تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۱۷۵۵۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بارندگیها هوای خوزستان را طراوتی دوباره بخشید
بارش متناوب باران این برکت و رحمت الهی که از دوشنبه شب در اغلب مناطق خوزستان شروع شده این استان را طراوتی دوباره بخشید و شادمانی و نشاط را ارزانی کشاورزان ، دامداران و عموم مردم این سرزمین کرد.

موج تازه بارندگی ها که هم اکنون نیز در برخی مناطق شمال غرب و شرق خوزستان ادامه دارد سبب آبگرفتگی معابر و خیابان های برخی شهرهای استان از جمله کلانشهر اهواز شد ولی شدت آبگرفتگی در مقایسه با بارندگی 2 هفته قبل کمتر بود.

به پیش بینی هواشناسی خوزستان، بارندگی ها تا اواخر وقت امروز (سه شنبه) ادامه می یابد که در مناطق شمال غرب خوزستان همچون بخش الوار گرمسیری (حسینیه) در شمال اندیمشک از شدت و گستردگی بیشتری برخوردار است.

بارش در مناطق مرتفع و کوهستانی اندیکا و منطقه تاراز که نقطه اتصال استان خوزستان با چهارمحال و محال بختیاری است به صورت برف گزارش شده است.

موج جدید بارندگی ها که متاثر از یک توده مدیترانه ای است دمای هوای استان را سه تا پنج درجه کاهش داد ولی هوای باطراوت خوزستان هنوز چهره زمستانی به خود نگرفته است. 

در همین پیوند پلیس راه خوزستان به رانندگان توصیه کرده است به دلیل اینکه اغلب جاده ها لغزنده و خطرآفرین هستد با سرعت مطمئنه حرکت کنند و وسایل ایمنی و گرمایشی بخصوص در مناطق سردسیر همراه داشته باشند و با احتیاط کامل رانندگی کنند تا دچار حادثه نشوند.

با وجود توصیه های پلیس راه ، وقوع چند حادثه تصادف دلخراش و واژگونی منجر به فوت 2 شهروند و 9 نفر دیگر در جاده اهواز - آبادان و رامهرمز - باغمک گزارش شد. 

شادمانی کشاورزان از نزول رحمت الهی

بارندگی های اخیر خنده بر لبان کشاورزان و دامداران خوزستانی که همواره چشم به آسمان دوخته اند نشاند تا به سالی پربار و بابرکت امیدوار باشند.

این خوشحالی برای کشاورزان دیمکار استان خوزستان که امسال 150هزار هکتار گندم و جو را در نقاطی که به آب دسترسی ندارند و امکان آبیاری نیز نیست دو چندان کرده است.

جهادکشاورزی خوزستان بارندگی های اخیر پس ازوقفه 2 هفته ای باران ، برای بخش کشاورزی ، دام ، مراتع خوزستان و تغذیه سفره آب های زیرزمینی فوق العاده مفید ارزیابی کرده است.

کانون های ریزگردها اشباع از آب و بارندگی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان می گوید: تداوم بارندگی های پاییزی ، کانون های ریزگرد در جنوب و جنوب شرق اهواز را اشباع از آب کرده است به گونه ای که این زمین ها قدرت جذب آب را ندارند و برخی از کانون های ریزگرد به صورت باتلاق درآمده است.

احمد مطیعی افزود: به علت مرطوب بودن کانون های ریزگرد ، تردد با خودرو و حتی پای پیاده امکان پذیر نیست.

به گفته وی با وجود وزش بادهای شدید در مناطق جنوبی خوزستان ، امکان برخاستن گرد و خاک وجود ندارد و خیال مردم خوزستان تا مدتها از وقوع گرد و غبار راحت خواهد بود.

باران هوای کلانشهر اهواز را نیز که در چند روز گذشته برای گروه های حساس خطرآفرین بود در شرایط سالم قرار داد و وزش باد غبار که ناشی از دود وسایل نقلیه در این شهر 1.3میلیون نفری بود تخلیه کرد.

 حال خوش تالاب های خوزستان 

تداوم بارندگی های پاییزی امیدها به بهبود وضعیت زیست محیطی تالاب های شادگان ، هورالعظیم و بامدژ را افزایش داده است.

گزارش رسمی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان حاکی از آن است که وضعیت این تالاب ها به خصوص تالاب بامدژ در 45کیلومتری شمال اهواز با ورود حجم عظیم سیلاب رودخانه های دز و شاوور بهتر شده است.

این تالاب چهارهزار هکتاری سال ها بود به علت خشکسالی ، نبود سیلاب و برداشت بی رویه از منابع آب های سطحی به طور کامل خشک شده بود. 

وضعیت ذخیره سازی سدهای خوزستان

هرچند هنوز سازمان آب و برق خوزستان هنوز گزارش دقیق از وضعیت ورودی روان آب ها به پشت سدهای دز ، گتوند، شهید عباسپور ، کرخه و مارون ارائه نکرده است ولی گفته می شود تراز آب دریاچه های پشت این سدها در حال نزدیک شدن به وضعیت نرمال است.

تا پیش از بارندگی های پاییزی ، 55درصد حجم مفید سدهای خوزستان به علت کاهش شدید بارندگی در سال آبی 97-96 و خشکسالی بی سابقه در نیم قرن اخیر خالی از آب بود و نگرانی های زیادی حتی برای تامین آب آشامیدنی مردم خوزستان وجود داشت.

میانگین بارش بلند مدت در استان خوزستان 358میلیمتر است که تاکنون این استان به برکت بارندگی های پاییزی 226میلیمتر دشت کرده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار