تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۷۷۱۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هزینه‌های گزاف برای یک تفریح ساده در اهواز
کارشناسان معتقدند که توزیع نامتوازن پارک‌ها در اهواز سبب گران شدن هزینه تفریح برای مردم اهواز شده است.

کمبود تنوع در پارک‌های اهواز و پارک‌های کوچک و بدون امکانات در مناطق مختلف اهواز سبب شده که شهروندان اهوازی برای ساعتی تفریح در کنار خانواده خود به حضور در پارک‌های ساحلی کیانپارس روی بیاورند. این موضوع علاوه بر اینکه سبب گران شدن تفریحات برای شهروندان می‌شود، سبب ایجاده گره‌های سنگین و متعدد ترافیکی در برخی از نقاط جاده ساحلی شده است.

چندسالی است که توسعه پارک‌های ساحلی در امتداد رودخانه کارون از شمال تا جنوب اهواز در دستور کار قرار گرفته اما هیچ‌کدام از پارک‌های جدید مورد استقبال مردم قرار نگرفته و شهروندان اهوازی هنوز هم برای تفریح خود پارک ساحلی کیانپارس را انتخاب می‌کنند.

پارک‌های محله جذاب نیستند

یک شهروند اهوازی می‌گوید: من 3 فرزند دارم و به همین دلیل هفته‌ای یک تا دو بار مجبور هستم آنها را به پارک بیاورم چرا که زندگی آپارتمان نشینی اجازه بازی‌های کودکانه را از آنها سلب کرده است.

حسین عچرش می‌افزاید: زمانی که ما کودک بودیم می‌توانستیم با حضور در کوچه و خیابان با انواع بازی‌ها مشغول شویم اما زندگی آپارتمانی این کار را از ما سلب کرده که بگذاریم فرزندانمان در کوچه و خیابان‌ها مشغول شوند و به همین دلیل مهار کودکان فعال در خانه سخت است و مجبوریم برای تخلیه انرژی، آنها را به پارک‌های مختلف ببریم.

وی بیان می‌کند: قبلاً انها را به پارم محله خودمان می‌بردم اما فضای پارک‌های محله کوچک است و با توجه به نداشتن فضاهای بازی برای کودکان خسته کننده است. حتی خودمان هم از حضور در این پارک‌ها احساس خوبی نداریم چرا که هیچ امکاناتی ندارند تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

این شهروند اهوازی عنوان می‌کند: حتی خودم علی‌رغم فاصله زیاد پارک ساحلی به خانه‌مان ترجیح می‌دهم صبح‌ها برای ورزش به پارک ساحلی بیایم چرا که در این پارک احساس امنیت می‌کنم و با توجه به تنوع فضای سبز در آن، از سایه خوبی هم برخوردار است.

هزینه‌های گزاف برای یک تفریح ساده در اهواز

انتخابی جز پارک ساحلی نداریم

یک شهروند دیگر نیز نبود نور مناسب، نبود امکانات بازی، میز و صندلی، کوچک بودن فضای پارک‌های محله و شلوغی بیش از حد این پارک‌ها را از مشکلات پارک‌های محله در اهواز می‌داند و می‌گوید: منطقه کوی علوی اهواز بیش از 150 هزار نفر جمعیت دارد اما هیچ پارکی در مجاورت این منطقه وجود ندارد و ما برای یک تفریح ساده باید کیلومترها از محل زندگی خود فاصله بگیریم.

کمال بوعذار می‌افزاید: بهترین راه حل ما برای تفریح بچه‌ها رفتن به پارک ساحلی در محدوده کیانپارس است چرا که تنوع امکانات و در دسترس بودن تاکسی سرویس‌ها، بقعه علی بن مهزیار و پل طبیعت سبب شده که این پارک جذابیت خاص خودش را داشته باشد.

وی بیان می‌کند: در ماه‌های گذشته سعی کردیم از دیگر پارک‌های ساحلی هم استفاده کنیم اما وجود سگ‌های ولگرد، تجمع قلیان فروشی‌ها و... سبب شد که ما ترجیح بدهیم مانند گذشته به پارک ساحلی در محدوده کیانپارس بیاییم.

احداث بوستان‌های بزرگ تنها روش تغییر چهره اهواز

یک کارشناس مسائل شهری می‌گوید: کلانشهر اهواز جزو شهرهای گرمسیر است که در سال‌های گذشته از پدیده‌هایی مانند ریزگرد هم رنج می‌برد که بهترین روش برای تغییر چهره شهر اهواز احداث بوستان‌های بزرگ است.

محسن عباسی بیان می‌کند: در نزدیکی مناطق اهواز فضا برای احداث بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی فراهم است و با کمترین رسیدگی شهرداری به این مناطق می‌توان شاهد رونق این بوستان‌ها خواهیم بود.

وی می‌افزاید: پارک شهروند در شمال غربی اهواز یکی از فضاهایی است که شهرداری اهواز باید با جذب بخش خصوصی، مردم را به حضور در آن ترغیب کند اما شهروندان به علت کمبود امکانات در پارک شهروند ترجیح می‌‍دهند به پارک‌های ساحلی کیانپارس بروند.

استاندارد سازی پارک شهربازی پادادشهر

این کارشناس خدمات شهری با اشاره به پارک‌های شهربازی عنوان می‌کند: پارک شهربازی منطقه پادادشهر یکی از پارک‌های بزرگ و جذاب برای شهروندان است اما در چند سال گذشته چندین بار به دلیل استاندارد نبودن فضاهای بازی تعطیل شده است که شهرداری اهواز باید با همکاری اداره کل استاندار خوزستان با ارتقای شاخص‌ها در این پارک فضا را برای حضور شهروندان مهیا کنند. احیای پارک لاله هم دیگر اقدامی است که شهرداری اهواز می‌تواند با انجام ان سفرهای تفریحی درون شهری شهروندان را به مناطق مختلف هدایت کند.

وی با بیان اینکه توسعه شهر اهواز بدون توجه به اصول شهری سبب بروز مشکلات فعلی برای تفریحات مردم شده است، می‌گوید: در یک دوره‌ای فقط پارک‌های ساحلی در محدوده کیانپارس را رونق دادند و توجهی به مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار نداشتند به همین دلیل می‌بینیم که پس از چندسال امروز با مشکل ترافیک و کمبود پارکینگ در این پارک‎ها مواجه هستیم و هزینه تفریح هم برای شهروندان بالا رفته است.

عباسی با اشاره به طولی بودن شهر اهواز ادامه می‌دهد: برای اهواز باید 4 بوستان، 4 پارک بازی بزرگ و دو شهربازی مسقف در نظر گرفته و ساخته شود تا خانواده‌ها برای تفریحات خود متحمل هزینه‌های زیادی نشوند. همچنین این موضوع سبب افزایش قدرت انتخاب مردم برای تفریحات می‌شود که به خودی خود موجب نشاط برای شهروندان خواهد شد.

وی با اشاره به ساخت رستوران‌های ساحلی در امتداد پارک‌های ساحلی در اهواز می‌افزاید: رستوران‌های ساخته شده در امتداد جاده ساحلی نتوانستند تفریحی برای شهروندان با درآمد کم ایجاد کنند چرا که یک خانواده 4 نفره برای حضور در این رستوران‌ها حداقل باید 120 هزار تومان هزینه کنند که با توجه به مشکلات معیشتی موجود این موضوع کمی غیرممکن است برای همین شهروندان ترجیح می‌دهند که به جایی بروند که با کمترین هزینه ممکن روحیه خود را تغییر دهند.

این کارشناس مسائل شهری می‌گوید: با توجه به دور بودن پارک‌های ساحلی از محدوده مسکونی خیلی از مناطق، شهروندان مناطق دورتر برای یک تفریح ساده مجبورند هزینه‌های شام، تاکسی یا سوخت، تنقلات و... را تحمل کنند و همین موضوع سبب می‌شود که یک پارک رفتن ساده برای مردم خیلی سخت شود.


احداث 3 پارک شهربازی

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز در خصوص برنامه‌های شهرداری برای توسعه پارک‌های شهربازی در سطح شهر نیز می‌گوید: برای پوشش کل شهر اهواز و تأمین نیاز و رفاه شهروندان، باید چهار پارک شهربازی در شهر وجود داشته باشد. بنابراین احداث سه پارک شهربازی برنامه‌ریزی شده است.
 
حمید امیری فر ادامه می‌دهد: اکنون یک زمین 15 هکتاری برای احداث پارک شهربازی در محله کیانشهر واقع در منطقه دو اهواز، و یک زمین 30 هکتاری برای احداث پارک شهربازی مالیات در منطقه چهار اهواز مکان‌یابی شده و احداث شهربازی در این دو منطقه در مراحل مطالعه و طراحی اولیه قرار دارد.
 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز افزود: همچنین در حال مکان‌یابی برای احداث یک پارک شهربازی در منطقه هشت اهواز هستیم و با پیدا کردن یک زمین مناسب، عملیات احداث شهربازی در این کلید می‌خورد.
 
امیری‌فر در خصوص زمان آغاز عملیات اجرای پارک‌های شهربازی در اهواز گفت: به طور کلی در برنامه داریم سه پارک شهربازی را تا سال 1400 در سطح شهر اهواز احداث کنیم و به بهره‌برداری برسانیم.
 
وی همچنین با اشاره به وضعیت پارک‌های سطح شهر اهواز بیان کرد: تقریبا عمده پارک‌های ما مشکلات و نواقصی از جمله بحث نیمکت‌ها، روشنایی، رنگ‌آمیزی و ... دارند که در این راستا شهردار دستور داده تا نواقص تعمیر پارک‌ها سریعا برطرف شوند. اکنون در حال برآورد و شناسایی این نواقص هستیم.

 در اوایل سال 90 پارک‌های جدیدی در مناطق جنوبی اهواز ساخته شد که توانست بخش اعظمی از مردم مناطق جنوبی و شرقی کلانشهر اهواز را برای حضور ترغیب کند اما بی توجهی به نگهداری از این فضاها و کم کم تخریب فضاهای بازی موجود در این پارک سبب رو برگرداندن مردم شد که شهرداری اهواز برای پارک‌های جدید باید پس از احداث آنها به فکر نگهداری پارک‌ها هم باشد.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
0
کی به فکر رفاه و تفریح مردمه اهوازه

هر چی هم میسازن چون بهش بعدا نمیرسن و نگهداری خوب ازش نمیشه

به زودی خراب و ویران میشه

من نمیدونم چرا نمیخوان این شهر قشنگ و با شخصیت بشه

اینا
:
:
:
آخرین اخبار