تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۱۸۴۰۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بحث‌های طرح‌های انتقال آب، کامل و دقیق نیستند
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث‌های طرح‌های انتقال آب، کامل و دقیق نیستند، گفت: در چند سال اخیر هیچ پروژه انتقال آب در حوضه آبریز خوزستان مطالعه، کلنگ‌زنی یا اجرا نشده است.

 همایون یوسفی در مراسم معرفی پروژه تامین بخشی از حق‌آبه تالاب شادگان و پروژه جمع‌آوری گاز co2 که امروز (11 تیرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: محیط زیست برای بقای نسل بشر قرار داده شده است و اگر آسیب ببیند، قطعا بقای نسل بشر دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: ساختار محیط زیست به گونه‌ای است که قدرت آن بسیار بالا است و قطعا در تقابل بشر و محیط زیست،‌ بشر بازنده است. اگر بشر می‌خواهد برای نسل‌های بعد تمدن و نسل بشری ادامه یابد، باید در حفظ محیط زیست تجدید نظر کند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که رشد اقتصادی ارزش آسیب زدن به محیط زیست را ندارد. به بهای کاهش رشد اقتصادی جهت حفظ محیط زیست برنامه‌ریزی می‌کنند.

یوسفی بیان کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود، این است که محیط زیست کشورها عامل مهم دیپلماسی یک کشور است. یعنی عامل مهم ایجاد قدرت برای کشورها محیط زیست پایدار است و ما نیز اگر بخواهیم در سطح جهان ظرفیت دیپلماسی بالاتری داشته باشیم باید به موضوع محیط زیست بیشتر توجه کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا یکی از آسیب‌پذیرترین نقاط محیط زیست، خاورمیانه و به ویژه کشورهای مرزهای جغرافیایی میانی است. طبق بررسی‌های اخیر متاسفانه جایگاه مسائل محیط زیست در کشورهای غرب آسیا نزول پیدا کرده است و علت نزول این جایگاه این است که به جای ساختارهای تصمیم‌گیری تخصصی، شخصیت‌ها هستند که در خصوص مسائل مختلف محیط زیست تصمیم‌گیری می‌کنند. از جمله کشورهایی که شاخص‌های محیط زیستی آن کاهش پیدا کرده، ایران است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از دیرباز گفته شد اقلیم ایران از نظر محیط زیست شکننده است و توسعه کشور در آینده باید با توجه به شکنندگی و ظرفیت پایین محیط زیست کشور انجام شود. متاسفانه به نظر می‌رسد در برنامه‌های مختلف کشوری کمتر به این موضوع توجه می‌شود.

ظرفیت قانونی حمایت از محیط زیست در کشور وجود دارد

یوسفی عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی اغلب اوقات زمانی که طرح یا لایحه‌ای جهت کمک به مسائل محیط زیست ارائه می‌شود را حمایت می‌کند و معمولا رأی خوبی در مجلس می‌آورد. لوایح مختلفی که در این زمینه به مجلس ارجاع داده شده، تصویب شده است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت قانونی حمایت از محیط زیست تقریبا در کشور وجود دارد. خوشبختانه بین دولت و مجلس جهت ایجاد این ظرفیت قانونی همکاری خوبی وجود دارد.

بحث‌های طرح‌های انتقال آب، کامل و دقیق نیستند

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مسائل محیط زیستی خوزستان گفت: در چند سال اخیر هیچ پروژه انتقال آب از مبدا و از حوضه‌های آبریز خوزستان آغاز نشده است.

یوسفی افزود: بحث‌هایی که در خصوص آغاز یا پیگیری طرح‌های انتقال آب عنوان می‌شود، کامل و دقیق نیستند. هیچ موضوع انتقال آب در سال‌های اخیر از حوضه آبریز خوزستان اجرایی نشده است و این بحث‌ها متاسفانه با مقاصد خاص و جهت فضاسازی جدید انجام می‌شود که انتظار داریم اخبار صحیح به اطلاع مردم برسد.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در چند سال اخیر هیچ پروژه انتقال آب در حوضه آبریز خوزستان مطالعه، کلنگ‌زنی یا اجرا نشده است. اعتباراتی که برای مطالعه و اجرای این پروژه‌های انتقال آب وجود داشت در بودجه سال 98 پیگیری شده و این اعتبارات برداشته (حذف) شده است. اکنون اعتباری در این زمینه وجود ندارد و اخباری که عنوان می‌شود دقیق نیست. این صیانت، توسط همه مسئولین خوزستان انجام شده است.

وی تصریح کرد: علی‌رغم مشکلاتی که در تامین بودجه کشور وجود داشت اما با پیگیری‌های مسئولین، اعتبارات مقابله با ریزگردهای خوزستان مصوب شده و در سال 98 پایدار خواهد بود و مبلغ آن 100 میلیون یورو است که از جهت ریالی معادل اعتبار سال گذشته است. با تصویب این اعتبار، اجرای پروژه‌های مربوط به ریزگردها با اعتبار امسال ادامه خواهد داشت.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار