تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۱۷۵۵۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار وعده داد:
با مدیریت چِرا ظرف 2سال مشکل ریزگردها در خوزستان حل می شود
مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار گفت: اگر مدیریت دام، چرا و قرق به خوبی صورت گیرد قول می‌دهم تا 2 سال آینده در جنوب و جنوب شرق خوزستان گرد و غباری نداشته باشیم.

علی‌محمد طهماسبی‌بیرگانی اظهار داشت: چرای دام ها باید مدیریت شوند زیرا دامها نقش تخریبی در مراتع دارند و تمام علوفه را چرا می‌کنند.

وی با اشاره به بارندگی اخیر در خوزستان و تاثیر آن بر کانون های ریزگرد بیان کرد: تاکید ما بیشتر مراقبت از کانون های جنوب و جنوب شرق با حفظ علوفه ای است که از این پس با توجه به بارندگی های امسال ایجاد می شود.

مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار گفت: با توجه به بارندگی ها مراتع در منطقه جنوب و جنوب شرق خوزستان وضعیت خیلی خوبی خواهند داشت برای همین مدیریت چرا و قرق را در سطح زیادی در نظر گرفته ایم و نامه نگاری های مختلفی نیز در این رابطه با استاندار خوزستان، وزارت جهاد کشاورزی و دفتر مقام معظم رهبری داشته ایم.

وی یادآور شد: نبود مدیریت چرا نه تنها از یک سو موجب بروز گرد و غبار می شود بلکه از سوی دیگر نیز وقتی علوفه مجانی باشند، دامداران اقدام به فروش دام خود نمی‌کنند و گوشت گران می‌شود، در واقع هرگاه با تَرسالی و پوشش گیاهی خوب مواجه بودیم دامداران دام خود را نفروخته‌اند.

منشایابی کانون‌های گرد و غبار کل کشور تا پایان سال جاری

طهماسبی‌بیرگانی با اشاره به میزان اراضی غبارناک و غبارخیز بیان کرد: در حوزه غبارناکی هنوز آمار نهایی در این خصوص در استان را به دست نیاورده ایم ولی از منظر غبارخیزی نزدیک به 2 میلیون هکتار در خوزستان مناطق غبارخیز با شدت‌های مختلف هستند.

وی گفت: تا پایان امسال نه تنها استان خوزستان بلکه کل کشور از نظر منشایابی داخلی به طور کامل انجام می‌شود.

مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار با اشاره به اعتبارات تخصیص داده شده برای مقابله با ریزگردها در خوزستان گفت: از 2 هزار و 440 میلیارد ریال تاکنون 50 درصد اعتبارات به استان خوزستان تخصیص داده شده است و سارمان برنامه و بودجه نیز اولویت بندی های این موضوع را انجام داده است، همچنین مبادله موافقتنامه اعتبار و پیشرفت فیزیکی پروژه های نیز ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: شخصا به جد پیگیر کارگروه نظارتی متشکل از استاندار، سازمان برنامه و بودجه و ستاد مقابله با گرد و غبار هستم تا اثر بخشی پروژه ها به طور کامل استخراج شود.

کانون‌های ریزگرد زیر چتر UNDP

طهماسبی‌بیرگانی در خصوص پیگیری های بین المللی در حوزه کانون های ریزگرد خارجی توضیح داد: امسال برنامه عمل زیرمنطقه ای زیرنظر چتر UNDP(برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد )در دستور کار قرار داده ایم که رایزنی‌های اولیه آن در دفتر UNDP در ایران انجام شده است که منابعی نیز از سوی UNDP و کشور ما در خصوص کانون های جنوب غرب در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: حتی پیگیری های ما در حوزه گرد و غبار خارجی روی کانون های تاثیر گذار روی خوزستان می باشد. 

مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور با تاکید بر این که پیش از این موافقت نامه هایی در این خصوص منعقد می شد که تاثیر چندانی نداشت، گفت: در حال حاضر می خواهیم دفاتر UNDP در کشورهای عراق، سوریه و ایران برنامه مورد نظر را قبول و اجرا کنند که این موضوع در دستور کار ما قرار گرفته و رایزنی با سرپرست UNDP نیز طی هفته گذشته انجام شده است. 

برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد یا UNDP، یا به عبارت دیگر، شبکه‌های جهانی توسعهٔ ملل متحد، بزرگترین مرجع کمک‌کننده برای توسعهٔ این کشورها در سطح جهان است.

به گزارش ایرنا معضل گرد و غبار از 15 سال گذشته تاکنون گریبانگیر استان خوزستان و برخی دیگر از استان‌های کشور شده است که عوامل مختلفی چون تغییرات اقلیمی آب و هوا، خشک شدن تالاب‌ها، خشکسالی، احداث سدها و... از جمله عوامل دخیل در این پدیده به شمار می‌آیند.

بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار از زمین های خوزستان را بیابان تشکیل داده که نقش مهمی در بروز پدیده گرد و غبار در این استان دارد و گفته می شود بین 30 تا 40 درصد این گرد و غبارها منشاء داخلی دارد.

بر اساس مطالعات، مساحت کانون های فرسایش بادی و ماسه های روان در خوزستان 280 هزار هکتار و وسعت کانون های رُسی 350 هزار هکتار است که کانون های رسی، بحرانی معرفی شده است. 

حدود 40 هزار هکتار از این کانون ها در جنوب و شرق اهواز کانون های فوق بحرانی است که در اولویت طرح مقابله با ریزگرد قرار دارد.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
مدیرت های غلط آب کار رو به اینجا کشونده

آب کارون داره میره بیرون استان

تالاب ها خشکیده شدن
و بارورسازی هم نصیب استان های دیگه شده

معلومه که این میشه
:
:
:
آخرین اخبار