تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۱۷۶۶۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازار کالای خانه در انتظار ثبات، زندگی مردم در بی ثباتی
در حالی که فروشندگان و تولیدکنندگان کالای خانه در انتظار ثبات نرخ ارز و فروش محصولات خود هستند اما مردم همچنان برای خرید لوازم خانگی خود بلاتکلیف هستند.

نوسانات نرخ ارز در ماه‌های گذاشته قیمت همه چیز را تحت تأثیر قرار داده و بازار لوازم خانگی هم با تأثیر پذیرفتن از این نوسانات قیمتی دچار رکود شده است. بالا رفتن قیمت دلار سبب شده که مردم توانایی خرید لوازم خانگی خارجی را نداشته باشند و فروشندگان هم نمی‌توانند کالاها را با قیمتی پایین‌تر از قیمت فعلی عرضه کنند.

در طول چند ماه اخیر بازار لوازم خانگی به سرعت از رشد قیمت‌ها تاثیر گرفت اما این همه ماجرا نبود؛ به موازات افزایش قیمت‌ها شاهد کاهش عرضه کالا به بازار بودیم؛ پس از آن با انتشار فهرستی از دریافت کنندگان ارز دولتی از سوی بانک مرکزی، مشخص شد که بسیاری از واردکنندگان لوازم خانگی به میزانی که ارز دریافت کرده‌اند، کالا وارد کشور نکرده‌اند.

کالاها گران است

یکی از شهروندان اهوازی می‌گوید: برای خرید یک ماشین لباسشویی به بازار آمدم اما قیمت‌های سرسام آور ماشین‌های لباسشویی من را منصرف کرد. قیمت یک ماشین لباسشویی برند نامعتبر خارجی امروز حدود 5 میلیون تومان بود.

وی می‎افزاید: البته قیمت ماشین‌های لباسشویی تولید داخل هم نزدیک به قیمت‌ کالاهای خارجی است و به همین دلیل الان تصمیم گرفتیم که از خرید این کالا منصرف شویم چرا که واقعاً قیمت آن بالا است.

یکی دیگر از شهروندان اهوازی نیز می‌گوید: برای تکمیل سرویس آشپزخانه به بازار رفتم اما قیمت همه کالاها 3 برابر قیمت 6 ماه پیش شده و به همین دلیل منصرف شدم.

این شهروند عنوان می‌کند: البته امیدی به ثبات قیمت و یا کاهش قیمت این کالاها ندارم اما قیمت‌ها طوری بالا رفته که پولی برای خرید ندارم.

بی فایده بودن نمایشگاه لوازم خانگی

یکی دیگر از شهروندان اهوازی می‌گوید: چندی پیش منتظر بودیم که در نمایشگاه لوازم خانگی کالاهای مدنظرمان را بخریم اما با تولیدکنندگان لوازم خانگی محصولات خود را گران‌تر از قیمت بازار عرضه می‌کردند.

فرحانی بیان می‌کند: قیمت ال سی دی 50 اینج یک نشان تجاری ایرانی در بازار در حدود 4.5 میلیون تومان بود ولی در نمایشگاه همین تلویزیون را با 20 درصدی تخفیف 5.1 میلیون تومان عرضه می‌کردند. این نحوه قیمت گذاری روی همه اجناس بود و به نظر بنده اگر شهروندی اطلاع از قیمت بازار نداشت، جنس مورد نیاز خود را خریداری می‌کرد.

وی عنوان می‌کند: این در حالی است که اختلاف قیمت نشان‌های تجاری معتبر خارجی با نشان‌های تجاری ایرانی خیلی کم است و شهروندان ترجیح می‌دهند کالای با کیفیت خارجی را بخرند.

بلاتکلیفی فروشندگان کالاهای خانه

هرچند شهروندان به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها از خرید کالای خانگی عاجز هستند اما فروشندگان کالای خانگی هم به دلیل فروش نرفتن کالاها و پرداخت هزینه‌های اجاره و حقوق کارگران با مشکل مواجه هستند. یک فروشنده کالای خانگی می‌گوید: با توجه به فرا رسیدن ماه محرم به خودی خود حجم مشتریان کاسته می‌شد اما امسال به دلیل بالا رفتن قیمت کالاهای خانگی مردم هم از خرید لوازم مورد نیاز خود عاجز هستند.

حمید محمدی‌راد بیان می‌کند: در روزهای ابتدایی که قیمت ارز تغییر پیدا کرد مردم برای خرید لوازم خانگی هجوم آوردند و به همین دلیل تقاضای کاذب در بازار ایجاد شد به همین دلیل فروشندگان لوازم خانگی بیش از گذشته اقدام به خرید کالاها کردند اما با فروکش کردن حجم تقاضا این کالاها بدون استفاده در مغازه‌ها ماند و هیچ کس آنها را نمی‌خرد.

وی می‌افزاید: با توجه به افزایش قیمت بی سابقه کالاهای خانگی در ماه‌های گذشته، یکی دو ماهی است که با افزایش قیمت جدیدی مواجه نیستیم اما باز هم فروشندگان نگران هستند چرا که هرلحظه امکان کاهش سرمایه آنها در این بازار وجود دارد و نمی‌دانند که با چه قیمتی اجناس خود را بفروشند.

بازار به ثبات می‌رسد

مردم به امید اینکه قیمت کالاها ارزان‌تر می‌شود از خرید کالای خانگی اجتناب می‌کنند و به همین دلیل رکود سنگینی در بازار لوازم خانگی ایجاد شده است. رئیس اتحادیه کالای خانه اهواز می‌گوید: وضعیت بازار لوازم خانگی در حال انتظار است و علی‌رغم تبلیغات زیاد مبنی بر اینکه لوازم خانگی ارزان‌تر و گران‌تر می‌شود اما مردم تاکنون منتظر هستند و خریدی انجام نمی‌دهند.

سعید گمراوی می‌افزاید: چند روزی است که تولیدکنندگان و واردکنندگان لوازم خانگی از دادن جنس به فروشگاه‌ها خودداری کرده‌اند و احتمالاً این موضوع برای ارزان شدن قیمت‌ها است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی اهواز با بیان اینکه لوازم خانگی تولید داخلی به صورت مرحله‌ای تا 70 درصد محصولات خود را گران‌تر کردند، ادامه می‌دهد: دولت تقریباً واردات لوازم خانگی خارجی را به صورت نصف و نیمه ممنوع کرده و قیمت این کالاها معمولاً تحت تأثیر قیمت ارز است. البته در وضعیت فعلی واردات کولر خارجی هم ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه حتی کولرهای داخلی هم خارجی هستند و فقط به اسم تولید داخل به مشتریان می‌فروشند، افزود: به نظر بنده وضعیت بازار روز به روز به دلیل رکود موجود ارزان‌تر می‌شود. البته اگر نرخ ارز روند نزولی داشته باشد کالاهای خانگی از وضعیت فعلی هم ارزان‌تر می‌شوند و به نظر بنده مردم برای خرید کالاهای خانگی عجله نکنند.

این در حالی است که طحان پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران می‌گوید: طرح کاهش 10 درصدی قیمت لوازم خانگی به علت مقاومت تولیدکنندگان اجرایی نشد و فقط یک یا دو نشان تجاری کاهش قیمت را اعمال کردند که با واکنش سایر تولیدکنندگان مواجه شدند.

3 ماهی است که بازار کالاهای خانگی در اهواز با رکود مواجه است و کالاها روی هم در حال انبار شدن هستند. این موضوع تأثیر مستقیمی بر زندگی جوانان می‌گذرد چرا که برای تشکیل خانواده و آغاز زندگی مشترک به این کالاها نیاز دارند. به نظر می‌رسد به ثبات رسیدن نرخ ارز تکلیف مردم را برای تهیه کالاهای خانه مشخص می‌کند چرا که قیمت‌ها تا حدودی به واقعیت نزدیک می‌شوند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار