تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۱۸۵۸۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دردسرهای کنکوری‌ها، پول بیشتر انتخاب رشته بهتر
موج سواری موسسه‌ها و سایت‌های ناشناخته انتخاب رشته بر روی نگرانی کنکوری‌ها تا جایی پیش رفته است که بدون توجه به آینده آنها و فقط به خاطر انباشتن جیبشان از پول، هر ثانیه تبلیغات فریب دهنده‌تری به خورد داوطلبان می‌دهند.
هر ساله مردادماه استرس‌زا ترین بخش کنکور یعنی انتخاب رشته داغ تر می شود؛ مردادی که سال های سال است رنگ و بوی آزمون کنکور و انتخاب رشته برای بیش از یک میلیون خانواده و داوطلب دارد.

این هفته انتخاب رشته کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد اما گویی داوطلبان تنها برای ثبت نام کنکور و وارد کردن لیست رشته های موردنظرشان این سازمان را می شناسند.
آنها برای طی کردن سایر مراحل انتخاب رشته دست به دامن موسسات غیرمجاز انتخاب رشته می شوند و انگار تبدیل به یک رسم دیرینه و سنتی میان کنکوری ها شده که با تبلیغات اغواکننده این مراکز افسار آینده خود را در ازای پرداخت مبالغ غیرواقعی و بی دلیل به دست آنها بسپارند.

از سوی دیگر سازمان سنجش آموزش کشور سال‌هاست سیستم انتخاب رشته مجازی را برای داوطلبان کنکور فعال کرده و آنها با پرداخت فقط هفت هزار و ۵۰۰ تومان می توانند ۲۵۰ کد رشته محل را برای خود مشخص کرده و بر اساس پیشنهاد این نرم افزار به سراغ انتخاب رشته نهایی بروند.

تبلیغات رنگارنگ برای کنکوری‌ها

نگرانی خانواده کنکوری‌ها باعث شده آنها با پیروی کورکورانه از موسسات غیرمجاز، پول های هنگفتی هزینه کنند. خبرنگار ایرنا با چند موسسه غیرمجاز انتخاب رشته کنکور تماس تلفنی برقرار کرد و جویای نرخ این مراکز برای انتخاب رشته شد.
یکی از این موسسات به محض شنیدن صدای مخاطب تنها با ذکر این جمله که ابتدا بسته مشاوره تلفنی را بخرید و بعد تماس بگیرید، بسنده کرد.
بسته مشاوره تلفنی این موسسه با ۴۵درصد تخفیف چنین خدماتی را به کنکوری ها ارائه می دهد: مشاوره و روانشناسی ۱۵ دقیقه ای ۲۴ هزار و ۵۰۰، ۳۰ دقیقه ای ۴۵ هزار و ۵۰۰، ۴۵ دقیقه ای ۶۰ هزار تومان و ۶۰ دقیقه ای ۷۱ هزار و ۵۰۰ تومان.
یکی از سایت ها با تبلیغاتی رنگارنگ اعلام کرد که تاکنون ۲۵۲ هزار و ۱۴۵ کنکوری از این سایت استفاده کرده اند.

تسهیلاتی عجیب و غریب

از دیگر گزینه های خدمات رسانی این سایت ها و موسسه ها می توان به اعلام شهریه های دانشگاه های غیردولتی از جمله آزاد و غیرانتفاعی ها اشاره کرد. اعلام فرایند انتخاب رشته، نحوه چیدمان کد رشته ها در زمان انتخاب رشته، تشریح بخش های مختلف کارنامه و ارائه مشاوره تلفنی و حضوری برای سهمیه های ۲۵ درصدی ایثارگران هم تسهیلات دیگرشان است.
این در حالی است که سازمان سنجش آموزش کشور به طور کامل و در اطلاعیه های پی در پی تمام فرآیندهای انتخاب رشته و گزینش کد رشته محل های مورد علاقه را برای داوطلبان تشریح کرده اما به نظر می رسد این مراکز اطلاعاتی بیش از سازمان سنجش آموزش کشور دارند که این روزها با بزرگنمایی در پی انباشته کردن جیب خود از نگرانی کنکوری ها هستند.

وزیر علوم:انتخاب رشته سازمان سنجش مقرون به واقعیت است

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم نسبت به مراکزی که برای انتخاب رشته رشد قارچ گونه دارند و با آغاز انتخاب رشته ریشه های خود را به نگرانی های داوطلبان گره می زنند واکنش نشان داد و روز یکشنبه در حاشیه نشست خبری با اصحاب رسانه گفت که سازمان سنجش آموزش کشور یک سیستم نرم افزاری مجاری برای داوطلبان در نظر گرفته است اما هیچ موسسه و نهادی را برای انتخاب رشته توصیه نمی کند.
وی افزود: در این مقطع یکی دو هفته ای که استرس و اضطراب از سوی داوطلبان وجود دارد، تعدادی از مراکز سوء استفاده می کنند. نه می توانم بگویم پیشنهادات شان غلط است و نه می توانم آن را تایید کنم.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: داوطلبان از مشاوره سازمان سنجش استفاده کنند چرا که مقرون به واقعیت است و تجربه سالیان طولانی را بر اساس آمارها در اختیار دارند و شانس قبولی داوطلب را نشان می دهند.

شهرستانی ها ۵۰۰ هزار تومان بدهند
موسسه دیگری چند گزینه پیش روی داوطلبان گذاشته است؛ اگر داوطلبان اهل تهران هستند و با یک استاد خاص قصد مشاوره و البته انتخاب رشته دارند باید ۲۰۰ هزار تومان بپردازند. اما این هزینه ها برای داوطلبان شهرستانی بیشتر است.
داوطلبانی که امکان حضور در تهران ندارند اما قصد استفاده از خدمات این مراکز را دارند باید ۵۰۰ هزار تومان بپردازند تا بتوانند با استاد مدنظرشان صحبت کرده و البته انتخاب رشته کامل انجام دهند.
با این حال مراکزی هم هستند که فقط با دریافت ۲۰ هزار تومان نرم افزار انتخاب رشته را در اختیار داوطلبان می گذارند و بعد از نصب این نرم افزار باز هم داوطلب برای طی کردن سایر مراحل باید مبالغی بپردازد تا افرادی که عمدتاً مشخص نیست مدرک تحصیلی شان را از کدام دانشگاه گرفته اند و صلاحیت شان چگونه برای راهنمایی انتخاب رشته تایید شده است، آینده این کنکوری ها را رقم بزنند.

شانس قبولی ۹۳ درصدی انتخاب رشته سنجش

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره موسسه هایی که دست به انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور می زنند، اظهار داشت: ضرورتی ندارد داوطلب برای اینکه بفهمد شانس قبولی اش در کدام شهر و دانشگاه است پول هنگفتی پرداخت کند.

وی تاکید کرد: سازمان سنجش آموزش کشور سیستم انتخاب رشته مجازی راه اندازی کرده و اطلاعاتی که این سیستم در اختیار داوطلبان قرار می دهد دقیق تر است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خطاب به داوطلبان اعلام کرد که ضریب قبولی از طریق این سیستم بین ۹۳ تا ۹۳ درصد است و این سیستم بر اساس رفتار انتخاب رشته کنندگان در سال های گذشته راه اندازی شده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهارداشت: در فرآیند انتخاب رشته رفتار داوطلبان کنکور هم مهم است اما همین سیستم نرم افزاری سازمان سنجش برای انتخاب رشته داوطلبان کفایت می کند.

انتخاب رشته غول است؟

تب کنکور به قدری داغ است که داوطلبان تصور می کنند انتخاب رشته هم مانند کنکور یک غول است. این نگرانی را می توان در دل پیام هایی که آنها برای سایت های انتخاب رشته ارسال می کنند، مشاهده کرد.
«سلام ببخشید با رتبه ۱۲۳۴ سهمیه منطقه سه کنکور ریاضی، شانس قبولی رشته مهندسی شیمی دانشگاه‌های دولتی تهران یا اصفهان رو دارم؟ با توجه به اینکه استان بومی من تهران تلقی می شه»
پاسخ مشاور را که دانشجوی مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است بخوانید: «سلام. بر اساس نتایج کنکور ۹۷ شانس قبولی دانشگاه اصفهان رو دارین»
داوطلب دیگری با ارسال پیامی این سوال را پرسیده است که «من با رتبه ۶۲۳۲ با سهمیه ۵ درصد رشته فیزیوتراپی قبول می شم؟» پاسخ مشاور این بود که «بر اساس نتایج کنکور ۹۷ شانس قبولی شما زیاد نیست.»

گردش مالی انتخاب رشته در یک هفته

ایرنا روز گذشته در گزارشی به گردش مالی موسسه های انتخاب رشته کنکور پرداخت که طبق اظهارات برخی کارشناسان حداقل ۱۰ درصد از کنکوری‌ها برای انتخاب رشته به مشاورها مراجعه می‌کنند. با این حساب اگر این ۸۳ هزار نفر به طور میانگین ۵۰۰ هزار تومان هم برای انتخاب رشته بپردازند، ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان گردش مالی بازار انتخاب رشته می‌شود؛ بازاری که این گردش میلیاردی در آن، طی تنها یک هفته جریان دارد.

مشاوران بی نام و نشان

نکته جالب توجه در مورد این مراکز که البته هیچ نشانی هم از آنها در سایت های شان وجود ندارد و تنها به قید کردن یک شماره تلفن بسنده کرده اند، این است که برای جلب توجه مخاطبانشان از خانواده کنکوری ها آمارهایی از تعداد طرفداران شان مطرح کرده اند.
به عنوان مثال یکی از این موسسه های پرطرفدار اعلام کرده که تاکنون دو میلیون کنکوری به این سایت اعتماد کرده و انتخاب رشته خود را به این سایت سپرده اند.
آماری دیگر از این سایت ها نشان می دهد که ۱۳ میلیون کنکوری در سال های گذشته با استفاده از خدمات آنها انتخاب رشته کرده اند.

اما در نهایت این موسسات تنها در روزهای انتخاب رشته فعال هستند و در سایر روزها تلفن های شان از دسترس خارج است. برخی دیگر از سایت های خیلی معروف که برگزارکننده کلاس های آمادگی کنکور هستند ذکر قیمت را تنها منوط به مراجعه حضوری می دانند.

سوءاستفاده روانی و مالی از داوطلبان کنکور سراسری در حالی سال ها تبدیل به یک سنت دیرینه میان مراکز غیرمجاز شده است که هیچ دستگاه و وزارتخانه ای مسئولیت برخورد با آنها را عهده دار نیست و اصلا نمی دانیم چطور باید با این مراکز برخورد شود. تا زمانی که کنکور و کنکوری ها در این کشور نگرانی های خود را برای انتخاب رشته تا این حد بزرگ می کنند، این موسسات هم با موج سواری بر روی این اضطراب ها همچنان جیب خود را پُر می کنند بدون آنکه آینده کنکوری ها برای آنها اهمیت چندانی داشته باشد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار