تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۱۸۳۴۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شرایط کشور برای تولید مناسب نیست/مشکلات بانکی ترمز تولید را می‌کشد
 
یک اقتصاددان با بیان اینکه مشکلات بانکی ترمز تولید کشور را می‌کشد، گفت: برای آنکه شاهد رونق تولید باشیم باید روند وام‌دهی بانک‌ها و نرخ سود تسهیلاتی که توسط بانک‌ها ارائه می‌شود را اصلاح کرد.

حسن فرازمند در خصوص مساله حمایت از تولید اظهار کرد: اکنون مهمترین مشکل بخش تولید کشور، موضوع نقدینگی است و در این زمینه باید در مکانیزم‌های تخصیص منابع مالی به بخش خصوصی و بخش تولید اصلاحاتی انجام بگیرد تا این حوزه بتواند به حیات خود ادامه دهد و در شرایط فعلی به تولید بپردازد.

وی افزود: سیاست‌های کلان باید به شکلی اتخاذ شوند تا تولیدکننده بتواند با اعتماد در راستای اهداف مدنظر خود حرکت کند و تصمیم‌گیری‌ها از سوی مسولان برای بخش تولید با سرعت تغییر نکند و دارای یک ثبات نسبی در جهت اعتماد تولیدکننده به شرایط برای ورود به این بخش و یا تولید باشد.

باید بتوان اعتماد تولیدکننده به سیاست‌های اتخاذی در سطح ملی را جلب کرد

این استاد اقتصاد تصریح کرد: باید شرایطی فراهم شود تا تولیدکننده بخش خصوصی بتواند به سیاست‌های اتخاذی در سطح ملی اعتماد کند. در این زمینه باید بی ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها برای حوزه اقتصاد کاهش پیدا کند و در این صورت است که می‌توانیم شاهد رونق تولید در کشور باشیم.

فرازمند عنوان کرد: ثبات نرخ ارز یکی از عوامل بسیار موثر بر حوزه تولید است و عدم ثبات در این حوزه می‌تواند اعتماد لازم برای ورود تولیدکننده بخش خصوصی به بخش تولید را از بین ببرد. بی ثباتی در نرخ ارز باعث به وجود آمدن نوسانات در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها می‌شود و شرایط دشواری را برای تولیدکننده به وجود می‌آورد.

تولیدکننده یک انسان با ارزش است

وی با اشاره به عوامل فرهنگی اثرگذار بر حوزه تولید ادامه داد: اینکه تولیدکننده شخصی باشد که به لحاظ حضور در اجتماع دارای احترام و جایگاه مناسبی باشد، بر بخش تولید بسیار اثرگذار است و می‌تواند تولیدکننده را برای فعالیت در این زمینه ترغیب کند. تولیدکننده یک انسان با ارزش است و باید فضا را برای فعالیت این اشخاص به منظور ایجاد درآمدهای مشروع تولیدی فراهم کرد.

این اقتصاددان بیان کرد: اگر تولیدکننده را به چشم منفی و به عنوان یک فرد فاسد که بر سر مردم کلاه می‌گذارد ببینیم، تولید به عنوان یک ارزش در جامعه شناخته نمی‌شود و در این زمینه جامعه نیز راغب به تولید و حضور در این حوزه نخواهد بود و از این رو به سمت و سویی دیگر گرایش پیدا خواهد کرد.

فرازمند گفت: باید بتوان بخش تولید را در مقایسه با بخش خدمات بازرگانی به شکلی مدیریت کرد که سودآوری بخش تولید در مقایسه با بخش خدمات بازرگانی افزایش پیدا کند و مردم و سرمایه‌گذاران به سمت تولید حرکت کنند و در این شرایط است که شاهد رونق تولید در کشور خواهیم بود.

فرایند وام‌دهی و نرخ سود تسهیلات بانک‌ها اصلاح شود

وی با انتقاد از نرخ سود تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی عنوان کرد: نرخ سود تسهیلاتی که به بخش تولید داده می‌شود مناسب نیست و بالا است. همچنین فرایند وام‌دهی بانک‌ها به حوزه تولید مناسب نیست و برای آنکه شاهد رونق تولید باشیم باید روند وام دهی بانک‌ها و نرخ سود تسهیلاتی که توسط بانک‌ها ارائه می‌شود را اصلاح کرد.

این استاد اقتصاد اظهار کرد: مشکلات بسیاری برای حوزه تولید در خصوص بانک‌ها وجود دارد که این مشکلات بانکی ترمز تولید کشور را می‌کشد و باید در جهت اصلاح این مسایل اقدام شود. مشکلاتی که بازارهای مالی برای تولید به وجود می‌آورد، کار تولید را دشوار کرده است و این مساله می‌طلبد که با اصلاح مشکلات برای رونق تولید تلاش شود.

فرازمند با بیان اینکه عدم اطمینان از شرایط اقتصادی آینده مهمترین مشکل بخش تولید در کشور است، گفت: این مساله یک عامل جدی و بسیار مهم است که تولیدکنندگان نسبت به شرایط اقتصادی آینده کشور نامطمئن هستند و این مساله باعث می‌شود تا رغبت کمتری برای ورود به حوزه تولید وجود داشته باشد و باید تلاش کرد تا به روش‌های مختلف مساله نااطمینانی به آینده اقتصادی کشور را حل کرد.

شرایط کشور برای تولید مناسب نیست

وی با بیان اینکه اکنون شرایط کشور برای تولید مناسب نیست، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مناسبی در کشور برای تولید و ورود به این حوزه وجود ندارد و مشکلات بی‌شماری در این خصوص وجود دارد که کار تولید را دشوار کرده و همچنین انگیزه و توان را از تولیدکنندگانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، گرفته است.

بخش تولید باید تا حدودی از پرداخت مالیات‌ها معاف شود

استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با گلایه از دریافت مالیات فراوان از حوزه تولید خاطرنشان کرد: نرخ مالیات بخش خدمات در مقایسه با بخش تولید بسیار ناچیز است و در این زمینه باید به شکل عکس عمل شود تا مالیاتی که از حوزه تولید دریافت می‌شود کمتر از بخش خدمات بازرگانی باشد. بخش تولید باید تا حدودی از پرداخت مالیات‌ها معاف شود و دولت برای جبران درآمدهای مالیاتی باید به دنبال دریافت مالیات بیشتر از حوزه خدمات بازرگانی باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار