تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
کد خبر: ۱۷۶۶۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پرسه در پایتخت فلافل
هوای اهواز که رو به تاریکی می گذارد، بساط کار غذاخوری های سنتی لشکر آباد، محله ای در جنوب غربی شهر رونق می گیرد؛ لامپ های رنگارنگ، به این خیابان پر رستوران و عمده فلافل فروشی، رنگ نشاط و شادی می پاشند.

پرسه در پایتخت فلافل

لشکر آباد به گفته اهالی، تا همین چند سال پیش، محله ای بود مانند بسیاری از محله های اهواز با جوان های جویای کار که با بیکاری دست و پنجه نرم می کردند، شاید به همین سبب هم در معرض آسیب های گوناگون اجتماعی قرار داشت. 

بیکاری، هویت این محله را تعریف می کرد، اما امروز به اتکای همت اهالی و ایده ای جدید ، جوانان این گوشه شهر شهرت پیدا کرده اند، شهرتی به گستره منطقه .

از همان ابتدا که وارد خیابان شدیم، حس کردم به خیابان منتهی به اوین درکه پا گذاشته ایم؛ خیابانی پر از غذاخوری های سنتی که با کمترین هزینه آماده کسب درآمد شده است و در مقابل هر کدام یک یا دو جوان شما را به خوردن غذا دعوت می کنند. 

برخی به زبان عربی، اما بیشتر به زبان فارسی و با خونگرمی و گاهی هم با مزه پرانی های شیرین مسافران را برای ورود به رستوران خود فرا می خوانند و دست آخر با عطر و بوی غذاهایی که در فضا پیچیده مقابل یکی از این فلافل فروشی ها می ایستی.

سه شنبه شب این هفته، «ابوعلی» روی میزش انواع سالاد، ترشی و چاشنی را برای انواع غذاهای سنتی مانند فلافل، سمبوسه، حمیسه و کبه چیده بود.

سالاد به شکل سلف سرویس است و بابت آن هزینه و پول اضافی از مشتری دریافت نمی شود؛ خوشمزه، تمیز و بهداشتی و با سلیقه روی پیشخوان مغازه اش جا خوش کرده است.

کبه غذایی است محلی از خانواده فلافل و سمبوسه با ترکیب برنج، گوشت چرخ کرده ، سبزی و مقادیری ادویه های محلی خوش عطر و بو و حمیسه خوراکی است از خانواده خورشت ، حاوی جگر سیاه ، پیاز سرخ شده ، فلفل سیاه و ادویه های محلی.

بسیاری ها مقابل هر کدام از اغذیه فروشی ها که می رسند، متوقف می شوند و سعی می کنند از هر کدام از این غذاها میل کنند؛ یکجا سمبوسه، جایی فلافل، مکان دیگری خمیسه و جگر سیاه و اگر کسی کباب هم بخواهد در این خیابان انواع آن یافت می شود. 

حالا آن محله بی نام و نشان، به گفته ابوعلی شده پایتخت فلافل و هر روزه از گوشه و کنار اهواز، استان خوزستان و هر مسافری که از هر جای ایران به این محل می آید ، سری هم به خیابان انوشه در لشکرآباد می زند.

این خیابان که به قطب گردشگری غذایی اهواز و خوزستان تبدیل شده، اکثر غذاهایش ویژه کشورهای عرب منطقه مانند عراق، سوریه و کویت است، اما نمونه این خیابان را در هیچ یک از این کشورها پیدا نخواهید کرد. 

ابوعلی می گوید: بیکاری در این محله اهواز همانند سایر نقاط کشور ، موج می زد و به تبع آن انواع مشکلات اجتماعی هم وجود داشت و دستگاه های دولتی هم آن قدر مشکلات زیاد داشتند که این منطقه را فراموش کردند تا اینکه ایده ای سراغ من و یکی دو نفر از اهالی آمد و سرنوشت این خیابان را تغییر داد. 

ابوعلی که حالا به دوره میانسالی وارد شده است، در خصوص چگونگی شکل گیری بساط خیابان انوشه اهواز گفت: ابتدا با یکی دو مغازه شروع کردیم. اوایل عمده مشتری هایمان محلی بودند، اما با اضافه شدن چند واحد دیگر رفته رفته آوازه خیابان انوشه در اهواز پیچید.

ابوعلی حالا که وسط خیابان انوشه می ایستد و به انتهای خیابان خیره می شود، بازهم به آینده فکر می کند و می گوید، امروز هموطنانمان از سراسر کشور که به اهواز می آیند، قطعا سری هم به مرکز فلافل این شهر می زنند و از کشورهای مختلف هم می آیند، حتی از کشورهای غیر عرب، آسیایی و اروپایی .

وی گفت، این خیابان حالا نه تنها برای اهالی منطقه درآمد و شغل ایجاد کرده، حتی امنیت هم با خود آورده است و لشکرآباد رفته رفته به یکی از خیابان ها و محله های مرفه تبدیل می شود.

حالا، اینجا در لشکرآباد و خیابان انوشه آن، اراده بر ناکامی ها غلبه کرده و گروهی از اهالی اهواز در این نقطه شهر نشان داده اند که برای حل مشکلات ، بخصوص در حوزه اشتغال نیاز به ایده های نو است و کمی همت، چنانچه ابوعلی و برادرش شانه به شانه هم در همین خیابان دو واحد فلافل فروشی اداره می کنند.

بسیاری از کارآفرینان این منطقه از شهر اهواز حالا مانند ابوعلی و برادرش به روزهایی فکر می کنند که می توان در سایه ایده پردازی های واقع گرایانه اهواز را در کنار مزیت های فراوان اقلیمی، انرژی و کشاورزی، به قطب جدید گردشگری منطقه تبدیل کرد. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار