تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۱۸۴۶۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرکنسول ایران در کربلا :
افزایش زائران اربعین امسال نیازمند برنامه ریزی مضاعف است
بر اساس پیش بینی در سال جاری ۳ میلیون نفر از جمهوری اسلامی ایران در مراسم اربعین حضور می یابند که با توجه به افزایش تعداد زائران نیازمند برنامه ریزی مضاعف از هم اکنون هستیم.
  " میر مسعود حسینیان " سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلا اعلام کرد که بر اساس پیش بینی در سال جاری ۳ میلیون نفر از جمهوری اسلامی ایران در مراسم اربعین حضور می یابند که با توجه به افزایش تعداد زائران نیازمند برنامه ریزی مضاعف از هم اکنون هستیم.

وی که در ارتباط با راهپیمایی میلیونی اربعین سخن می‌گفت، افزود، بررسی راهپیمایی‌های برگزار شده در سال‌های اخیر می‌طلبد تا برای هر چه بهتر شدن آن در سال جاری از هم اکنون فعالیت‌ها و اقداماتی برای مراحل مختلف آن از جمله پیش از سفر، در حین سفر و بعد از پایان مراسم انجام شود.

سرکنسول ایران در کربلا در ارتباط با ملاحظاتی که زائران باید برای سفر در اربعین رعایت کنند، گفت، باید در نظر داشت که مراسم و راهپیمایی اربعین در یک کشور خارجی با شرایط، ضوابط و مقررات خاص آن برگزار می‌شود و مردم عراق میزبان زائران اربعین هستند.

حسینیان با تاکید بر اینکه اربعین را باید مانور آزادگان و عزت خواهان و فراتر از شیعه عراق و ایران دانست و افزود، اربعین دارای تمام ابعاد دینی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و مردمی و از همه این زوایا قابل تأمل و بررسی است.

وی با اشاره به اینکه مراسم اربعین از قدیم الایام در عراق جریان داشته است و حتی در زمان حاکمیت رژیم صدام نیز به صورت مخفیانه انجام می‌شد، افزود، زائران ایرانی همواره باید در نظر داشته باشند که این مردم عراق هستند که میزبان مراسم اربعین می‌باشند و آنان میهمان مردم عراق هستند و کمک‌های ایران به عراق در زمان اربعین نیز یک هدیه میهمان جهت میزبان است.

راهپیمایی عظیم اربعین بعد از سقوط صدام در سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۳ میلادی) به صورت علنی آغاز شد و در ۱۶ سال گذشته هر سال با شکوه تر و گسترده‌تر از سال قبل برگزار می‌شود.

سرکنسول ایران در کربلا به زائران توصیه کرد تا قبل از سفر به عراق برای حضور در مراسم و راهپیمایی عظیم اربعین ضمن معرفت افزایی و شناخت بیشتر مقام معنوی امام حسین (ع) و فضائل و آداب زیارت ایشان، هدف از چنین سفری را مشخص کرده و از وضعیت کلی عراق در تمام زمینه‌ها کسب اطلاع کنند تا متناسب با آن راهی این سفر شوند.

حسینیان با اشاره به اینکه عراق یک کشور خارجی با قوانین و مقررات خاص خود به خصوص در ارتباط با اتباع دیگر کشورها است، خاطرنشان کرد، لازم است تا زائران هنگام سفر به عراق دارای گذرنامه معتبر بوده و گذرنامه آنان نیز حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد و با توجه به حذف ویزا برای اربعین لازم است تا اقدامات لازم برای ثبت نام از طریق مراکز اعلام شده و سامانه سماح و بیمه زائران انجام شود.

وی در همین حال خاطر نشان کرد که زائران لازم است تا پیش از سفر به عراق از وضعیت روحی و جسمی خود مطلع بوده و با توجه به وضعیت و شرایط این سفر از نظر وضعیت آب و هوایی، پیاده رویی طولانی و ازدحام جمعیت از آمادگی لازم برخوردار باشند و در صورت داشتن بیماری از قبل تمهیدات لازم برای همراه داشتن داروهای مورد نیاز اندیشیده شود.

بر اساس اعلام سرکنسول ایران در کربلا بهتر است تا افراد کهنسال، دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی، روحی و روانی و زنان باردار از همراه شدن در این راهپیمایی خودداری کرده و آن را به زمان دیگری مانند ایام بین محرم تا اربعین که بهترین زمان برای سفر به عراق این موکول کنند.

حسینیان در ادامه خاطر نشان کرد که لازم است تا بیمارانی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند همراه با نسخه تأیید شده پزشک داروهای خود را به همراه داشته باشند و به این موضوع نیز توجه کنند که برخی داروها نیز ممکن است از نظر طرف عراقی مشکوک به مواد مخدر باشد و مشکلاتی را ایجاد کند.

وی نیاوردن داروهای مورد نیاز از سوی برخی زائران را یکی از مواردی دانست که هر ساله برای برخی زائران مشکلات عدیده ای ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد، بر اساس قوانین و مقررات عراق حمل و نقل، استعمال و خرید و فروش هرگونه مواد مخدر در هر مقدار و میزانی و با هر کیفیتی در عراق جرم محسوب می‌شود و فرد معتاد مجرم شناخته شده و بیمار نیست و با وی برخورد سنگینی صورت می‌گیرد و شدیدترین احکام قضائی در حق آنان صادر شده که حداقل آنها چندین سال زندان در عراق و چندین میلیون دینار جریمه نقدی است.

سرکنسول ایران در کربلا در همین حال به زائران توصیه کرد تا لوازم شخصی خود را نظیر عینک آفتابی، کلاه، آفتابگیر، چفیه، چتر، کفش مناسب، کالسکه جهت کودکان و یا وسایل شخصی به همراه داشته باشند و از آوردن وسایل سنگین و حجیم و مواد غذایی خودداری کنند و در صورت ضرورت مقداری تنقلات با خود به همراه داشته باشند.

وی در ادامه بر این نکته نیز تاکید کرد که در ارتباط با مدارک مورد نیاز به جهت حضور در یک کشور خارجی فقط گذرنامه کفایت کرده و با توجه به مدت زمان سفر و وضعیت آن از به همراه داشتن مدارک غیرضروری مانند کارت پایان خدمت، دفترچه بیمه، کارت ماشین و نظایر آن خودداری کنند تا دچار مسائل و مشکلات بعدی نشوند.

حسینیان خاطرنشان کرد، خواهران گرامی نیز در نظر داشته باشند که از سفر انفرادی در اربعین و همراه داشتن طلا و جواهرات خودداری کرده و یا به صورت گروهی و یا همراه با اعضای دیگر خانواده در این مراسم حضور یابند تا از مشقات و سختی‌های طول سفر، اقامت در محل‌های مختلف و دیگر مشکلات بر اساس تجارب سال‌های گذشته جلوگیری شود.

وی ادامه داد، در طول راهپیمایی اربعین در سال‌های گذشته یکی از مسائل و مشکلات اساسی آن وجود افراد گم شده نظیر زائران کهنسال و کودکان و بیماران است که مشکلاتی را برای دست اندرکاران و همراهان زائران ایجاد می‌کنند و در صورت اصرار بر همراه بودن این افراد لازم است تا مشخصات این زائران به همراه شماره تلفن‌های ضروری و شهر اعزامی و دیگر مشخصات نظیر داشتن بیماری و یا مصرف داریی خاص در آن ذکر شود تا در صورت مراجعه به مسؤولان ایرانی بتوان تا زمان مرتبط کردن آنان با همراهان خود خدمات لازم ارائه شود.

سرکنسول ایران در کربلا در همین حال یادآور شد که لازم است تا در لوازم شخصی افراد نظیر کوله پشتی، گوشی تلفن، ساک دستی، کیف پول، گذرنامه و نظایر آن نیز مشخصات صاحبان آن و شماره تلفن همراهان و یا شماره‌های دیگر صاحب خط وجود داشته باشد تا در صورت یافت شدن بتوان به این افراد دسترسی داشت و این لوازم و مدارک را در اختیار آنان قرار داد تا در زمان سفر دچار مشکل نشوند.

به گفته حسینیان صدها دستگاه گوشی تلفن در جریان راهپیمایی سال گذشته یافت شده است که فقط حدود ۱۵ نفر از صاحبان آنها از سوی دست اندرکاران مربوط در وزارت امور خارجه شناسایی شده و مابقی بدون مشخصات است و نمی‌توان آنها را به دست صاحبانشان رساند که در صورت رعایت این موارد بیش از ۸۰ درصد از وسایل و لوازم یافته شده قابل تحویل به صاحبان آنها می‌باشد.

وی در ادامه با توجه به حضور میلیونی زائران از کشورهای مختلف به عنوان یک مانور شیعه برای دوره ظهور و تراکم جمعیت در زمان اربعین در عراق و مشکلات ناشی از آن بر ضرورت سعه صدر از سوی زائران در مراحل مختلف به خصوص مبادی ورودی و خروجی ایران و عراق، اماکن مقدسه، مکان‌های عمومی و خیابان‌ها تاکید کرد.

حسینیان یکی دیگر از مشکلات سال‌های قبل در راهپیمایی اربعین را همراه داشتن پرچم‌های بزرگ از سوی برخی زائران با میله‌های آهنی و فلزی ذکر کرد که موجب شده است تا به خاطر وضعیت سیم کشی‌های غیراصولی در عراق برخی از آنان به خاطر برخورد با سیم‌های برق در عراق دچار برق گرفتگی و مشکلات ناشی از آن شوند.

وی در همین حال یادآور شد که زائران تلاش کنند تا قبل از عزیمت به عراق مطالب و توجیهات لازم را از طریق مراکز رسمی و قانونی دریافت کنند تا ضمن حضور در این راهپیمایی با آگاهی کامل از بروز برخی مسائل و مشکلات جلوگیری کنند.

سرکنسول ایران در کربلا در پایان بر ضرورت دریافت بیمه نامه از سوی زائران به عنوان یکی از ضرورت‌های راهپیمایی میلیونی اربعین تاکید کرد و گفت که بیمه نامه مجوز ورود به عراق نیست ولی لازم است به همراه گذرنامه نزد زائران باشد تا در صورت بروز هر مشکلی بتوان از آن استفاده کرد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار