تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۱۸۴۵۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جوجه آوری گونه کمیاب خروس کولی در تالاب شادگان
جوجه آوری گونه کمیاب خروس کولی در تالاب شادگان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان گفت :محیط بانان این اداره در پایش بخشی از تالاب بین المللی شادگان در حوزه آبادان لانه سازی و جوجه آوری گونه کمیاب خروس کولی سینه سیاه را مشاهده و پایش کردند.

علی فتحی نیا ظهار داشت: محیط بانان صدها قطعه از انواع گونه های مختلف پرندگان مهاجر و بومی از نوع آبزی وکنار آبزی مانند فلامینگو، حواصیل، پرستو و گونه مهم وکمیابی مانند خروس کولی سینه سیاه را که درحال لانه سازی وتخم گذاری در تالاب شادگان بودند را مشاهده و پایش نمودند.

وی افزود: مشاهده این تعداد پرنده از گونه نادر و لانه سازی آنها در تالاب شادگان درچند سال اخیر بی سابقه بوده است که این امر نشانگر شرایط بسیار مناسب زیستی در این تالاب و ایجاد مکانی امن برای این پرندگان است.

فتحی نیا به نظارت وگشت های مستمر محیط بانان شهرستان های آبادان و شادگان در این حوزه تالابی اشاره کرد و گفت: ایجاد زیستگاهی امن برای پرندگان شرایط زندگی و تخمگذاری را برای آنان در تالاب شادگان فراهم کرده است.

خروس کولی سینه سیاه، پرنده‌ای کنار آبزی است که ۲۶ سانتیمتر طول دارد. پرنده ای زیبا، با پاهای بلند، روتنه قهوه ای، سر سیاه و زیر تنه سیاه و سفید دارد.

تالاب شادگان وسیع‌ترین تالاب کشور است که از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود.
این تالاب با آب شیرین، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است.
تالاب شادگان در منتهی الیه رودخانه جراحی و رابط میان این رودخانه و خلیج فارس است.
این تالاب در فصل پاییز محل زیست انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، روسیه، آسیای میانه و مناطق داخلی ایران است.
تالاب شادگان به دلیل هوای معتدل در فصل زمستان محل زیست بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلان شاه و اردک مرمری، ۳۶ گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده است.
تالاب بین‌المللی شادگان در ۱۰۵ کیلومتری جنوب اهواز قرار دارد و از شمال به شادگان، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از غرب به جاده دارخوین، آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار