تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۱۸۳۲۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مهار کانون فوق بحرانی ریزگرد در خوزستان امسال باید به اتمام برسد
 استاندار خوزستان با تاکید بر نگهداری از طرح های نهالکاری در کانون های ریزگرد، گفت: طرح سه ساله دولت برای مهار کانون فوق بحرانی گرد و غبار در جنوب شرق خوزستان باید تا پایان امسال به اتمام برسد.

 غلامرضا شریعتی شامگاه شنبه در کارگروه استانی مقابله با گرد و غبار در سالن جلسات استانداری خوزستان، اظهار داشت: مصوبه دولت اجرای طرح مقابله با ریزگرد در کانون فوق بحرانی (شماره 4) در سال های 95، 96 و 97 بوده است.

وی وسعت کانون شماره 4 را 112 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: با وجود بارش های مناسب در سال جاری نباید مساله ریزگردها فراموش شود، برنامه منابع طبیعی برای امسال 19 هزار هکتار نهالکاری بوده که تا کنون 14 هزار هکتار انجام و اجرای چهار هزار هکتار باقیمانده باید در آبان امسال عملیاتی شود که با این احتساب بیش از 30 هزار هکتار نهالکاری خواهیم داشت که امسال و سال آینده باید نگهداری شود.

به گفته وی قسمت هایی از کانون شماره 4 در بخش غیزانیه (روستای مدینات و تالاب شریفیه) هنوز اجرایی نشده که بخشی از آن به دلیل وجود معارضان است.

وی اضافه کرد: امسال هشت هزار هکتار مالچ پاشی توام با نهالکاری در شن های روان نیز با موفقیت انجام شده است.

شریعتی تاکید کرد: با توجه به سرمایه گذاری دولت در سه سال گذشته برای مهار کانون های ریزگرد استان، نگهداری از طرح های اجرا شده به ویژه طرح های نهالکاری، باید در دستورکار قرار گیرد و اعتبار مورد نیاز آن تامین شود تا این عرصه ها از بین نرود.

وی همچنین ارزیابی کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار از طرح های اجرا شده در کانون جنوب شرق را رد کرد و گفت: با توجه به بازدیدهایی که از این عرصه داشتم، این ارزیابی غلط است و ناظران نباید ملاحظات سیاسی در ارزیابی داشته باشند.

در این نشست، بر اساس گزارش کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار، پنج هزار هکتار از عرصه های نهالکاری شده در جنوب شرق استان به دلیل عدم مطالعه قبل از اجرای طرح، خشک شده اند.

شریعتی در ادامه با انتقاد از عملکرد شهرداری اهواز در عدم اجرای کمربند سبز، بر تعیین تکلیف تعهدات شهرداری تاکید کرد و گفت: شهرداری اهواز 150 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای کمربند سبز در سطح یک هزار و 100 هکتار، دریافت کرده اما اقدام جدی انجام نداده که در صورت اجرایی نشدن باید اعتبار به دستگاه های دیگر واگذار شود.

شریعتی افزود: طرح کمربند سبز قرار بود علاوه بر مقابله با گرد و غبار، با هدف جلوگیری از ساخت و ساز در حاشیه غربی اهواز به اجرا درآید.

*شریک آب شهرهای جنوب شرق

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در این نشست با تاکید بر تسریع در ترمیم کانال اصلی آبرسانی به کانون های ریزگرد، گفت: با توجه به شکسته شدن کانال اصلی آبرسانی به کانون ها، محل فعلی تامین آب طرح های مقابله با ریزگرد، کانال آبرسانی «کوت امیر» است که منبع آب شرب شهرهای جنوب شرق است، بنابراین در صورت ادامه این شرایط شهرهای پایین دست از جمله هندیجان با مشکل تامین آب شرب روبه رو می شوند، همانطور که در تابستان گذشته مجبور شدیم در قبال تامین آب کانون های ریزگرد، آب این شهرستان را از طریق تانکر و بطری تامین کنیم.

کیامرث حاجی زاده با اشاره به عدم تحقق تعهدات شهرداری اهواز، افزود: هواشناسی خوزستان نیز که اعتبار خرید دستگاه های مورد نیاز برای پیش بینی را دریافت کرده بود، به دلیل چند برابر شدن قیمت این دستگاه ها امکان خریداری آنها را ندارد، به همین دلیل پیشنهاد می شود اعتبار شهرداری و هواشناسی بازپس گیری و به پروژه های دیگر و یا تسویه حساب با بدهکاران اختصاص پیدا کند.

علیرضا عالیپور معاون خدمات شهری شهردار اهواز همچنین در این نشست دلیل محقق نشدن تعهد شهرداری اهواز در اجرای کمربند سبز را ابلاغ دیرهنگام اعتبارات دانست و گفت: برای 250 هکتار از این طرح موافقتنامه مبادله شده و در سطح یکصد هکتار نیز عملیات کاشت آغاز شده است.

در پی طوفان گرد و خاک در بهمن ماه سال 1395 که منجر به قطع آب و گاز و برق و تلفن در تعدادی از شهرهای خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز شد، هیات دولت طرح فوری مقابله با گرد و غبار را مصوب کرد. بر این اساس مقرر شد مهار کانون فوق بحرانی ریزگرد در جنوب شرق اهواز با وسعت بیش از یکصد هزار هکتار در اولویت قرار گیرد.

برآوردها کانون های گرد و غبار خوزستان را بیش از 700 هزار هکتار (رسی و ماسه ای) نشان می دهد که 350 هزار هکتار از آنها بحرانی و بیش از 40 هزار هکتار فوق بحرانی است. کارشناسان بر این باورند که 400 تا 700 هزار هکتار از زمین های این استان نیز تنها یک گام با بیابانی شدن فاصله دارند.

بر اساس مطالعات سازمان زمین شناسی، کانون های ریزگرد خوزستان را ۵۰ هزار هکتار در جنوب تالاب هورالعظیم، ۲۸ هزار هکتار در شمال خرمشهر، ۱۵ هزار هکتار در شرق اهواز، ۱۱۲ هزار هکتار در جنوب و جنوب شرق اهواز، ۸۶ هزار هکتار در بندر امام تا امیدیه، ۳۱ هزار هکتار در ماهشهر و هندیجان و ۱۸ هزار هکتار در شرق هندیجان کانون های گرد و غبار در خوزستان را تشکیل می دهند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار