تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۱۷۵۴۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سنگینی بار گرانی‌ها در خوزستان بر دوش کم‌ درآمدها
براساس شاخص‌های اقتصادی نظیر شاخص فلاکت، تأخیر در پرداخت حقوق بسیاری از کارگران و فاصله درآمدی بین مردم عادی و کارمندان صنایع و کارخانجات بزرگ سبب شده که تأثیر گرانی‌ها بر زندگی کم درآمدها بیش از آمارهای ارائه شده است.

تا وقتی که قیمت دلار بالا می‌رفت، فروشندگان به بهانه افزایش قیمت دلار بر نرخ قیمت‌های ارائه شده می‌افزودند و این گرانی‌ها به ناچار برای مردم طبیعی بود اما کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر هم سبب نشد تا فروشندگان از قیمت‌های خود بکاهند و نرخ‌ها بر همان حالت استوار ماند.

در حالی که مردم خوزستان این روزها منتظر کاهش قیمت‌ها کالاهای اساسی هستند اما نرخ این کالاها روز به روز افزایش می‌یابد و براساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار، نرخ تورم در خوزستان در آبان امسال 1.9 بیشتر از میانگین نرخ تورم در کشور است.

افزایش قیمت خرید اقلام خوراکی در خوزستان

یک فروشنده مواد غذایی به فارس می‌گوید: تا اوایل امسال خبری از گرانی‌ها نبود اما رفته رفته با بالا رفتن نرخ ارز در ایران، قیمت برخی از کالاها بالا رفت. علوی می‌افزاید: برای نمونه قیمت خرید هر بسته آب معدنی از سال گذشته تا تیرماه امسال 3 هزار و 600 تومان بود که در آبان به 9 هزار تومان و در آذر به 8 هزار تومان رسید.

وی می‌افزاید: البته قیمت برخی از کالاها مانند نوشابه گازدار، شوینده‌های بهداشتی و رب گوجه نسبت به سال گذشته به ترتیب 2، 3 و 4 برابر افزایش پیدا کرد و این قیمت‌ها تاکنون پابرجا است.

این فروشنده اهوازی معتقد است که با توجه به تفاوت اوضاع مالی و اختلاف فاحش درآمد شهروندان در مناطق مختلف اهواز، افزایش قیمت‌ها در مناطق مختلف متفاوت است.

در بازار گوشت هم اوضاع آن چنان بر وفق مراد فروشنده و خریدار نیست و بنا بر گفته فروشندگان گوشت مرغ، گوشت قرمز و ماهی قیمت این کالاها نسبت به سال گذشته به ترتیب 3 هزار تومان، 2 برابر و 3 برابر افزایش یافته است.

در بازار میوه نیز اوضاع کمی متفاوت‌تر است و قیمت انواع میوه در مناطق مختلف متفاوت است. یک فروشنده میوه در منطقه زیتون کارمندی هر کیلو موز را به نرخ 16 هزار تومان می‌فروشد در حالی که قیمت آن در شهرک برق 13 هزار تومان و در بازارچه کیان اهواز 12 هزار تومان است.

یک فروشنده میوه به فارس می‌گوید: از  مرداد امسال تاکنون فروش میوه‌های خارجی کاهش داشته اما در مقابل گرایش به خرید پرتقال، سیب و انار در بین شهروندان افزایش پیدا کرده است، همین عامل سبب شد که قیمت انار در برهه‌ای به هر کیلو 12 هزار تومان برسد و اکنون قیمت آن نیز 3 هزار و 500 تومان است.

وی معتقد است که قیمت گوجه، بادمجان، سیب زمینی، کدو و سایر اقلام این چنینی به صورت فصلی افزایش و کاهش پیدا می‌کند که البته امسال نسبت به سال گذشته 10 درصد گران‌تر شده‌اند.

میزان درآمد و هزینه‌های مردم خوزستان

گرانی این کالاها فقط یک سوی ماجرا است و سوی دیگر پولی است که شهروندان باید بابت این اقلام پرداخت کنند. هزینه‌ای که برای بسیاری از مردم بیش از حد توان است و شهروندان معتقدند که درآمدهای آنان فقط صرف سیر کردن شکم می‌شود. قائم مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان در این باره به فارس می‌گوید: بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که متوسط هزینه‌های خوراکی و دخانی سالیانه خانوارهای شهری در کشور در سال 95 حدوداً سه میلیون بیش از هزینه‌های یک خانوار شهری در خوزستان بوده است.

یدالله مهرعلیزاده می‌افزاید: اما متوسط درآمد خالص سالانه پولی و غیر پولی یک خانوار شهری در ایران حدودا 39 میلیون تومان و در استان خوزستان حدودا 37 میلیون تومان بوده و سال 96 در ایران حدودا 44 میلیون تومان و در استان خوزستان حدودا 40 میلیون تومان بوده است.

وی بیان می‌کند: این آمار نشان می‌دهد که فاصله درآمد و هزینه در ایران سال 95 حدوداً نزدیک بوده است اما در خوزستان میزان درآمد یک میلیون بیشتر از هزینه بوده است و میزان درآمد در ایران سال 96 دو میلیون بیش از هزینه بوده در حالی که میزان درآمد در خوزستان 96 یک میلیون بیشتر از میزان هزینه‌ها بوده است.

این مقام دولتی معتقد است که یکی از دلایل افزایش تورم در خوزستان وجود گسترده شرکت‌های دولتی با دستمزدهای فراتر از میانگین دستمزد استان است. چنین دستمزدهایی قدرت خریدی برای قشر خاصی از مردم استان ایجاد می‌کند که می‌تواند بر افزایش قیمت کالاها و خدمات مورد نیاز خانوارهای استان تاثیر بگذارد.

علت بالا رفتن نرخ تورم در خوزستان

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خوزستان نیز به فارس می‌گوید: 80 درصد حجم اقتصاد خوزستان دولتی و متعلق به کارخانجات بزرگ صنعتی است و به همین دلیل حجم زیادی از خانوارها در بخش دولتی مشغول هستندو معمولاً سطح درآمد در دستگاه‌های دولتی بالا است و به همین دلیل نوسان قیمت‌ها برای همه مردم به شکل واقعی محسوس نیستند.

مسعود صدری می‌افزاید: در سایر استان‌ها بخش زیادی از حجم اقتصاد وابسته به بنگاه‌های خصوصی و صنایع پایین دستی است و کوچک‌ترین نوسان اقتصادی به صورت مستقیم بر معیشت مردم تأثیر می‌گذارد. در این استان‌ها چون اکثر خانوارها از بخش خصوصی حقوق می‌گیرند و میانگین دستمزد آنها پایین است، طبیعتاً قدرت آنها کاهش پیدا می‌کند و نرخ تورم تا حدودی پایین می‌آید.

وی بیان می‌کند: دومین مسئله در خوزستان شرایط آب و هوایی مانند گرما و شرجی نفس گیر، گرد و خاک و سایر آلودگی‌ها است که بازدهی نیروی کار را پایین می‌آورد و همین مسئله قیمت تمام شده را بالا می‌برد.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خوزستان عنوان می‌کند: خوزستان نسبت به سایر استان‌ها میزبان حجم زیادی از کارگران مهاجر از استان‌های دیگر است؛ این کارگران به دلیل داشتن شغل و درآمد مناسب معمولاً قدرت خرید بالایی دارند و همین مسئله در بالا رفتن نرخ تورم موثر است.

وی می‌گوید: البته این فشار اقتصادی و نوسانات روی قشر آسیب پذیر خوزستان تأثیر مستقیم می‌گذارد و این افراد در مقابل تورم مصونیت کمتری دارند که دولت باید از طریق نهادهای حمایتی مانند بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و یا سازمان تأمین اجتماعی باید آنها را شناسایی و با ارائه بسته‌های حمایتی از وارد آمدن فشار اقتصادی به آنها بکاهد.

براساس آمارهای منتشر شده از مسؤولان، شاخص فلاکت در خوزستان که از ترکیب نرخ تورم و بیکاری به دست آمده 29 درصد است که 3.3 درصد از میانگین کشوری بیشتر است. همچنین براساس آمار منتشر شده از در بهار 97 وضعیت شاخص فلاکت در خوزستان فقط از استان‌های آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، لرستان، ایلام و چهارمحال و بختیاری بهتر بوده است.

همچنین تأخیر در پرداخت حقوق بسیاری از کارگران و فاصله درآمدی بین مردم عادی و کارمندان صنایع و کارخانجات بزرگ سبب شده که تأثیر گرانی‌ها بر زندگی این خانوارها بیش از آمارهای ارائه شده است.

با توجه به شاخص‌های به دست آمده و میانگین درآمد و هزینه‌های خانوارهای خوزستانی می‌توان دریافت که برخی از خانواده‌های خوزستانی در شرایط فعلی در تأمین مایحتاج زندگی خود هم به مشکل بر می‌خورند و لازم است که دولت از طریق نهادهای حمایتی برای محافظت از وضعیت این خانوارها وارد عمل شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار