تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۱۸۲۲۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سه طرح با تمرکز بر مناطق سیل زده خوزستان دنبال می شود
 معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: سه طرح حوزه زنان و خانواده با تمرکز بر مناطق سیل زده خوزستان با قوت و جدیت بیشتر در سال 98 دنبال می شود.
 معصومه ابتکار در نشست کارگروه بهداشت ستاد بحران روز دوشنبه در سرسرای شهید رجایی استانداری خوزستان بیان کرد: در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری طرحی با عنوان ارتقای تاب آوری اجتماعی با همکاری مدیرکل امور بانوان در خوزستان اجرا شده که باید با قوت بیشتر و تمرکز بر مناطق سیل زده در سال 98 اجرا شود.
وی افزود: از تمام تشکل ها و انجمن های روانشناسی، روانپزشکی و جامعه شناسی دعوت می شود با ما همکاری و هم افزایی داشته باشند.
ابتکار ادامه داد: پارسال نیز طرح گفت و گوی ملی خانواده در خوزستان آغاز شد که به آسیب های خانواده، تقویت روابط داخل خانواده و اختلال ارتباطی به عنوان یکی از مشکلات اصلی خانواده ها به طور خاص تمرکز دارد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بیان کرد: مرحله نخست این طرح در خوزستان اجرا شده و به دلیل آسیب های ایجاد شده در مناطق سیل زده، این طرح با تمرکز بر این مناطق دنبال می شود و از دستگاه های مختلف اجرایی درخواست همکاری داریم.
وی گفت: طرح توان افزایی تشکل های مردم نهاد نیز از دیگر طرح ها است که تشکل های حوزه بهداشت و درمان بیشتر در شرایط بحران فعالیت کنند چون در شرایط بحران نیاز به تربیت نیروی تخصصی داریم تا در این شرایط و به ویژه پس از آن به صورت تخصصی عمل کنند که جمعیت هلال احمر و سازمان مدیریت بحران تنها نمانند.
ابتکار بیان کرد:فعالیت های نهادها وسازمان های مختلف نشان از نگاه تخصصی، حرفه ای دقیق و به موقع در شرایط بحران است به گونه ای که از تلفات انسانی و شیوع بیماری های واگیر دار جلوگیری شد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: تلاش های انجام شده در محافظت از زیر ساخت ها نیز قابل توجه است و جلوی یک فاجعه بزرگ گرفته شد.
وی گفت: با تدابیر اتخاذه شده خیلی از اردوگاه های اسکان سیل زدگان برچیده شد و مردم یا در مکان های اجاره ای یا در کنار اقوام زندگی می کنند و امید است این روند ادامه یابد چون تجربه کشور در خصوص اردوگاه ها نشان از وجود دشواری و مسایل زیادی دارد.
ابتکار اضافه کرد: برای افرادی که منازل آنها به صورت کامل تخریب شده باید فکر اساسی شود و اسکان این افراد در مکان های اجاره ای که دولت نیز پرداخت اجاره را تقبل کرده از نظر ابعاد بهداشتی و اجتماعی مناسبتر است.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بیان کرد: کمک های مردمی اتفاق بزرگی در سطح ملی بود به گونه ای که رهبر معظم انقلاب آن را با دوران دفاع مقدس مقایسه کردند و این ایثار و فداکاری و حس نوع دوستی یک جریان خدایی بود.
وی ادامه داد: حضور پرشور مردم و فداکاری آنها بسیار معنا دار بود و حتی در نقاطی که مردم خود آسیب دیده بودند اصرار برکمک داشتند و نخستین کمک ها به مناطق سیل زده از سرپل ذهاب کرمانشاه بود و مفهوم آن ایثار و از خودگذشتگی است.
ابتکار بیان کرد: ما آمدیم تا ابعاد مختلف سیل را در خوزستان از نزدیک دیده و ارزیابی کنیم تا دولت اقدامات پیگیرانه ای را در سطح سیاستگزاری انجام دهد.

** لزوم مستند سازی اقدامات دستگاه های فعال در سیل
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: مستند سازی اقدامات دستگاه های فعال در کمک رسانی در سیل باید به صورت یک تجربه و بسته آموزشی انتقال تجربیات برای کشور ایران و کشورهای دیگر باشد.
وی گفت: پیش بینی می شود که دنیا بیشتر با تغییراقلیم و تغییرات شدید آب و هوایی مانند سیل روبه رو باشد و نیاز به آمادگی برای ارزیابی خطرپذیری و مدیریت بحران وجود دارد.
ابتکار افزود: در بسیاری از نقاط جهان از جمله آسیای جنوب شرقی و در قاره آمریکا نیز سیل اتفاق افتاد و یک پدیده جهانی است و دلیل اصلی آن تغییر اقلیم است.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین باید حداکثر استفاده را از فواید زیست محیطی سیل و بارندگی ها داشته باشیم.
وی افزود: از کارکردهای شناخته شده تالاب در دنیا کاهش خطرات سیل و مدیریت سیل است.

** زنان و کودکان مورد توجه ویژه قرار گیرند
وی بیان کرد: پس از سیل پایش و نظارت بر مواردی از جمله پیشگیری از شیوع بیماری های واگیردار، بهداشت مناطق، کنترل حشرات و دسترسی به آب سالم حساسیت بیشتری دارد.
ابتکار گفت: همچنین زنان، کودکان و مادران باردار باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند و آسیب های روحی و روانی مورد توجه قرار گیرد.

**دولت متعهد به پرداخت خسارت سیل زدگان است
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: دولت تعهد کرده تمام خسارت ها در خصوص منازل، اموال ، زمین کشاورزی، و کارگاه ها را در سیل تامین کند و این مصوبه دولت اجرایی و عملیاتی شد و برخی پرداخت ها شروع شده است.
حضور در برنامه کارگروه زنان با حضور سمن ها و بازدید از مناطق سیل زده شهرستان کارون از جمله برنامه های سفر ابتکار به خوزستان است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار