تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۷۵۸۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فاز اول مرمت هتل‎قو آغاز می‎شود
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از آغاز عملیات فاز نخست نجات ‎ بخشی بنای تاریخی هتل ‎ قو خبر داد
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از آغاز عملیات فاز نخست نجات ‎ بخشی بنای تاریخی هتل ‎ قو خبر داد.

فاز اول مرمت هتل‎قو آغاز می‎شود
  
محمدحسین ارسطوزاده اظهار داشت: عملیات اجرایی فاز نخست نجات­بخشی بنای تاریخی هتل‎قو اهواز با اعتباری بالغ بر 810 میلیون ریال آغاز می‎شود. 
  
او افزود: موافقت­‌نامه تحویل کارگاه مرمت بین این اداره‎کل و شرکت "خانه رخام تتیس" مبادله شده است. 
  
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به برنامه‎ریزی انجام‎شده برای مرمت این بنای تاریخی تصریح کرد: باتوجه به این‎که بنای هتل‎قو بسیار مضطرب می‎باشد، در فاز نخست عملیات، مرمت اضطراری پیش‎بینی شده است و برای ادامه روند عملیات مرمت نیاز به تخصیص اعتبار مستمر می‎باشد. 
  
وی این بنا را متعلق به اواخر دوره قاجار دانست و یادآور شد: این اثر در تاریخ 15اسفند 1379 با شماره ثبت 3354 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. 
  
هتل قو در اهواز، جاده ساحلی، خیابان خسروی واقع شده است. این بنا در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی به صورت یک ساختمان دو طبقه با تعدادی ساختمان جنبی شامل آشپزخانه و سرایداری، مشرف به رودخانه کارون ساخته شد. این بنا در ابتدا به عنوان هتل مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به اداره بهداشت اهواز تحویل داده شد و مدتی بعد نیز به عنوان منزل مسکونی تغییر کاربری داد. هتل قو باتوجه به موقعیت مکانی، یکی از نقاط خوش‎منظره و مطرح در بافت قدیم شهر اهواز به حساب می‎آید. تندیس گچی الهه آناهیتا چنان هنرمندانه در ان بنا رنگ‎امیزی شده که با وجود گذشت حدود صد سال از عمر آن در نظر هر بیننده‎ای جلوه‎گری می‎کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار