تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۸۱۰۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پدیده تغییر اقلیم در کشور از خوزستان شروع شده است
نماینده مردم اهواز، حمیدیه،باوی و کارون با اشاره به اینکه پدیده تغییر اقلیم از سمت جنوب غرب کشور درحال ورود به کشور است گفت: مشکلات زیست محیطی سال های اخیر خوزستان مصداقی بر این ادعا است که شدت آن در سال های آینده نیز بیشتر خواهد شد.
همایون یوسفی شامگاه دوشنبه در نشست هماهنگی مدیریت بحران استانداری خوزستان با حضور معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: پدیده سیلاب در نقاط مختلف کشور نشات گرفته از تغییر اقلیم است طبق نقشه های جهانی این پدیده بیشتر در شمال آفریقا و غرب آسیا درحال وقوع می باشد، همچنین ایران بیش از سایر نقاط در غرب آسیا در معرض این تغییر اقلیم است.
وی تصریح کرد: در سال های اخیر تغییر کاربرای اراضی، کاهش پوشش گیاهی، عدم لایروبی سدها و مسیلهای مختلف، زمینه وقوع سیل را دامن زده است، قدرت های جهان برای مساله تغییر اقلیم برنامه دارند و اگر ما در این خصوص چاره ای نکنیم ممکن است دشمنان این کشور آسیب جدی به ما وارد کنند.
وی با اشاره به عدم پیش بینی مناسب وقوع سیلاب اظهار داشت: یکی از مصادیق این امر به سر بردن برخی مسئولان کشور در مرخصی است.
وی خاطر نشان کرد: وجود رودخانه های متعدد و متصل به دریا، تالاب های متعدد و زمین های زهکشی شده در خوزستان شرایط مقابله با سیلاب را راحتتر از سایر استان ها می کند.
یوسفی یادآور شد: در اسفندماه سال 95 نشست مدیریت بحران با موضوع بحران ریزگردهای خوزستان برگزار شد که به واسطه پیگیری های مسئولان شاهد کاهش شدت ریزگردها در خوزستان هستیم که امیدواریم نشست مدیریت بحران نیز همانند آن نشست، منجر به حل مشکل سیلاب در مناطق مختلف این استان شود.

**پرهیز از تصمیمات آنی در زمان وقوع سیل
نماینده مردم شادگان نیز در این نشست گفت: بیشتر تصمیمات گرفته شده برای مقابله با سیلاب آنی است و در برخی موارد باعث انجام اقدامات اشتباه می شود.
حجت الاسلام مجید ناصری نژاد با تاکید بر لزوم پرداخت خسارت به کشاورزان در معرض سیلاب ادامه داد: رییس جمهوری در سفر به خوزستان قول پرداخت خسارت به مردم را داده است که امیدواریم این مساله محقق شود.
وی با انتقاد از عدم پرداخت خسارت سیل سال 95 به مردم خوزستان اظهار داشت: یکی از دغدغه های کشاورزان و روستاییان این است که مسولان پس از فروکش کردن سیل آنها را فراموش کنند.
ناصری نژاد تاکید کرد: دیگر مساله مهم متقاعد کردن روستاییان به تخلیه منازل است زیرا حمل دام های سبک و سنگین و همچنین لوازم خانگی بسیار سخت است.

**امکانات در نقاط بحرانی کافی نیست
جواد کاظم نسب الباجی یکی دیگر از نمایندگان مردم اهوز، حمیدیه، باوی و کارون با اشاره به اینکه خدمات ارائه شده به سیل زدگان مناسب نیست اظهار داشت: انتظار می رود امکانات اختصاص یافته در نقاط سیل زده متناسب با خدمات ارائه شده از سوی خوزستان به تمام کشور باشد.
وی ادامه داد: در سیل بهمن ماه از فرمانداران، شهرداران و دهیاران خواسته شد که به صورت موقت از بودجه های داخلی برای حل مشکلات به وجود آمده هزینه کنند اما تاکنون این هزینه ها جبران نشده است.
کاظم نسب الباجی با اشاره به اینکه برخی روستاهای اطراف اهواز در محاصره سیلاب قرار دارند گفت: هلال احمر بودجه کافی برای خدمات رسانی به ساکنان مناطق را ندارد، تعداد بالگردها و قایق ها بسیار کم است.

بارش باران که از هفته پیش در خوزستان آغاز شده بود در کنار افزایش سرازیر شدن سیلاب مناطق بالادست سدهای استان، موجب بروز سیل و طغیان رودخانه ها در مناطق وسیعی از این استان شد .
هشدار آماده باش سیل از سوم فروردین در همه رودخانه های خوزستان اعلام شد و استاندار خوزستان نیز از 11 فروردین در استان حالت فوق العاده اعلام کرده است.
بر همین اساس هم اکنون شرایط سدهای دز و کرخه بحرانی گزارش شده است. سازمان آب و برق خوزستان در روزهای اخیر با صدور اطلاعیه هایی نسبت به وقوع سیل در حوضه رودخانه های دز، کرخه و کارون هشدار داده و اعلام کرده سه شهر و 51 روستا در حوضه کرخه، 18روستا در حوضه دز و 18 روستا در حوضه کارون در معرض سیلاب هستند و دستگاه های اجرایی باید آمادگی تخلیه آنها را داشته باشند.
استاندار خوزستان یکشنبه شب گفت: از 71 روستای درمعرض خطر سیلاب در استان 27 روستای در معرض خطر جدی، تخلیه قرار گرفته است.
در پی افزایش خروجی سدهای دز، کرخه و گتوند علیا سیل بند بسیاری از روستاها در حال تخریب است.
پیش‌بینی‌های هواشناسی حکایت از بارش شدید باران در روزهای پیش رو دارد و وزارت نیرو اعلام کرد که به 25 استان کشور هشدار وقوع سیل داده و وزارت کشور نیز از اعلام آماده‌باش در پنج استان غربی خبر می دهد.
براساس اعلام وزارت کشور حدود 400 شهر و روستا در 15 استان کشور درگیر سیل هستند که استان های کرمانشاه، لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری از جمله مناطقی هستند که تعداد بیشتری از شهرها و روستاهای آنها درگیر سیل شده اند.
معاون اول رییس جمهوری روز دوشنبه برای بررسی وضعیت سیل و سیلاب و نیز بررسی وضعیت سدهای استان وارد خوزستان شد و پس از بازدید از سدهای دز و کرخه و دیدار با سیل زدگان منطقه شعیبیه شوشتر در نشست هماهنگی شورای مدیریت بحران این استان شرکت کرد.
وزیر نیرو به دستور رییس جمهوری از روز جمعه برای مدیریت سیلاب در نقاط مختلف خوزستان در استان مستقر شده است.
معاون اول رییس جمهوری روز دوشنبه برای بررسی وضعیت سیل و سیلاب در خوزستان و نیز بررسی وضعیت سدهای استان وارد خوزستان شد و پس از بازدید از سدهای دز و کرخه و دیدار با سیل زدگان منطقه شعیبیه شوشتر در نشست هماهنگی شورای مدیریت بحران این استان شرکت کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار