تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۱۸۴۵۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جاده بین استانی اندیکا-شهرکرد درانتظار استاندارد سازی
محور اندیکا- شهرکرد یکی از محورهای میانبر استان خوزستان به چهار محال وبختیاری و اصفهان محسوب می شود که به رغم پرتردد بودن اما با استانداردهای لازم فاصله بسیار دارد.‌

اوایل دهه ۸۰و با احداث تونل دلا، جاده قدیم اندیکا- شهرکرد (از مسیر رگ منار) از گردونه خارج و جاده جدید (مسیر تونل دلا، شیمبار) جایگزین آن شد.

در همان سال‌های اولیه که این مسیر هنوز آسفالت هم نشده بود، مسافران زیادی از شهرستان‌های شمال خوزستان برای سفر به استان چهار محال وبختیاری و اصفهان از آن تردد می‌کردند.

اما اواخر دهه ۸۰ که این مسیر به طور کامل آسفالت شد، تردد در آن هم رونق گرفت و میانبر بودن و داشتن مناظر بکر طبیعی باعث شد هر ساله مسافران و گردشگران زیادی برای سفر به استان‌های چهارمحال و بختیاری و استان اصفهان، این مسیر را انتخاب کنند.

اما آنچه که علاوه بر پیچ و خم‌های غیر استاندارد، عرض کم و موج‌های حادثه ساز سطح جاد، موجب گلایه مندی بسیار مردم شده مشکل اساسی دیگری است که تاکنون اقدامی برای رفع آن از طرف متولیان امر انجام نشده است.

عبور این جاده از حاشیه تالاب شیمبار باعث شده در فصل‌های بارندگی، بخشی‌هایی از این جاده به طور کامل زیر آب برود و تردد در آن غیرممکن شود.

زیر آب رفتن این جاده حوادث تلخی را در دهه‌های اخیر به یادگار گذاشته که آخرین حادثه آن به دی ماه پارسال برمی گردد که آمبولانس فوریت‌های پزشکی اندیکا در حین مأموریت در سیلاب گرفتار شد و یکی از تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی که برای کمک آمده بود دراثر این حادثه در آب غرق شد.

این جاده علاوه بر اینکه یک محور بین استانی محسوب می‌شود، مسبر ارتباطی بخش چلو شهرستان اندیکا با بیش از ۱۵۰ روستا با مرکز این شهرستان است که بسته شدن آن این ارتباط را به طور کامل مسدود می‌کند.

برای اطلاع از اقدام وبرنامه مسئولان مربوطه برای اصلاح هندسی این جاده به سراغ رئیس راهداری و حمل ونقل جاده‌ای شهرستان اندیکا رفتیم.

کورش دهنو در این زمینه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: احداث جاده و تغییر مسیر آن بر عهده اداره کل راه و شهرسازی می‌باشد و راهداری تنها وظیفه مرمت و نگهداری آن را بر عهده دارد.

وی اضافه می‌کند: راهداری شهرستان اندیکا هرساله مرمت و بهسازی این مرمت را انجام می‌دهد و هم اکنون نیز حدود ۱۵ کیلومتر از این مسیر با اعتباری حدود ۸۰ میلیارد ریال در حال لکه گیری و روکش آسفالت است.

رئیس راهداری و حمل ونقل جاده‌ای شهرستان اندیکا ادامه می‌دهد: برای رفع معضل آبگرفتگی این محور در حاشیه تالاب شیمبار، احداث مسیر جدید با ترفیع کد ارتفاعی نیاز می‌باشد که طول آن حدود ۶ کیلومتر و بودجه قابل توجهی هم نیاز دارد.

معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: این جاده در زمان حاضر یک جاده فرعی درجه ۲ می‌باشد و برای اینکه به یک جاده بین استانی تبدیل شوددر حدفاصل مسجدسلیمان تا سه راهی اردل در استان چهار محال و بختیاری نیاز به ارتقای کیفی دارد.

علی عیدی وندی اضافه می‌کند: برای ارتقای این جاده باید تونل‌های جاده میانبر مسجدسلیمان-اهواز، تونل محلاتی در ورودی جاده سد مسجدسلیمان، تونل جدید دلا، تونل چلو، تونل تاراز به تنگ حونی و تونل چری احداث شوند تا این مسیر به یک جاده استاندارد با مشخصات یک جاده بین استانی ایمن و مناسب تبدیل شود.

وی ادامه می‌دهد: در سال ۹۵ بخشی از این پروژه از ورودی چم آسیاب تا سد مسجدسلیمان با اعتباری حدود یک هزار میلیارد ریال به طول ۲۰ کیلومتر شروع شد اما به دلیل عدم تأمین اعتبار پروژه با پیشرفت فیزیکی ۳۲ درصد متوقف شد.

معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اضافه می‌کند: تحقق این پروژه نیازمند همکاری مسئولان ۲ استان چهار محال و بختیاری و خوزستان است چرا که موقعیت استراتژیک این جاده، بحث پدافند غیر عامل، کاهش ۱۴۰ کیلومتری مسافت و مناظر گردشگری حاشیه جاده، ایمن سازی و استاندارد سازی این مسیر را از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌کند.

اما آنچه در پایان می‌توان نتیجه گرفت این است که بر طرف کردن مشکلات جاده فعلی و ارتقا آنکه نقش مؤثری در رونق استان خوزستان به ویژه شهرها ی مسجدسلیمان، لالی، شوشتر، گتوند و … ایفا می‌کند نیازمند عزم جدی مسئولان استانی و کشوری است.

انتظار می‌رود نمایندگان مجلس که هر ساله در آستانه انتخابات از این موضوع به عنوان یک وعده عملی نام می‌برند موضوع ارتقا و رفع مشکلات اساسی این محور را مورد پیگیری قرار دهند تا بیش از پیش شاهد حوادث ناگوار و مشکلات بسیار در این محور نباشیم.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار