تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۱۷۵۴۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون دانشگاه تشریح کرد:
دستاوردهای پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز دستاوردهای پژوهشی این دانشگاه در یک سال گذشته را تشریح کرد. 

علیرضا حقیقی اظهار کرد: در بحث پژوهش گفته می‌شود پژوهش مقوله‌ای زمان‌بر است. برای مشخص شدن کاری که در این حوزه انجام می‌شود به زمان نیاز است. به همین دلیل کارهایی که امروز از سوی دانشگاه ارائه می‌شود شاید نتیجه کارهای همکاران ما در سال‌های گذشته بوده است. کارهایی که در سال‌های اخیر انجام می‌شود نیز ممکن است سه تا پنج سال دیگر به نتیجه برسد به همین دلیل وقتی از دستاوردهای پژوهشی صحبت می‌کنیم تلاش می‌کنیم بازه‌ای چهار یا پنج ساله را در نظر بگیریم.

وی در خصوص دستاوردهای دانشگاه در حوزه پژوهش گفت: در مسائلی مانند آمار مقالات نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی ISI، طرح‌های تحقیقاتی و آمار مطالعات انجام شده در دانشگاه که کارهای روتین دانشگاهی هستند و همه آن‌ها را می‌شناسند، وضعیت دانشگاه رو به بهبود است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: چند پروژه خیلی مهم در یک سال گذشته در دانشگاه به بهره‌برداری رسیده‌اند. اجرای دو پمپ اس‌آی‌پی یکی از این پژوه‌ها بود. این پمپ از پروژه‌های ملی دانشگاه چمران و جزو 10 قلم کالای مهم و استراتژیک وزارت نفت است. فناوری ساخت این پمپ در دانشگاه شهید چمران بومی‌سازی شده است.

حقیقی افزود: یکی از این پمپ‌ها در چاه "آب تیمور" است و یکی نیز در چاه "اهواز" نصب شده است. این پمپ ها روی چاه‌های نفتی که دیگر فشار طبیعی ندارند، نصب می‌شوند. با این کار چاه دوباره احیا می‌شود. چاه "اهواز" سال‌ها بود به دلیل افت فشار دیگر کار نمی‌کرد، با نصب این پمپ‌ها وزارت نفت موفق شد از این چاه هزار بشکه در شبانه روز نفت برداشت کند. هم اکنون فناوری ساخت این پمپ‌ها در کشور بومی شده است.

وی گفت: طراحی، ساخت و بومی‌سازی دستگاه شبیه‌ساز کنترل فوران چاه‌های حفاری یکی دیگر از پروژه‌های دانشگاه است. نمونه ایرانی این دستگاه وجود نداشت که به سفارش شرکت ملی حفاری، دانشگاه این پروژه را انجام داد. این دستگاه در دو نسخه ثابت و پورتابل ساخته شده است که نسخه پورتابل در نمایشگاه هفته پژوهش ارائه داده شده است. 

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: نسخه ثابت نمونه خارجی این دستگاه شاید حدود یک میلیون دلار قیمت داشته باشد. قیمت نسخه پورتابل نیز حدود 200 هزار دلار است. دانشگاه موفق شده است با قیمتی حدود یک ششم این قیمت این دستگاه را بسازد. درحال حاضر دستگاه در دست بهره‌برداری است.

حقیقی خاطرنشان‌کرد: از پروژه‌های مهم و تاثیرگذار دانشگاه در یک سال گذشته پروژه‌ای بود که با شرکت نفت درخصوص اکتشاف نفت و مدیریت فناوری اکتشاف نفت انجام شد. در این پروژه برای اکتشاف نفت از روش‌های ژئوشیمی استفاده می‌شود. این کار شانس اکتشاف نفت را در حفاری‌ها افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: هزینه حفاری و اکتشاف در حوزه نفت بسیار بالا است و هر چقدر از روش‌های دقیق‌تری برای اکتشاف نفت انجام شود، خطای شناسایی مخازن کمتر می‌شود و علاوه بر کاهش هزینه‌ها، سریع‌تر به تولید نفت می‌رسید. 

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دستگاه آب شیرین کن نیز در دانشگاه ساخته شده است. در این پروژه از روش اسمز مستقیم و معکوس به صورت هیبریدی استفاده می‌شود. این پروژه از طرف سازمان آب و برق خوزستان حمایت شده است. هم‌اکنون این دستگاه نیز ساخته شده است. 

حقیقی با اشاره به انجام پروژه‌های پژوهشی مختلف در دانشگاه شهید چمران اهواز، تصریح کرد: دانشگاه بیشتر به دنبال انجام پروژه‌های کاربردی است. به دنبال برقراری ارتباط بهتر با جامعه و صنعت هستیم. در گذشته مسئولیت تحصیلات تکمیلی نیز بر عهده معاونین پژوهشی دانشکده‌ها بود که این مساله تغییر کرده است و هم اکنون عنوان آن‌ها معاون پژوهشی، فناوری و ارتباط با جامعه است تا در هر دانشکده بتوانیم معاونتی داشته باشیم که متناسب با موضوعاتی که در آن حوزه وجود دارد، با جامعه ارتباط برقرار کند. 

وی خاطرنشان‌کرد: برنامه اجرایی معاونت‌های پژوهشی نیز نوشته شده است. همچنین برای دانشگاه شهید چمران هفت ماموریت ویژه تعریف کرده‌ایم تا بر اساس این ماموریت‌ها و امکانات و ظرفیت‌هایی که در دانشگاه و در استان وجود دارد، فعالیت کنیم. کنترل ریزگردها و محیط زیست، مسائل آب و انرژی، نفت و گاز، مساله آموزش در استان و... همه در هفت محور پژوهشی اعلام شده از سوی دانشگاه قرار دارند. 

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: با این کار وقتی با سازمان‌ها مواجه می‌شویم خود را به عنوان دانشگاه ماموریت‌گرا معرفی می‌کنیم. همچنین تحقیقات و بودجه دانشگاه را می‌توانیم روی محورهای اعلام شده دانشگاه متمرکز کنیم تا مشکلی از مشکلات استان را حل کنیم.

حقیقی درخصوص بودجه پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: بودجه پژوهشی دانشگاه سهمی از بودجه کلی دانشگاه است، عددش نیز حدود 40 میلیارد تومان است. اگر چه تا حدی این بودجه افزایش پیدا کرده است اما با توجه به پایین آمدن ارزش پول و افزایش نرخ ارز، تفاوت چندانی برای ما ایجاد نشده است. البته در این حوزه لازم است هزینه‌ها بهتر مدیریت شوند. مدیریت هزینه‌ها و اولویت‌بندی در حوزه پژوهش، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

وی گفت: یک پژوهشکده تحت عنوان پژوهشکده سیاست‌گذاری امور زیربنایی و توسعه پایدار استان با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه ایجاد شده است. هدف از این کار این است این پژوهشکده یک بازوی فنی و مشورتی برای پروژه‌های کلانی که در دانشگاه تعریف می‌شود، باشد. پژوهشکده میادین و تجهیزات نفتی نیز در دانشگاه راه‌اندازی شده است. قرار است تمام پروژه‌های دانشگاه در حوزه نفت در این پژوهشکده متمرکز شوند. چندین مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده دیگر نیز در دانشگاه در حال تاسیس هستند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار