تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۱۷۶۱۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده رامهرمز:
نمایندگان خوزستان از توضیحات جهانگیری قانع نشدند/ کشت 3 هزار هکتار برنج در اصفهان
نماینده رامهرمز و رامشیر در مجلس گفت: نمایندگان استان خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری از توضیحات جهانگیری قانع نشدند و مقرر شد که در جلسه هیئت دولت، دغدغه نمایندگان و مردم در خصوص انتقال آب کارون را مطرح کنند.

اقبال محمدیان نماینده رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی امشب با اشاره به جلسه امشب مجمع نمایندگان استان خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری با معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو، اظهار کرد: در جلسه امشب که پیرو اعتراض مجمع نمایندگان استان خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری تشکیل شد، معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد که در حوزه انتقال آب بین استانی هیچ برنامه‌ای وجود ندارد و در این دولت نیز هیچ طرح جدیدی برای انتقال آب کارون تصویب نشده است؛ همچنین در بودجه سال آینده نیز بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: نمایندگان استان خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری از توضیحات جهانگیری قانع نشدند و مقرر شد که در جلسه فردا هیئت دولت این موضوع که دغدغه نمایندگان و مردم دو استان است را مطرح کنند و تصمیم مناسبی اتخاذ شود.

محمدیان با اشاره به این‌که اعتراض نمایندگان در خصوص مصاحبه نوبخت و اعلام ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای انتقال آب رودخانه کارون بود، عنوان کرد: اگرچه اعلام شد مبلغ ذکر شده در بودجه پیش‌بینی نشده است و از مشارکت بخش خصوصی تأمین می‌شود ولی باز قابل توجیه نیست زیرا نمایندگان استان خوزستان مخالف اصل موضوع انتقال آب کارون هستند.

 وی گفت: در ابتدا باید مشخص شود صنایعی که در استان اصفهان احیا شدند، کارشناسی شده بودند و یا این‌که زمانی که با مشکل مواجه شدند قصد دارند با انتقال آب کارون مشکل را حل کنند؟ خساراتی که به استان خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری با انتقال آب صورت می‌گیرد جبران‌ناپذیر است.

محمدیان با اشاره به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص انتقال آب، اظهار کرد: طبق بررسی و کارشناسی‌های انجام شده توسط کمیته حقیقت‌یاب مشخص شد، بالغ بر 3 هزار هکتار از اراضی استان اصفهان زیر کشت برنج هستند، در حالی‌که در اکثر شهرهای استان خوزستان کشت برنج ممنوع است؛ همچنین در بسیاری شهرهای استان آب شرب از طریق تانکر برای مردم منطقه تأمین می‌شود.

نماینده رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه ارسال شده به مقام معظم رهبری، عنوان کرد: نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نامه‌ای در این خصوص به مقام معظم رهبری تقدیم کردند و با ذکر دلایل در نامه، قید شد که پس از انتقال آب کارون استان خوزستان شاهد کاهش ۴۰ درصدی محصولات کشاورزی بود؛ همچنین نخیلات نابود شده پس از انتقال آب بیش از زمان جنگ بوده است.

وی افزود: تالاب‌های هورالعظیم و شادگان در این چند سال خشک شد و پدیده ریزگردها  مشکلات زیادی را برای مردم هم از نظر روحی و روانی و هم از نظر جسمی ایجاد کرده است. همچنین با توجه به این‌که اقتصاد کشور مدیون اقتصاد استان خوزستان است موضوع ریزگردها اقتصاد استان خوزستان را تحت تأثیر قرار گذاشته است و در تولید نفت، منابع زیرزمینی و حتی منابع روی زمین آسیب جدی به خوزستان وارد کرده است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار