تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۱۷۶۸۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از سرگیری واردات نفتی ژاپنی‌ها از ایران
شرکت JXTG Holdings ژاپن قصد دارد بارگیری نفت ایران را در اواخر ژانویه از سربگیرد و همزمان شرکت کاسمو اویل قصد دارد حدود ۱.۸ میلیون بشکه نفت ایران را در اواخر ماه میلادی جاری بمحض نهایی شدن موارد مالی، بارگیری کند.

رییس انجمن نفت ژاپن به "اس اند پی گلوبال پلاتس" اگفت: ما به دنبال تمدید معافیت‌ها از تحریم‌های آمریکا برای ادامه واردات نفت ایران هستیم.

تسوتومو سوگیموری رییس شرکت JXTG Holdings که شرکت مادر JXTG Nippon Oil & Energy - بزرگترین پالایشگاه ژاپن- است، اظهار کرد: ما امیدواریم واردات نفت ایران را هرچه سریع‌تر از سر بگیریم. ما ایران را منبع نفت مهمی می‌دانیم از این‌رو قصد داریم بارگیری نفت ایران را هرچه سریع‌تر به محض این‌که چنین امکانی فراهم شد از سربگیریم.

سوگیموری در حاشیه مراسم سال نو انجمن نفت ژاپن در توکیو اظهار کرد: باید در نظر بگیریم که پس از مهلت ۱۸۰ روزه مشخص نیست قادر خواهیم بود در مارس نفت ایران را بارگیری کنیم.

وی بدون توضیح کامل در ادامه افزود: ما امیدواریم بتوانیم بارگیری نفت ایران را در ماه میلادی جاری از سر بگیریم، اما تا روشن شدن موارد مختلف از جمله موارد مالی، امکان به تاخیر افتادن ازسرگیری خرید نفت ایران از ژانویه به فوریه وجود دارد.

تاکاشی تسوکیوکا، رییس انجمن نفت ژاپن نیز به خبرنگاران گفت: صنعت نفت ژاپن از دولت خواهد خواست تمدید معافیت از ۱۸۰ روزه فعلی از تحریم‌های آمریکا را تضمین کند.

یک مقام دولت آمریکا که مایل نبود نامش فاش شود در دسامبر به پلاتس گفت: واشنگتن انتظار دارد واردکنندگان در هشت کشوری که برای خرید نفت ایران معافیت گرفته‌اند میزان خریدشان را به میزان قابل توجهی پیش از پنجم مه کاهش دهند. این مقام آمریکایی حاضر نشد درباره این که آیا آمریکا پس از مهلت تعیین شده معافیت از تحریم‌های ایران را تمدید خواهد کرد، اظهارنظر کند.

شونیچی تاناکا، رییس کاسمو اویل نیز اظهار کرد: نگرانی‌های مربوط به بیمه محموله رفع شده و این شرکت پیش از سرگیری واردات نفت از ایران، در انتظار موافقت نهایی بانک‌های ژاپنی است.

تاناکا اظهار کرد: برای این‌که بارگیری نفت ایران در اواخر ژانویه از سرگرفته شود کاسمو اویل امیدوار است درباره مبادلات بانکی در هفته جاری چراغ سبز بگیرد.

وی در ادامه افزود: ما به دنبال خرید حدود ۱.۸ میلیون بشکه محموله روی یک نفتکش در پایان ژانویه هستیم.

پلاتس در ۲۷ دسامبر گزارش کرده بود که حداقل دو پالایشگاه ژاپنی قصد دارند بارگیری نفت ایران را که در اواسط سپتامبر پیش از بازگشت تحریم‌های آمریکا متوقف شده بود، از اواخر ژانویه با شفافیت در خصوص مسائل بیمه محموله از سر بگیرند.

ژاپن در میان هشت کشوری قرار دارد که به مدت ۱۸۰ روز از تحریم‌های آمریکا معافیت گرفته است. این معافیت در ماه مه منقضی می‌شود و آمریکا انتظار دارد ژاپن تا آن زمان خرید خود را به میزان قابل توجهی ادامه دهد، اما به دلیل عدم شفافیت در خصوص بیمه حمل محموله، پالایشگاه‌های ژاپنی با وجود معافیت دریافتی، نتوانستند نفت ایران را برای ژانویه بارگیری کنند.

جدیدترین تحولات در حالی روی داده که واشنگتن اخیرا برخی از نگرانی‌های توکیو در خصوص پوشش بیمه محموله‌های نفتی ایران را رفع کرده است. ژاپن در نوامبر برای نخستین‌بار از ژوییه سال ۲۰۱۲ نتوانست نفت از ایران وارد کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار