تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۱۸۳۱۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان هشتمین استان کشور از نظر میزان بارندگی است
  مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: میزان بارندگی در خوزستان از ابتدای سال آبی جاری(اول مهر) تاکنون در کل کشور هشتمین استان از نظر میزان بارندگی است.
 محمد سبزه زاری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در محل اداره کل هواشناسی خوزستان بیان کرد: لرستان، ایلام، گلستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، همدان و کهگیلویه و بویراحمد در رده های اول تا هفتم قرار دارند.

وی افزود:از ابتدای سال آبی جاری (یکم مهر 97) تا 28 اردیبهشت 98، میانگین بارش کل خوزستان 521.7 میلیمتر ثبت شده و این مقدار در مقایسه با مقدار بلند مدت آن در همین بازه زمانی (319میلیمتر) 63.5 درصد افزایش و در مقایسه با مقدار آن در دوره مشابه پارسال (203.1 میلیمتر) افزایش 156.9 درصدی داشته است.
وی گفت:بارش های استان خوزستان بسیار خوب گزارش شده و در حوضه های کرخه، دز، کارون و کارون به میزان زیادی ثبت شده است.
سبزه زاری ادامه داد: آمریکا پدیده های مخرب را 10 روز، انگلیس هفت روز و ژاپن پنج روز زودتر پیش بینی می کند و استاندارد ایران سه روزه است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان بیان کرد: از پیش بینی فصلی نمی توان سیل را پیش بینی کرد؛ پیش بینی فصلی را مرکز اقلیم شناسی ما در مشهد و مرکز خشکسالی از روی روندهای پیش بینی ارایه می کند.
وی اضافه کرد: ایران مدل پیش بینی فصلی ندارد و بر اساس مدل های جهانی کار می شود.
سبزه زاری در خصوص بارش های امسال گفت: نخستین اطلاعیه برای بارش های فروردین امسال، یکم فروردین اعلام شد و دوم فروردین اخطاریه برای حوضه های آبریز کرخه دز و کارون و مارون صادر شد و با توجه به حجم بارش ها اعلام کردیم سدها مدیریت شوند.
مدیرکل هواشناسی خوزستان ادامه داد: سیل در بالادست خوزستان بود و 11 فروردین به خوزستان رسید یعنی نخستین اطلاعیه 10 روز و نخستین اخطاریه 9 روز پیش از واقعه، اعلام شد.
وی بیان کرد: دومین اخطاریه پنجم فروردین یعنی یک روز پیش از شروع بارش ها با تاکید بیشتر صادر شد؛ضمن اینکه به صورت غیر رسمی از 20 اسفند در جلسه شورای آب و برق ستاد بحران نخستین اخطار را به صورت جدی دادیم و پس از آن در جلسات ستاد بحران، اخطاریه را اعلام می کردیم.
سبزه زاری گفت: اساس پیش بینی در این فاصله 20 روزه را حالت خاص سیلاب ها عنوان کردیم چون 2 بارش سنگین و با هسته های سنگین به میزان 400 تا 500 میلیمتری و در فاصله زمانی کوتاه در پیش رو بود که حتی با 50 درصد خطا 200 تا 250 میلیمتر، بارش زیادی است در حالی که در واقعیت مدل ها خطای زیادی نداشت.
مدیرکل هواشناسی خوزستان ادامه داد: با این شرایط از 20 روز پیش هشدارها اعلام شد و استاندارد ایران سه روزه است و ما سنت شکنی کردیم و از 10 روز پیش اطلاعیه صادر کردیم.
وی گفت: مشکل اصلی در خصوص پیش بینی امسال این بود که سازمان آب و برق خوزستان یک مرکز پیش بینی راه اندازی کرده و در جلسات نیز پیش بینی هایی را ارایه می کردند و بر اساس نامه مدیرعامل سابق سازمان آب و برق به استاندار خوزستان، در تاریخ 1397/04/24 به صورت حوضه ای پیش بینی کرده بود که برای 10 مهر تا 10 آبان نزدیک نرمال، 10 آبان تا 10 آذر خشک متوسط تا خشک بسیار شدید، 10 آذر تا 10 دی خشک ملایم تا خشک شدید پیش بینی می شود.
سبزه زاری اضافه کرد: موسسه تحقیقات آب کشور وابسته به وزارت نیرو نیز پیش بینی هایی را ارایه می کند به صورتی که برای 9 مهر تا 9 آبان نرمال، 10 آبان تا 9 آذر به صورت خشکسالی یعنی تقریبا حوضه های آبریز خشک ، 10 آذر تا 10 دی کارون خشکسالی شدید، 11 دی تا 11 بهمن کاملا خشکسالی شدید و 12 بهمن تا 9 اسفند خشکسالی شدید پیش بینی شد.
مدیرکل هواشناسی خوزستان ادامه داد: پیش بینی سازمان هواشناسی درسوم شهریور پارسال، میانگین بارش کشور در سه ماه مهر، آبان و آذر در بیشتر استان های کشور در محدوده نرمال پیش بینی شده بود اما مقدار آن در غرب کشور بیشتر از نرمال است.
وی با اشاره به صحبت های مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان در نشست خبری هفته گذشته که عنوان شده 'با توجه به گزارش فصلی، هواشناسی خشکسالی را تا تیر پیش بینی کرده بود' گفت: نرمال به معنی خشکسالی نیست و برداشت اشتباه از بحث نرمال شده است.
سبزه زاری افزود: میزان بارش نرمال بلند مدت خوزستان تا الان 320 میلیمتر بارندگی است و حدود 20 درصد بارش ها در دوره 10 ساله نیز بهاره است ؛ یعنی بین 60 تا 70 میلیمتر باید بارش بهاره داشته باشیم، که این میزان بارش درکل خوزستان رخ می دهد(در مجموع برابر با 2 تا 3 میلیارد متر مکعب آب است) و چگونه از این میزان خشکسالی برداشت می شود؟
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: از نظر قانونی و رسمی تنها مرجع صدور اخطاریه و اطلاعیه، سازمان هواشناسی است و نقطه اتکای همه سازمان هاست واقدام دیگران در این زمینه موازی کاری و هدررفت منابع است.
وی ادامه داد: بر اساس آمار سازمان آب و برق خوزستان، ششم فروردین روز شروع بارش های شدید، تراز سد کرخه به 217.5 و تراز سد دز 342.5 متر ، 10فروردین بارش های استان و بالادست سطح تراز کرخه 219.6 و سطح تراز دز 348.7 متر و 12 فروردین شروع رسیدن سیل لرستان و ایلام، تراز سد کرخه 220.5 و تراز دز 347.9 متر رسید و زمانی که سیل در حال ورود بود دریچه های سد دز را باز کردند درحالی که می توانستند از 20 روز قبل که هشدار دادیم این کار را انجام دهند.
سبزه زاری بیان کرد: بیشترین مقدار سیل از سد دز بوده است و 11 فروردین سد دز باز شد و باید زودتر باز می شد و اگر سد دز و کارون خیلی زودتر تخلیه می شد مانع بخش زیادی از سیل و خسارات می شد.
وی ادامه داد: گرد و غباری هم که در این فصل اتفاق می افتد بیشتر گرد و غبارهای همرفتی در مقیاس بسیار کوچک است که به صورت ناگهانی شروع می شود و هبوب نام دارد.
مدیرکل هواشناسی خوزستان بیان کرد: این پدیده در هنگام وقوع باد شدید اتفاق افتاد و باعث برخاستن ناگهانی گرد و غبار شد و به راحتی قابل پیش بینی نیست و مکان و زمان دقیق آن نیز مشخص نیست.
وی افزود: امکانات اداره هواشناسی خوزستان کم است و امکانات ما نیروی انسانی قوی است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در نشست خبری خود در 22 اردیبهشت 98 اعلام کرده بود: در جایی که تصمیمات سازمان آب و برق، چه در خشکسالی و چه ترسالی، تبعات اجتماعی به دنبال دارد، شورای تامین استان ورود می کند و تصمیمات با هماهنگی این شورا انجام می شود، در این صورت افراد سیاسی در کنار گروه فنی و کارشناسی قرار گرفته و تصمیمات مشترک می گیرند.
وی گفته بود: ظرفیت انتقال دهی رودخانه کرخه در حدود 400 مترمکعب درثانیه بود و انتقاد می کردند که چرا خروجی سد کرخه به یک هزار مترمکعب درثانیه افرایش نیافته، در حالی که هم اکنون آب درروستای خسرج با دبی خروجی فعلی (600-400 مترمکعب درثانیه) هنوز کاهش نیافته است.
وی افزوده بود: اگر دبی خروجی سدها را زودتر از شرایط سیلابی افزایش می دادیم و رهاسازی را بیشتر می کردیم، تعدادی از روستاها که در بستر رودخانه ها قرار داشت، زودتر به زیر آب می رفت و در واقع در عمل با دست خودمان روستاها را زیر آب می بردیم، در این صورت نخست باید شورای تامین این مساله را می پذیرفت و دوم اینکه پیش بینی هواشناسی با قطعیت اعلام می شد، در حالی که دقت پیش بینی های فصلی بسیار کم و غیرقابل اطمینان بود، این تصمیم را هیچکس نمی پذیرفت و منطقی هم نبود.
ایزدجو تاکید کرده بود: تنها مساله ما در زمان محدودیت آبگیری در سد کرخه و نگرانی از افزایش تراز تا بیش از 220 مترمکعب درثانیه بود که بعد از صدور مجوز افزایش تراز تا 226 مترمکعب درثانیه (یک میلیارد مترمکعب) این محدودیت برداشته شد.
وی به خطای پیش بینی های هواشناسی پیش از سیلاب اخیر اشاره کرده و گفته بود: پیش بینی های هواشناسی تا شهریور گذشته وقوع یک سال خشک را نشان می داد اما پس از آن بود که پیش بینی ها تغییر کرد.
'پیش بینی بارش در اسفند و فروردین 10 درصد (10 میلیمتر) بیش از نرمال اعلام کرده بود، در حالی که آنچه اتفاق افتاد بارش بیش از 2 برابر میزان نرمال بود و در حوضه رودخانه کرخه بارش ها بی سابقه داشتیم. در ماه های آبان و آذر با پیش بینی ترسالی نظر خود را اصلاح کردیم، و هواشناسی نیز اصلاح کرد.'

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار