تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۱۷۶۶۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرحی که استخوان لای زخم شد/ خط آبرسانی غدیر دائم می‌شکند
مدت زمانی است که اجرای ضرب‌الاجلی پروژه آبرسانی غدیر برای مردم آبادان به مثابه استخوان لای زخم شده و شکستگی دائمی این پروژه، باعث قطعی آب می‌شود.

طرح آبرسانی غدیر یکی از طرح‌های بزرگ آبرسانی در سطح کشور است که عملیات اجرایی آن از دی ماه سال ۸۷ و در دولت نهم توسط سازمان آب و برق خوزستان کلید خورد. این طرح که آن را طرح جامع تأمین آب شرب برای کل استان خوزستان نام نهادند، قرار بود جنوب شرق خوزستان شامل ماهشهر، امیدیه، رامین، ویس، شیبان و ملاثانی، غرب خوزستان شامل دشت آزادگان، هویزه، شوش، الهایی، سوسنگرد، حمیدیه، حر ریاحی، بستان و رفیع و جنوب خوزستان شامل آبادان، شادگان، خرمشهر و مینوشهر را آبرسانی کند

فاز نخست این طرح در روزهای سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و پنجم مهرماه ۸۹ سالروز شکست حصر آبادان و با حضور رئیس‌جمهور وقت افتتاح شد و قرار شد در فاز دوم آن که شهرهای جنوبی خوزستان یعنی آبادان، شادگان، خرمشهر و مینو شهر است از سر شاخه‌های رودخانه دز با دبی ۲۴ مترمکعب در ثانیه برای شهرهای پایین‌دست از ام الدبس واقع در شمال غرب اهواز و با خطی دیگر به شهرهای دشت آزادگان، هویزه ، شادگان و آبادان انتقال داده شود.

بزرگ‌ترین طرح آبرسانی کشور

مجری وقت طرح آبرسانی غدیر در آئین بهره‌برداری از فاز نخست این طرح در مورد چگونگی آغاز طرح آبرسانی غدیر و شرایط آن گفت: در سال ۱۳۸۷ زمانی که طرح آبرسانی غدیر آغاز شد اولویت را به خاطر شرایط بحرانی وضعیت آب شرب آبادان و خرمشهر به این دو شهر اختصاص دادیم.

فردوس کریمی افزود: با توجه به اینکه آن زمان مشکل کمیت و نیز کیفیت و درصدی شوری آب این دو شهر مطرح بود و میزان شوری آب به هفت هزار میکروموس می‌رسید و بسیاری از مردم منطقه از این وضعیت ناراضی بودند؛ بنابراین همت مضاعف و تلاش بسیار سنگین عملیات آغاز شد.

وی اظهار کرد: بدون آنکه نقدینگی داشته باشیم و با درخواست سازمان آب و برق خوزستان و همکاری وزارت نیرو کلنگ عملیات را زدیم و با هماهنگی قرارگاه خاتم الانبیاء نیز بخشی از عملیات اجرایی طرح بدون تأمین درصدی از اعتبار آغاز شد.

کریمی در مورد تقسیم‌بندی اجرایی طرح غدیر گفت: با توجه به برداشت آب از سدهای کرخه و دز، طرح آبرسانی غدیر به سه فاز و یا به عبارتی به سه الویت تقسیم شد، فاز نخست آبرسانی از قیصریه تا آبادان و خرمشهر، فاز دوم حد فاصل قیصریه واقع در هویزه تا ام الدبس، اهواز و شادگان برای تأمین آب شرب شهرهای اهواز، دشت آزادگان، هویزه و شادگان و فاز سوم نیز از ام الدبس تا آبگیر سد دز.

وی افزود: اولویت نخست از قیصریه تا آبادان و خرمشهر بود که ما در قیصریه تلمبه خانه‌ای احداث کرده تا بتوانیم از کانالی که از سد حمدیه آب می‌گیرد به طور موقت آب را باکیفیت بهتر از آب بهمن‌شیر  و کارون به آبادان و خرمشهر برسانیم، اگر می‌خواستیم مستقیم از دز و کرخه آب را به این دو شهرستان برسانیم حداقل دو تا سه سال طول می‌کشید و لازم بود که حدود ۶۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری کنیم، در نتیجه ما مسیر را کوتاه کردیم و از آن کانال، دو مترمکعب آب در ثانیه به طور موقت به آبادان و خرمشهر انتقال دادیم، ما با این دو متر ادعا نمی‌کنیم که کیفیت آب را به طور ۱۰۰ درصد مطلوب برای آبادان و خرمشهر تأمین کردیم اما کیفیت آب به نسبت قبل قابل قیاس نیست.

مجری طرح آبرسانی غدیر اظهار کرد: به منظور عملیاتی کردن فاز دوم، از قیصریه تا آبادان ۱۲۵ کیلومتر خط انتقال به قطرهای هزار و ۸۰۰ میلی‌متری و هزار و ۶۰۰ میلی‌متری اجرا کردیم و در سوم خرداد سال ۸۹ آب به خرمشهر و در پنجم مهرماه همین سال آب را به آبادان رساندیم تا اینکه به مخزن اصلی آن که سد دز است وصل شویم.

کریمی تصریح کرد: از آنجایی که اجرای این پروژه ۱۳ هزار میلیارد ریال هزینه در بر دارد (برآورد اعتبار مربوط به سال ۹۰ است)، تأمین این هزینه در یک مرحله برای ما بسیار دشوار است لذا برای مقدمه آبرسانی به آبادان و خرمشهر از کانال سد حمیدیه را دنبال کردیم.

 تغییر اولویت‌ها

طرح آبرسانی غدیر به عنوان بزرگ‌ترین طرح آبرسانی کشور که عملیات اجرایی آن با ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار دی ماه ۱۳۸۷ در خوزستان آغاز شده ابتدا با اولویت آبرسانی به آبادان و خرمشهر آغاز به کار کرد اما در سال ۹۳ مقامات استانی می‌گویند که این طرح برای آبرسانی به آبادان و خرمشهر دچار مشکل شده است و این در حالی است که در سال ۸۹ وزیر وقت نیرو گفته بود در مرحله نخست شاهد آبرسانی به مردم شهرهای آبادان و خرمشهر در قالب این طرح خواهیم بود ضمن آنکه هوشنگ کسایی معاون وقت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان نیز گفته بود اولویت نخست طرح انتقال آب به شهرهای آبادان و خرمشهر است که اکنون مراحل پایانی را سپری می‌کند.

مطابق آنچه آن زمان در وب‌سایت استانداری خوزستان آمده بود: اولویت‌های طرح غدیر به این شرح بود: اولویت نخست، طرح آبرسانی از تلمبه خانه موقت قیصریه تا آبادان و خرمشهر، اولویت دوم طرح آبرسانی از تلمبه خانه ام الدبس به اهواز- قیصریه و دارخوین و اولویت سوم اجرای خط دوم آبرسانی به اهواز و تکمیل کل طرح بود.

در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۲ از پایان رسیدن فاز نخست انتقال آب غدیر به اهواز خبر داده شد و عبدالصمد رئیسی سرپرست وقت معاونت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت که ۷۰ درصد شهر اهواز در این مرحله از آب غدیر برخوردار شده‌اند و معلوم  نشد که چرا اولویت‌ها جابجا شدند؟ اولویت نخست چرا دچار مشکل و توقف شد و اولویت دوم طرح آبرسانی غدیر انجام شد یا خیر؟ به هر حال با وجود تمام چرایی‌های پیرامونی، این طرح ملی در ادامه به دلیل آنچه نبود اعتبارات لازم نامیدند، متوقف شد تا بار دیگر یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کشور به سر منزل نرسد و مردم همچنان چشم‌انتظار تفقدی از سوی مسئولان باقی بمانند.

طرح جوابگوی آبادان و خرمشهر نیست

مدیرکل وقت بحران استانداری خوزستان در ۱۷ مرداد سال ۱۳۹۳ اعلام کرد: طرح آبرسانی غدیر جوابگوی آبرسانی به آبادان و خرمشهر نیست ضمن اینکه در پایین‌دست رودخانه کارون شوری آب در آبادان و خرمشهر در مناطقی بسیار بالا می رود.

هاشم بالدی گفت: با وضعیت فعلی این طرح جوابگوی تمام جمعیت این دو شهرستان نیست و ضرورت دارد تا هر چه سریع‌تر طرح غدیر تکمیل و مشکل آبرسانی به این دو شهرستان رفع شود.

شوری آب به اوج رسید

خردادماه امسال گلایه مردم شهرهای آبادان و خرمشهر به دلیل شوری آب در این شهرها به اوج خود رسید به طوری که مسئولان آن را شرایط فوق بحرانی خواندند، مسئولان کاهش نزولات آسمانی را دلیل بروز این شرایط می‌دانستند اما مردم کوتاهی مسئولان در انجام و اتمام طرح آبرسانی غدیر که سال‌های پیش قول اجرایش را به آنان داده بودند اما انجام نشد را دلیل اصلی تمامی حال و احوال ناخوش این روزهایشان می‌دانستند.

با گسترده شدن دامنه اعتراضات مردمی در قالب انجام تجمعات مختلف که با فریادهای «به دادمان برسید، آب شرب با کیفیت و شیرین حق مسلم ماست» و دیگر شعارها، مسئولانی که تا این زمان در خواب ناز به سر می‌بردند و دائم از مردم می‌خواستند تا برای بارش ابرها دست به دعا شوند به خود آمده و با تشکیل جلسات متعدد در سطح ملی، استانی و شهرستانی برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی کردند که خروجی آن اجرای ضرب‌الاجلی فاز دوم طرح آبرسانی غدیر در مدت زمان ۴۵ روز بود. (پیش‌تر مسئولان اجرا و اتمام این طرح را سه ساله اعلام کرده بودند)، این طرح به همت شبانه‌روزی تمامی دست اندرکاران آغاز و ظرف مدت تعیین‌شده انجام و در ۱۵ تیرماه امسال به اتمام رسید و رضایت مسئولان از بابت تحقق وعده‌شان و مردم از بابت رفع مشکل شوری آب شربی که این روزها حتی خوردن و استحمام با آن برایشان آزاردهنده شده بود را به همراه داشت.

اما دیری نگذشت که افت کیفیت آب و قطعی‌های مکرر آب غدیر به دلیل آنچه مسئولان مربوطه آن را بروز شکستگی در خط آبرسانی تازه اجرا شده می‌نامیدند، سبب کلافگی و سردرگمی مردم شد.

یکی از شهروندان آبادانی دراین‌باره گفت: نمی‌دانم جنس لوله‌های به‌کاررفته در طرح آبرسانی غدیر از چیست که مدام در حال شکسته شدن است.

زینب استقامت افزود: اگرچه مسئولان سعی کردن با اجرای زودهنگام طرح آبرسانی غدیر۲ مشکل شوری آب را حل کنند اما نباید این طرح با رعایت کمترین مسائل فنی و استفاده نکردن از لوله‌های باکیفیت و تنها برای بستن دهان مردم انجام می‌شد، این کار عواقبش به مراتب بدتر از عوایدش برای مردم است.

یکی دیگر از شهروندان آبادانی می‌گوید: از زمان اتمام طرح آبرسانی به آبادان و خرمشهر در تیرماه امسال تاکنون، شاهد بودیم که این خط به دلایل مختلفی که هیچ‌گاه مسئولان مربوطه نخواستند در مورد آن با مردم صادقانه حرف بزنند دچار شکستگی می‌شود و هر بار چندین روز مردم باید از آب بی‌کیفیتی که جایگزین آب غدیر می‌شود استفاده کنند.

شهریار مظفری افزود: اگرچه صداقت گفتار و عمل مسئولان مهم‌ترین عامل همدلی و نزدیکی میان آنان با مردم است اما مسئولان استان و شهرستان‌های آبادان و خرمشهر هیچ‌گاه با مردم صادق نبودند و یک بار برای همیشه به مردم نمی‌گویند که مشکل چیست و چاره کار کجاست.

خط آبرسانی غدیر همچنان قطع است 

هفته گذشته رئیس اداره آب و فاضلاب خرمشهر اعلام کرد: اجرای عملیات تعمیر خط آبرسانی غدیر از روز پنجشنبه هفته گذشته تاکنون موجب توقف انتقال آب آشامیدنی به شهرهای آبادان و خرمشهر از این طرح آبرسانی شده است.

غلامرضا پور جلالی گفت: این عملیات تعمیر قرار بود شنبه شب هفته جاری به پایان برسد اما هنوز این امر میسر نشده است.

وی افزود: خط انتقال آب غدیر در چندین نقطه نیاز به تعمیر داشت که عملیات مرمت آن از هفته گذشته آغاز شده و از روز پنجشنبه تاکنون آب آشامیدنی شهرهای آبادان و خرمشهر از مارد تأمین می‌شود.

جلالی پور اظهار کرد: هنوز پایان عملیات تعمیرات خط آبرسانی غدیر اعلام نشده است.

انتظار می رود تا مسئولان امر هر چه سریع‌تر در جهت رفع کامل مشکل شکستگی‌های مکرر خط لوله آبرسانی غدیر۲ تلاش کنند تا مردم شهرهای آبادان و خرمشهر بیش از این متحمل درد و رنج نشوند.
مرجع / مـهـر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اي داد بي داد از ظلم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
0
0
بي آبي مرديم مممممممممممممممممممممممممممم
بابا اين چه وضعش اگر تابستون باشه اين همه مدت طولاني آب قطع بشه ه بدبخت مي شيم . همه بايد برويم كنار رودخانه آب خام برداشت كنيم .
:
:
:
آخرین اخبار