تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۱۸۵۸۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان برنج ۱۳ میلیون ایرانی را تولید کرد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: خوزستان امسال برنج مورد نیاز ۱۳ میلیون ایرانی را تولید می‌کند که معادل ۲۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی است.

 کیخسرو چنگلوایی در نشست تقدیر از رسانه های فعال در حوزه کشاورزی به مناسبت روز خبرنگار، اظهار داشت: در پی سیل اخیر و طغیان رودخانه های خوزستان، امسال آب مورد نیاز کشت تابستانه در این استان تامین شده و تولید برنج در این استان بدون هیچ کمکی به کشاورزان و تنها با تامین آب آنها میسر شده است.

وی خاطرنشان کرد: ارزش اقتصادی برنج تولیدی در خوزستان معادل ۵۰ هزار میلیارد ریال است.

چنگلوایی با اشاره به جایگاه خوزستان در تامین امنیت غذایی کشور اضافه کرد: کشاورزان این استان سیلاب شدیدی متحمل شده که در تاریخ خوزستان بی سابقه بوده، سال قبل از آن نیز خشکسالی شدید خسارت‌های بسیار وارد کرده بود، اما نه سیل و نه خشکسالی نتوانست میزان تولیدات کشاورزی این استان را کاهش دهد.

وی  با بیان اینکه سیل اخیر به بخش کشاورزی در حوزه گندم و دانه های روغنی، ۲۹ درصد خسارت وارد کرد، افزود: با این حال در بخش گندم ۱۴.۵ درصد افزایش و در بخش دانه های روغنی ۶۰ درصد افزایش خرید تضمینی نسبت به سال زراعی گذشته داشته است.

به گفته وی کشاورزان در فروش محصولات خود به دولت همکاری کردند، در حالی که می توانستند تولید خود را با قیمت بالاتر به دیگر بخش ها به فروش برسانند.

چنگلوایی اظهار داشت: کشت تابستان امسال در استان به بیش از ۳۵۰ هزار هکتار رسیده، در حالیکه پارسال کشت تابستانه در سطح ۱۵۸ هزار هکتار انجام شده بود که نشان دهنده افزایش ۱۲۵ درصدی کشت تابستانه است.

وی حجم فعالیت های بخش کشاورزی در خوزستان را غیرقابل مقایسه با استان‌های دیگر دانست و گفت: بیش از ۳۶۰ نوع فعالیت در بخش کشاورزی  استان انجام می شود، اگر چه از سویی متاثر از شرایط اقلیمی از جمله کاهش و افزایش دما،  سیل و خشکسالی هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین با اشاره به پرداخت خسارت های سیل به کشاورزان گفت: در این سیل برای نخستین بار به خسارت دیدگان از بلایای طبیعی وام بلاعوض پرداخت می شود، این در حالیست که دولت در شرایط مالی نامناسبی قرار دارد.

وی افزود: ۹ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال وام بلاعوض و ۹ هزار و ۱۰۰ میلیون ریال وام با نرخ ۴ درصد برای کشاورزان خوزستان درنظرگرفته شده است.

چنگلوایی اضافه کرد: تاکنون ۳۲۰ میلیارد ریال به ۲ هزار و ۲۴ نفر وام بلاعوض پرداخت شده و در صورت تایید از سوی پژوهشگاه فضایی، پرداخت ها به روز انجام خواهد شد.

پیش از این قاسمی نژاد معاون سازمان جهادکشاورزی خوزستان میزان تولید شلتوک استان را بالغ بر ۸۴۱ هزار و ۸۰۰ تن و میزان برنج تولیدی را ۴۲۰هزار و ۹۰۰ تن پیش بینی کرده بود.

به گفته وی ۴۶ درصد کشت برنج در خوزستان به صورت خشکه کاری و بقیه به صورت نشاکاری بوده و به طور میانگین از هر هکتار ۴.۶ تن شلتوک برداشت می شود.

سیل‌های آذر و بهمن ۹۷ و فرودین ۹۸ سه بار به کشاورزی‌های سال زراعی ۹۷_۹۸ خسارت وارد کرد و در مجموع ۲۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر آب رفت.

با وجود ادعای یک ماه پیش رئیس سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر تخلیه همه زمین های کشاورزی خوزستان از سیلاب، زارع زاده مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان گفته است که هم اکنون حدود هفت هزار هکتار از زمین های کشاورزی در شهرستان های هویزه و دشت آزادگان (مچریه غربی و شرقی، رفیع، گبان، کاوس محمد، برگه، العمه، دفار، بلاسم و سوسنگرد) هنوز زیر آب است.

سالانه حدود ۱۶.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی با تنوع ۱۲۴محصول در خوزستان تولید می شود که از حیث کمیت تولید و تنوع رتبه نخست را در کشور دارد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار