تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۱۸۵۶۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بی آبی تالاب شادگان سه ماه پس از سیل ویرانگر
رئیس حفاظت از محیط زیست شادگان می‌گوید که حال این روزهای تالاب شادگان به دلیل گرمای هوا و تبخیر آب و عدم رهساسازی دائمی آب توسط سازمان آب و برق خوب نیست.
بی آبی تالاب شادگان سه ماه پس از سیل ویرانگر
تالاب‌ها نقشی حیاتی در محیط زیست خوزستان دارند و به همین دلیل در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سعی بر این شد که از شیوه‌های مختلفی مانند سرریز زهاب‌های نیشکر، انتقال آب و انتقال سیلاب برای حیات تالاب‌ها استفاده کنند.

یازدهم تیرماه امسال، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در سفر به خوزستان، پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان را افتتاح کرد تا امید به حیات تالاب دوباره در بین فعالان محیط زیست و مردم زنده شود.

با افتتاح این پروژه، با انتقال پنج مترمکعب در ثانیه آب از رودخانه کارون به تالاب بین‌المللی شادگان، بخشی از حق‌آبه این تالاب تأمین می‌شود. رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در این باره می‌گوید: منبع تغذیه تالاب شادگان رودخانه‌های جراحی و کارون است، اما پس از سدسازی‌ها بر روی رودخانه کارون، حق‌آبه تالاب شادگان از این رودخانه تأمین نمی‌شود. این طرح در راستای احیای این حق‌آبه اجرا شده است.

عیسی کلانتری بیان می‌کند: احیای زیست محیطی و تأمین بخشی از حق‌آبه تالاب از رودخانه کارون، امکان انتقال بخشی از دبی سیلابی رودخانه کارون به تالاب و جلوگیری از ایجاد و توسعه کانون‌های ریزگرد از اهداف اجرای این طرح است.

این طرح در حالی افتتاح شد که سرپرست معاونت محیط زیست دریایی، تالاب‌ها و سواحل سازمان حفاظت محیط زیست در اردیبهشت امسال آبگیری تالاب‌های خوزستان را یکی از برکات سیلاب دانسته بود. احمدرضا لاهیجان زاده با  بیان اینکه بارش‌های اخیر باعث شده تا تالاب‌های استان خوزستان پر آب شوند، می‌گوید: خوشبختانه بارش باران در سال آبی ۹۷ و ۹۸  باعث شده که تالاب شادگان به‌صورت صد در صدی و کامل آبگیری شود.

این دو خبر به فاصله دو ماه عامل خوشحالی فعالان محیط زیست در خوزستان بودند چرا که با بازگشت حیات به تالاب شادگان، بخشی از کانون‌های ریزگرد اطراف اهواز آبگیری می‌شدند. اما حالا رئیس اداره محیط زیست شادگان درباره وضعیت تالاب شادگان می‌گوید: در حال حاضر با توجه به فروکش آب آبگیری تالاب کاهش یافته است.

وضعیت تالاب بحرانی است

رحیم مجدمی با بیان اینکه اکنون وضعیت تالاب شادگان بحرانی است، می‌افزاید: با توجه به گرمای هوا و تبخیر و خروج آب تالاب شادگان به سمت دریا، حدود 40 تا 50 درصد تالاب آب دارد. همچنین با توجه به صدور مجوز کشت تابستانه در بالادست تالاب، میزان کمی از آب رودخانه جراحی که تامین کننده آب تالاب شادگان است، وارد تالاب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: پس از سیلاب هم مقداری از آب سیلاب به سمت دریا و بخشی از آن به سمت نهر مارد هدایت شد اما پس از آن کالورت‌های هدایت آب تالاب به این بخش‌ها مسدود شد اما مسدود کردن این کالورت‌ها که برای هدایت سیلاب به دریا ایجاد شده بودند، پس از فروکش بخش زیادی از حجم آب و با تاخیر انجام شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان اظهار می‌کند: همچنین پس از اینکه این کالورت‌ها مسدود شدند، متاسفانه کالورت‌های دیگری توسط برخی افراد ایجاد شده‌اند که آب تالاب را به سمت دریا هدایت می‌کنند. برخی افراد برای مقاصد خاصی این کالورت‌ها را ایجاد می‌کنند و باعث هدررفت آب می‌شوند.

مجدمی با بیان اینکه برای نگهداری آب تالاب باید کالورت‌ها بسته شوند، عنوان می‌کند: علیرغم اینکه چندین بار این کالورت‌ها را مسدود کردیم اما باز هم برخی افراد اقدام به باز کردن کالورت‌ها می‌کنند.

سازمان آب و برق، آب را به‌صورت دائمی به تالاب انتقال نمی‌دهد

وی با اشاره به اهداف ایجاد کالورت توسط افراد بومی در تالاب شادگان، بیان می‌کند: صید گونه‌هایی از پرندگان نیاز به خشک شدن برخی نقاط تالاب دارد و افراد بومی منطقه هم به این دلیل اقدام به ایجاد کالورت و هدایت آب تالاب به سمت دریا می‌کنند. این موضوع از‌طریق مراجع قضائی در حال پیگیری است و چند نفر در این زمینه به مراجع قضائی معرفی شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان در خصوص تاثیر افتتاح پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب شادگان، می‌گوید: با افتتاح این پروژه مقرر بود روزانه پنج مترمکعب بر ثانیه آب وارد تالاب شادگان شود. مدیریت (متولی) انتقال آب کارون به تالاب شادگان، سازمان آب و برق خوزستان است اما متاسفانه رهاسازی آب به صورت دائم انجام نمی‌شود.

مجدمی می‌افزاید: سازمان آب و برق خوزستان در چند مورد اعلام کرد که رهاسازی آب را شب‌ها انجام داده‌اند اما افتتاح این پروژه تاثیر چندانی بر آبگیری تالاب شادگان نداشته است.

بخشی از تالاب شادگان به گنداب تبدیل شده است

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی تالاب شادگان و خشک شدن ناگهانی آب، اظهار می‌کند: اکنون بسیاری از نقاط تالاب به گنداب تبدیل شده است و تالاب بوی تعفن و ماهی‌های مرده دارد.

حجت الاسلام مجید ناصری نژاد می‌افزاید: گرچه در ایام سیل آب زیادی وارد تالاب شد اما آب به سرعت از تالاب خارج شد؛ تالاب در ایام سیل مملو از آب بود و مردم حاشیه تالاب تحت تأثیر سیل قرار گرفتند و متضرر شدند اما اکنون این تالاب به شدت خشک است و بسیاری از ماهی‌هایی که در پی سیلاب در تالاب بودند، بر اثر خشک شدن ناگهانی آب از بین رفتند.

وی اظهار می‌کند: علیرغم پیگیری جهت بسته شدن جاده آبادان – ماهشهر که موجب خروج آب تالاب شادگان می‌شود اما این کار انجام نشد و آب تالاب در حال تخلیه است.

نماینده مردم شادگان با اشاره به افتتاح پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان می‌گوید: با افتتاح این پروژه، پنج مترمکعب بر ثانیه آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان وارد می‌شود اما مشکل کم‌آبی تالاب را رفع نمی‌کند. تالاب بین‌المللی شادگان ۴۳۰ هزار هکتار وسعت دارد و قطعاً با بهره‌بردای از این پروژه کمبود آب تالاب شادگان پوشش داده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، کم آب شدن تالاب شادگان در روزهای اخیر اتفاق ناگواری است که نشان می‌دهد هنوز محافظت از منابع آبی در بین مدیران استانی به اولویت تبدیل نشده است و مردم باید انتظار این را داشته باشند که با نزول باران منتظر سیل و با طلوع آفتاب منتظر خشکسالی باشند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار