه ها از جمله تامین آب شرب در ۲ طرف مرز اجرا شود و لازم است تعداد منبع‌های آب در ۲ طرف افزایش یابد.

وی با اشاره به ضرورت لکه گیری مسیر تردد به شلمچه و تعریض و آسفالت مسیر چذابه، گفت: استفاده از ناوگان اتوبوس‌ کلانشهرها برای کمک‌رسانی در انتقال زائران به نجف در تسهیل زیارت و حفظ کرامت زوار  تاثیرگذار است.

موسوی فرد با اشاره به جایگاه سیدالشهدا در نزد اهل البیت اظهار کرد: روایت شده است زائر سیدالشهدا در مسیر ایشان و اربعین هر گامی که برمی دارند ثواب یک حج  را دارد و این مساله بدان معنا نیست که فرد باید حتما برود بلکه میتواند بسترسازی کند.

نگرانی از زیرساختهای ۲ مرز

مدیر کل امنیتی، انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان نیز دراین نشست گفت: ۵۹ روز مانده به اربعین و طی این روزها باید کارها با جدیت ادامه داشته باشد و هرچه سریعتر به نتیجه برسند زیرا در هنگام برگزاری همایش پیاده روی اربعین حسینی زمانی برای انجام اقدامات مربوط به حوزه زیرساخت ها نمی ماند.

رضا نجاتی با اشاره به لغو روادید میان ایران و عراق تصریح کرد: پیش بینی می شود به خاطر حذف روادید تعداد زائران حسینی افزایش چشمگیری داشته باشد از این رو بیشترین نگرانی ما مساله پارکینگ در شلمچه و آب مورد نیاز برای شستشو در مرز چذابه است.

بر اساس توافق اخیر مسئولان بلند پایه ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق ، امسال زائران اربعین حسینی بدون روادید به کربلای معلا مشرف می شوند و داشتن گذرنامه و بیمه نامه برای این سفر معنوی کافی است.
اربعین پارسال ۵۵۰ هزار زائر ایرانی و خارجی از مرز شلمچه در ۱۵ کیلیومتری غرب خرمشهر و ۲۳۶هزار زائر از پایانه چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز راهی کربلای معلا شدند.
پیش بینی شده با توجه به حذف روادید ، شمار زائران اربعین امسال که از کشورمان عازم شهرهای مقدس عراق می شوند افزایش چشمگیری یابد.

گذرگاه های مرزی چذابه وشلمچه در خوزستان و مهران  و خسروی در استان ایلام چهار کانون اصلی و رسمی تردد زائران اربعین حسینی هستند. 

بر اساس تقویم ۱۰ شهریور اول محرم و ۲۷ مهر اربعین حسینی است.
حرکت کاروان‌های اربعین حسینی به سمت مرزهای شلمچه و چذابه از اوایل ماه صفر تا روز اربعین ادامه دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار