تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۱۷۵۹۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهارکشور:
ظرفیت ذخیره سازی گندم در خوزستان به 2.5میلیون خواهد رسید
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهارکشور گفت:ظرفیت ذخیره سازی گندم در خوزستان تا افق سال 1404، با برنامه ریزی صورت گرفته از حدود 1.5میلیون تن فعلی به 2.5میلیون تن خواهد رسید.

سیاوش حسین پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در اهواز افزود:هم اکنون ذخیره سازی گندم در سیلوهای دولتی خوزستان 447هزار تن ، انبار کارخانه های آرد 392هزار تن و سیلوهای بخش خصوصی و تعاونی خوزستان 671هزار تن است که در 6 ساله آینده با تکیه بر ظرفیت های بخش خصوصی و تعاونی ، ذخیره سازی استاندارد گندم به 2.5میلیون خواهد رسید که پاسخگوی نیاز استان است.

وی گفت: سیلوی 40هزار تنی گندم سوسنگرد در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید تا ظرفیت ذخیره سازی این محصول راهبردی در این منطقه به نقطه مطلوب برسد.

حسین پور با اشاره نگاه دولت به برون سپاری امور به مردم بیان کرد: برای توسعه ذخیره سازی گندم تنها از توان بخش خصوصی استفاده خواهد شد و دولت در این زمینه ورود نخواهد کرد. 

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور با اشاره به اینکه بخشی از فضای ذخیره سازی گندم به دلیل حجم بالای خرید این محصول به صورت روباز و غیراستاندارد است افزود: با توسعه ظرفیت ذخیره سازی گندم در فضاهای استاندارد ، انبارهای روباز ذخیره سازی گندم تعاونی روستایی که در پی بارندگی بهاره امسال به 6 هزار و 500تن گندم آسیب رسید استاندارد سازی می شود تا دسترنج کشاورزان خوزستانی از بین نرود.

وی در ادامه گفت: امسال با وجود خشکسالی و شرایط نامساعد جوی ، یک میلیون و 131هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خریداری شد که از این حیث خوزستان برای پنجمین سال متوالی رتبه نخست کشوری را کسب کرد. 

 زمان خرید گندم در خوزستان فشرده است

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور به زمان کوتاه خرید گندم در خوزستان که حدود 40روز است اشاره کرد و افزود: در این مدت کوتاه همه امکانات موجود برای خرید و ذخیره سازی گندم بسیج می شود در حالی که در دیگر استان های کشور چنین محدودیت زمانی برای خرید و ذخیره سازی گندم نیست.

وی با بیان اینکه محدودیت زمانی برای خرید گندم در خوزستان ، استفاده از فضاهای روباز برای ذخیره سازی این محصول را اجتناب ناپذیر کرده است گفت: تعاون روستایی خوزستان به عنوان مباشر در خرید گندم مشارکت دارد که بخشی از فضاهای روباز نگهداری گندم متعلق به شرکت های خدمات روستایی - کشاورزی وابسته به تعاون روستایی هستند. 

مصرف 600 هزار تن مصرف گندم خوزستان

وی مصرف سالانه گندم را در خوزستان حدود 600هزار تن بیان کرد و افزود: از مجموع یک میلیون و 131هزار تن گندم خریداری شده در سال زراعی 97-96 بیش از 500هزار تن آن به انبارها و سیلوهای دیگر استان های کشور ارسال شد.

وی گفت: در چهار سال گذشته 182هزار و 445تن گندم خوزستان صادر شده و برای نخستین بار در سال 1396 یک محموله 20هزار تنی به کشور ایتالیا صادر شد.

حسین پور افزود: به دلیل کیفیت بالای گندم خوزستان ، بسیاری از صنایع غذایی ، گندم مورد نیاز خود را از خوزستان تامین می کنند. 

وی ادامه داد: در حالی که سرانه مصرف گندم(آرد) در کشور 7.5کیلوگرم در ماه است ولی این رقم در خوزستان 8.5 تا 9 کیلوگرم است و در عشایر استان به 12کیلوگرم می رسد.

کیفیت پخت نان در خوزستان بهبود یافته ولی هنوز با مطلوب فاصله دارد

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور گفت: کیفیت پخت نان و تنوع آن در خوزستان در چهار سال گذشته بهبود یافته ولی در مقایسه با استان های دیگر ، هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم.

وی افزایش نیافتن قیمت نان در چهارسال گذشته ، فرسودگی تجهیزات ، سختی آب بسیاری از مناطق استان ، نبود مطالبه گری مردم و فقدان آموزش را از دلایل کاهش کیفیت نان در استان بیان کرد و افزود: با این حال تنوع پخت نان در استان با استفاده از نانوایان غیربومی بیشتر شده است.

ضرورت توسعه پخت نان صنعتی در خوزستان 

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور بر ضرورت توسعه پخت نان صنعتی در خوزستان با هدف نظارت بهتر ، عمل آوری سالم و بهداشتی و جلوگیری از تخلفات صنفی را مورد تاکید قرار داد.

وی گفت: نظارت بر فعالیت بیش از چهار هزار واحد نانوایی در خوزستان کاری سخت و در عین حال غیرممکن است ولی با توسعه واحدهای پخت نان صنعتی ، نظارت بر پخت نان موثرتر خواهد بود.

در استان خوزستان سالانه 15.8میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی به ارزش 70تا 80هزار میلیارد ریال از سطح 1.2میلیون هکتار تولید می شود که در صورت اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب تا سال 1400 تولید کل محصولات زراعی و باغی خوزستان به رقم 25میلیون تن خواهد رسید ضمن آن که از این رهگذر 300 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می شود.

بر اساس برآورد رسمی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری ، خوزستان توان تولید غذای مورد نیاز 30میلیون نفر از جمعیت کشور را خواهد داشت.

گندم ، نیشکر ، چغندرقند ، ذرت ، مرکبات ، برنج ، خرما ، سبزیجات و صیفی جات مهمترین محصولات کشاورزی خوزستان را تشکیل می دهد که حدود هفت میلیون تن آن را نیشکر تشکیل می دهد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار