تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۱۷۵۲۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خوزستان:
اشتغال مرزنشینان خوزستان حل نشود معضل قاچاق باقی خواهد بود
مدیرکل امنیتی ، انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان گفت: تا زمانی که مشکل بیکاری مرزنشینان این استان حل نشود معضل قاچاق سوخت به صورت اساسی ریشه کن نخواهد شد.

رضا نجاتی روز چهارشنبه با اشاره به افزایش روند قاچاق سوخت(گازوییل) از طریق آب های جنوبی و ساحلی خوزستان در ماه های اخیر افزود:با تغییرات ارز و ثابت بودن نرخ مواد سوختی در کشور ، گرایش به قاچاق سوخت در مناطق ساحلی این استان رو به افزایش است.

وی نبود اشتغال پایدار در مناطق جنوبی خوزستان را از دلایل قاچاق سوخت بیان کرد و گفت: تقویت بنیه اقتصادی مرزنشیان از طریق توسعه کشاورزی ، تجارت سالم و آبزی پروری می تواند در مهار و کنترل معضل قاچاق سوخت در مناطق مرزی و ساحلی خوزستان تاثیر بالایی داشته باشد.

نجاتی ادامه داد:تا فاصله قیمتی سوخت در داخل و خارج کشور وجود داشته باشد قادر نخواهیم بود انگیزه قاچاق را از بین ببریم.

قیمت هر لیتر سوخت در داخل سه هزار ریال و در بازار 'فوب' خلیج فارس بین 40 تا 45 هزار ریال است. 

سهمیه سوخت برای مناطق مرزی خوزستان

مدیرکل امنیتی ، انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان گفت: اجرای طرح اختصاص سهمیه سوخت برای روستاهای خوزستان که 20کیلومتر با مرز فاصله دارند به بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان ، کاهش قاچاق ،توسعه فعالیت های اقتصادی در مناطق مرزی و ارتقای ضریب امنیت مرزهای آبی و زمینی خوزستان موثر بوده است.

نجاتی افزود: بر اساس این طرح که امسال اجرایی شده سهمیه گازوییل برای صادرات آن به تعاونی های مرزنشین اختصاص یافته که سود حاصل از صادرات به حساب خانوارهای روستایی واریز می شود.

به گفته وی این طرح اقتصادی که با هدف تقویت بنیه اقتصادی مرزنشینان اجرا شده در کاهش قاچاق سوخت موثر بوده است.

بر اساس اعلام فرماندهی مرزبانی ودریابانی خوزستان امسال تاکنون بیش از 600هزار لیتر سوخت قاچاق در آب های ساحلی خوزستان کشف و ضبط شده است.

صدور کارت سوخت راهکاری برای مقابله با قاچاق

مدیرکل امنیتی ، انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان گفت: اجرای طرح صدور کارت سوخت راهکاری اساسی برای مقابله با قاچاق سوخت در خوزستان خواهد بود. 

نجاتی با اشاره به اینکه روزانه بیش از 10میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می شود افزود: صدور کارت سوخت از قاچاق این میزان سوخت جلوگیری خواهد کرد و میزان مصرف سوخت در کشور نیز کاهش می یابد.

وی 2 نرخی شدن سوخت در کشور را نیز در کنترل قاچاق آن تا حدودی موثر دانست.

واردات کالای ته لنجی به صرفه نیست

مدیرکل امنینی ، انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان با اشاره به تغییرات نرخ ارز در ماه های اخیر و تاثیر آن در تجارت مرزی گفت: هم اکنون واردات کالای ته لنجی برای مرزنشینان صرفه اقتصادی ندارد.

نجاتی با بیان اینکه سقف واردات سالانه کالای ته لنجی امسال تا 150میلیون ریال برای دریانوردان خوزستانی افزایش یافته افزود: با این حال به دلیل افزایش نرخ ارز ، سقف واردات کالای ته لنجی و قاچاق به شهرهای ساحلی خوزستان کاهش داشته است.

وی گفت: در صورتی که نرخ ارز متعادل شود صرفه اقتصادی برای واردات کالای ته لنجی وجود خواهد داشت و تجارت سالم در این مناطق رونق می یابد.

گفته می شود با افزایش نرخ ارز و بالا رفتن اجناس ته لنجی در شهرهای آبادان ، خرمشهر ، هندیجان و ماهشهر ، مردم تمایلی به خرید این کالاها ندارند.

استان خوزستان با داشتن مرزهای آبی و زمینی ، با معضل قاچاق کالا و سوخت رو به رو است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار