تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۷۵۵۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مهرعلیزاده در برنامه تلویزیونی برایند مطرح کرد؛
فقدان باور مدیریتی به تغییر شهر در شهرداری اهواز معضل اصلی این کلانشهر است
برنامه تلویزیونی برآیند با موضوع سرمایه گذاری در شهر اهواز با حضور قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان و سه تن از اعضای شورای شهر اهواز ؛ محمدجعفر فلسفی، عبدالزهرا سنواتی و فتح الله حاجتی برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ در این برنامه گزارشی از وضعیت سرمایه گذاری در استان خوزستان پخش شد که در آن عنوان شد: " کارشناسان حوزه شهری معتقدند امروز جذب سرمایه گذار برای پروژه های شهری نه یک کار ساده بلکه الزام و ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، آنها می‌گویند؛ جذب سرمایه‌گذار نه تنها در حوزه پروژه‌های عمرانی بلکه در ماموریت های دیگر شهری از جمله: محیط زیست و انرژی، حمل و نقل عمومی، شهر هوشمند، گردشگری ، فرهنگ و هنر و زندگی سالم و کسب و کار تجارت شهری هم باید خودش را نشان دهد. از طرفی هم عده‌ای معتقدند نوسان نرخ ارز، تورم دائمی، سرمایه گذاری بخش دولتی، مالیات، نرخ بهره، اندازه دولت در اقتصاد، رانت و هزاران معضل ریز و درشت دیگر، دست انداز هایی هستند که توان موتور توسعه شهری را از آن گرفته‌اند. کارشناسان می‌گویند اگر قرار نیست برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کنیم حداقل برای گرفتن مجوز، آنها را درگیر نامه‌نگاری و رفت و آمد در ۲۱دستگاه و سازمان و نهاد نکنیم و حداقل مثل بقیه استان‌های دیگر کشور، سازمان‌های مسئول را به۱۲ ارگان برسانیم. در این شرایط نه چندان مطلوب باید ببینیم سیستم مدیریت شهری اهواز که اسم کلانشهر را هم با خود یدک می‌کشد چطور می‌تواند از گردنه های پر پیچ و خم و خطرناک به سلامت عبور کند؟"

شهریار آرین نژاد، کارگردان و مجری برنامه تلویزیونی برایند با یک سوال، گفتگو با مهمانان را آغاز کرد: آیا می پذیرید که موانع بسیار زیادی در مسیرسرمایه‌گذاری در شهر اهواز وجود دارد یا خیر ؟

قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در ابتدای برنامه گفت: موانع سرمایه‌گذاری، یکی از مشکلاتی است که در حوزه اقتصادی داریم.  قطعاً مطالعات، تحقیقات و بررسی‌های زیادی در سطح ملی، استانی و کلان شهر اهواز انجام گرفته که موانع سرمایه گذاری هم داخلی و هم خارجی بررسی شود.

یداله مهرعلیزاده اظهار کرد: در این زمینه به انحاء مختلف موانع سرمایه‌گذاری اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارائه شده و الگوها و طرح‌های مختلفی هم چه در دانشگاه و چه در حوزه های اجرایی و عملیاتی در حال استفاده است اما چون مردم منتظر پیام تازه‌ای هستند، باید ببینیم آیا می توان با یک نگاه جدید وارد حوزه سرمایه‌گذاری شویم یا خیر؟

وی با اشاره به انجام مطالعات و تحقیقات مورد نیاز افزود: یک سوال کلیدی وجود دارد و تا این مسئله حل نشود امکان اینکه ما بخواهیم موانع مهم عرصه سرمایه‌گذاری را برطرف کنیم، وجود ندارد. ممکن است زمانبر و پرهزینه باشد و در نهایت با نتیجه و دستاورد مورد انتظار مردم هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت محقق نشود. سوال این است: آیا نهادهایی که به نوعی در جامعه ایران و در شهرداری‌های کلانشهرها متولی هستند، می توانند راه را برای جذب سرمایه‌گذاری هموار کنند؟ شواهد و قرائن نشان می‌دهد که  بعد از پیاده سازی نهاد شورای اسلامی شهر در کلانشهرها با یک چالش مهمی مواجه شدیم و آن هم مقبولیت و مشروعیت و جایگاهی است که این شورا برای تسهیل سرمایه‌گذاری و توسعه شهری دارد.

مهرعلیزاده با بیان این  که توسعه و سرمایه‌گذاری امری است که با حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ارتباط دارد، گفت: اگر یک نهاد را ایجاد کرده‌ایم اما این نهاد جایگاه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نداشته باشد و بیاییم مسائلی را مطرح ‌کنیم و به بیان فرهنگ مشارکت بپردازیم اما پس از نظارت بر کارکردهای شوراها، در عمل آن انتظاری که مردم دارند، محقق نشود، پس نتیجه می گیریم که ایرادی وجود دارد.

وی ادامه داد: نهادی را به اسم مردم سالاری و مشارکت مردم ایجاد کرده ام که ماهیتا و هویتا فاقد آن توانمندی‌ها و قابلیت‌های لازم برای تغییر است، به همین دلیل شاهد ابهامات و تعارضات در حوزه وظیفه تصمیم‌گیری و نظارتی شورا در حوزه اختیارات شورای شهر در متن قانون اساسی در حوزه شورا هستیم.

مهرعلیزاده با بیان این که سه سال کامل روی قابلیت‌های نهادهای مختلف در شهرداری اهواز، مطالعه جامعی انجام دادیم، گفت: تجربه زیستی ما و مطالعاتی که انجام دادیم به ما می گوید" ابهامات و تعارضات باعث شده که متأسفانه این نهاد به جای اینکه بتواند در حوزه تاثیرگذاری اجتماعی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری حرکت کند به یک نهادی تبدیل شده که اسم مردم را یدک می کشد اما در عمل آنچه که اتفاق می‌افتد این مردم نیستند که در صحنه هستند. به عبارتی؛ یک "دموکراسی توافقی" ایجاد کرده اند که در این دموکراسی توافقی به جای دموکراسی واقعی، مردم هم حضور دارند و هم حضور ندارند!

 این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه با بیان این که این نهاد و این جایگاه نمی‌تواند زیرساخت‌های لازم را برای ایجاد سرمایه‌گذاری بسازد، تصریح کرد: سوال این است که آیا فاقد مقبولیت و مشروعیت و جایگاه و قابلیت های لازم برای ایجاد تحول و تغییر در حوزه اقتصادی شهرهاست؟

قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در ادامه با بیان این که عوامل درونی و بیرونی در شهرداری وجود دارد، در واکنش به سخن یکی از اعضای شورای شهر  مبنی بر  سلامت نفس شورای شهر فعلی خوبی دارند و عدم سلامت نفس شوراهای قبلی، گفت: این صحبت مناسب و شایسته ای نیست، همه شوراها سلامت نفس داشتند و همه تلاش کردند اما مشکلات ساختاری در درون شهرداری و بیرون شهرداری وجود دارد که هر چقدر هم سلامت نفس داشته باشند، نمی‌توانند مسائل و مشکلات این حوزه را برطرف کنند.

مهرعلیزاده در ادامه با تاکید بر این که  در حوزه رفع موانع سرمایه گذاری نیاز به یک نگاه جامع و برنامه‌محور  و اراده برای تغییر داریم، عنوان کرد: اعضای شورای پنجم اسلامی شهر چگونه می‌خواهند با بخش های خصولتی که معضل سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران شده اند، همکاری کنند؟

 وی با بیان این که طبق آخرین مطالعات و آخرین تحقیقات، مشخص شده ۸۷ درصد از سرمایه گذاری ایران را بخش‌های خصولتی انجام می دهد، افزود: بخش خصوصی واقعی که دود چراغ خورده و زحمت زیاد کشیده و بخواهد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اولویت‌دار داشته باشد، با محدودیت مواجه است و بخش خصولتی هر کجا که باشد سرمایه گذاری در آن بخش را زمین می زند، چون به ادامه کار تعهدی ندارد و هیچ نهادی نمی‌تواند روی این بخش نظارت داشته باشد.

این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر این که بخش خصوصی واقعی باید جدی‌تر در طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری ورود کند، با اشاره به مطالعه انجام شده در شهرداری با عنوان "بررسی موانع جذب سرمایه گذاری و مشارکت در شهرداری کلانشهر اهواز" طی سال های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ گفت: در این پروژه تحقیقاتی با پیمانکاران، سرمایه گذاران، افرادی که در شهرهای دیگر بودند و با شهرداری کلانشهر اهواز ارتباط داشتند، افراد صاحب نظر و اعضای شورای شهر قبلی روی این موضوع کار کردیم که چندین عامل بیرونی و درونی شناسایی شد و مشخص شد که چند مشکل کلیدی در شهرداری داریم  و باید این مشکلات حل شود.

وی با بیان این که "فقدان باور مدیریتی به تغییر شهر در شهرداری اهواز" یکی از مشکلات اصلی در مجموعه مدیریتیکلانشهر اهواز است  که مجموعه شورای شهر را هم در بر می گیرد، گفت: اصولا شهرداری در تمام ادوار از یک نهاد خدماتیِ عمومیِ فرهنگ ساز به یک نهاد سیاسی تبدیل شده و باید از این فاز بیرون بیاید.

مهرعلیزاده با تاکید بر این که در این دوره هم تفکر سیاسی را تزریق می کنند و این مجموعه به یک باشگاه سیاسی برای جامعه تبدیل شده، گفت: ساختارها این‌گونه تعریف شده و دموکراسی توافقی است یعنی با یک دموکراسی واقعی در شوراها مواجه نیستیم.

وی تصریح کرد: هم نهادهای انتصابی ایران و هم نهادهای انتخابی مریض هستند و چون این بیماری وجود دارد ما نمی توانیم تغییر ایجاد کنیم.

تغییر مدیریتی و بی ثباتی در شهرداری اهواز در دو سال اخیر

مهرعلیزاده با اشاره به آمار درصد تغییرات در مدیریت های شهرداری و افرادی که جابه‌جا شده‌اند، گفت: به این آمار توجه کنید و تجربه کاری آنها را در نظر بگیرید، وقتی سرمایه گذار در یک مراجعه این تغییرات را می بیند، با موانع اداری مواجه می شود  و نمی تواند کار خود را به درستی پیش ببرد، این ها موانع سرمایه‌گذاری است .

قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان، در بخش دیگر سخنان خود به پروژه ملی پنجره واحد سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت:  در این پنجره واحد سرمایه‌گذاری که بزرگترین پروژه ایران است، و خوزستان این افتخار را دارد که پایلوت کشوری شده،  سهم شهرداری که بتواند جذب سرمایه گذار کند، کجاست؟

مهرعلیزاده با تاکید بر این که این مباحث انتقاد نیست، اظهار کرد: هر کدام از ما یک مسئولیت اجتماعی داریم و همه در اتفاقاتی که در شهر اهواز رخ میدهد سهیم هستیم منتها بین فرصت های سرمایه گذاری تا تبدیل آن به عمل، از اینجا تا کهکشان فاصله وجود دارد. در این میان موانعی وجود دارد که در سایه همگرایی حل می‌شود اما اعضای شورای شهر و مجموعه شهرداری می‌خواهند چرخ را از نو اختراع کنند و می خواهند از صفر شروع کنند، به تجربه گذشته  و موجود در استان توجه نمی کنند.

قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان این که شهرداری را رصد می‌کنیم، ادامه داد: اهواز تنها شهری است که پروژه پنجره واحد سرمایه‌گذاری در آن اجرا نشده است. شهرداری باید عمده خدمات شهری را به مردم برساند اما وقتی به سیستم الکترونیک متصل نیست و خدمات نمی‌رساند،  قطعاً فرایند خدمات رسانی را طولانی می کند، ما نیاز به این داریم که شهرداری در بحث سرمایه گذاری با مجموعه مدیریت استان همگرایی داشته باشد و جدا از مجموعه و پنجره واحد سرمایه گذاری حرکت نکند تا بتوانیم عملکرد موفقی داشته باشیم.
:
:
:
آخرین اخبار