تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۱۷۵۱۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول اسفندماه برگزار می شود
رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت: دومین کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول دهه اول اسفندماه امسال در این شهرستان برگزار می شود.

محمدرضا عصاری روز سه شنبه در نشست هماهنگی کنگره بین المللی جندی شاپور در محل دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: تاکنون نمایندگان سه دانشگاه سوربن، بولونیا و آلمان برای حضور در این کنگره اعلام امادگی کرده اند.

وی با تاکید بر لزوم همکاری همه دستگاه های اجرایی شهرستان دزفول برای برگزاری این کنگره بین المللی گفت: مسئولان برای برگزاری هرچه بهتر این کنگره همفکری کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول که هفته گذشته با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان دبیر کنگره بین المللی جندی شاپور منصوب شد، افزود: دریافت 200 مقاله توسط دبیرخانه و چاپ آنها در قالب کتاب، رونمایی از هشت کتاب فاخر با موضوع جندی شاپور، دریافت 100 طرح پیشنهادی برای طراحی سردر دانشگاه همزمان با برگزاری کنگره و موافقت جهت کاوش توسط کاوشگران ایرانی از جمله دستاوردهای نخستین کنگره در سال 95 می باشند. 

عصاری گفت: امروز شورای هماهنگی این کنگره در شهرستان دزفول تشکیل شد تا این رویداد مهم با حضور میهمانان خارجی برنامه ریزی شود.

وی خواستار تشکیل کمیته های میراث، علمی و اجرایی کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول شد و افزود: رصد مستندات یکی از مباحث کمیته علمی است که در آن نقش جندی شاپور در تولید علم در دنیا مستندسازی می شود.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با تاکید بر استمرار برنامه های مربوط به جندی شاپور گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده در نظر داریم رئیس جمهوری یا معاون وی در کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول حضور یابد.

وی با بیان اینکه پارسال مجوز راه اندازی مرکز پژوهش جندی شاپور تصویب و ردیف اعتباری مستقلی برای آن در نظر گرفته شد، افزود: اخذ مجوز این مرکز توسط وزارت علوم در دست اقدام است که این مرکز می تواند بستری برای برگزاری این کنگره سالانه یا دوسالانه باشد.

عصاری با بیان اینکه طراحی این کنگره انجام شده است، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام شده از صاحب نظران علمی دنیا دعوت شده تا در این کنگره بین المللی سخنرانی داشته باشند.
وی افزود: همچنین مقرر شده هر زمان اجلاسی با حضور دانشگاه های با قدمت بالای یکهزار سال در دنیا برگزار شود جندی شاپور دزفول نیز در صدر این دانشگاه ها باشد.

 احیای شهر جندی شاپور دزفول ضروری است

امام جمعه دزفول نیز در این نشست گفت: باید در دومین گام این کنگره نقش تمدنی و علمی جندی شاپور معرفی و آثار جندی شاپور دزفول در تولید علم مستندسازی شوند.

حجت الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی افزود:ب ا توجه به اینکه دانشگاه تاریخی جندی شاپور دستاوردهای زیادی در زمینه های علوم اسلامی، نجوم، پزشکی و ریاضی داشته است باید نگاه جامع نگرانه ای نسبت به این موضوع در برگزاری کنگره اعمال شود.

وی خواستار احیای شهر جندی شاپور به عنوان تاریخ تمدن و علم در منطقه شد و پیشنهاد داد جندی شاپور به عنوان خواستگاه تمدن اسلامی در دنیا معرفی شود.

 کنگره بین المللی دزفول نیازمند ردیف اعتباری ثابتی است

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دزفول یک سرمایه ملی و بین المللی از نظر میراث فرهنگی و تاریخی است که حفظ آن عزم ملی می طلبد.

عباس پاپی زاده با اشاره به مشکلات نخستین کنگره جندی شاپور در دزفول افزود: برای احیای جندی شاپور نیازمند کمک و همکاری مسئولان هستیم و باید ردیف اعتباری ثابتی برای این کنگره در نظر گرفته شود.

وی خواستار توجه جدی مسئولان به این کنگره شد و اظهار داشت: مسئولان تراز اول کشور باید به این کنگره ورود کنند.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پارسال 10 میلیارد ریال برای برگزاری کنگره جندی شاپور دزفول اختصاص یافت که به علت پیگیری نکردن میراث فرهنگی با وجود ابلاغ صورت گرفته جذب نشد لذا میراث فرهنگی استان خوزستان باید به این موضوع ورود کند و با توجیه اقتصادی و فنی تلاش شود اعتبارات موردنیاز آن تامین شوند.

وی افزود: تلاش می شود دوباره نشستی با سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار و اعتباراتی برای احیای شهر تاریخی جندی شاپور دزفول اختصاص یابد ضمن اینکه برای حفظ، نگهداری و یگان حفاظت از این عرصه تاریخی فرهنگی نیازمند بودجه هستیم.

اهداف کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول مشخص شوند

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری نخستین کنگره بین المللی جندی شاپور گفت: نقاط ضعف و قوت نخستین کنگره جندی شاپور بررسی شوند تا ضمن بررسی نقاط ضعف، فرصت های آن نیز بیان شوند.

محمد حیدری افزود: دزفول از بعد هویت و سرمایه های تاریخی فقط متعلق به استان خوزستان نیست بلکه متعلق به کشور است وباید با دید ملی به مسایل آن توجه کرد.

وی بر ضرورت برگزاری کنگره ای در سطح بین المللی در دزفول تاکید کرد و گفت: این کنگره بهترین فرصت برای معرفی جندی شاپور است و باید اهداف چندگانه ان با محوریت معرفی میراث کهن دزفول و چشم اندازی روبه جلو مدنظر باشد.

حیدری با تاکید بر لزوم حرکت به سمت تحلیل محتوای فرهنگی و تاریخی شهرستان اظهار داشت: آثار علمی گذشته باید در مجموعه کتاب هایی مستندسازی شوند و در اختیار شرکت کنندگان در کنگره و مرکز اسناد قرار گیرند.

 20 میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت، مرمت و کاوش جندی شاپور اختصاص یافت

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان نیز گفت: بیشترین پیگیری ها در حوزه میراث فرهنگی توسط نماینده دزفول در مجلس انجام می شود که این پیگیری ها نتایج خیلی خوبی نیز داشته اند.

سید حکمت اله موسوی ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری جهت برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول افزود: علاوه بر تدوین پرونده باید حفاظت و تعیین حریم و عرصه مناطق تاریخی مدنظر باشد.

وی افزود: ثبت ملی آثار تاریخی از سال 1309 آغاز شد که جندی شاپور دزفول به دلیل اهمیت تاریخی فراوان پس از ثبت ملی در سال 1310، عرصه و حریم آن در سال 85 مشخص شد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به اینکه در حوزه عرصه و حریم مناطق تاریخی نواقص زیادی در استان خوزستان وجود دارد، گفت: تشکیل پایگاه حفاظت و پژوهش محوطه تاریخی جندی شاپور یکی از اقدامات خوبی است که در دزفول انجام شد چرا که در استان تنها 6 محوطه تاریخی از پایگاه برخوردار هستند.

موسوی با بیان اینکه امسال 20 میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت، مرمت و کاوش جندی شاپور دزفول اختصاص یافته است، افزود: علاوه بر اقدامات زیرساختی، برنامه های دیگری نیز مدنظر است که باید مجوزهای آنها از پژوهشکده کشور اخذ شوند. 

وی اظهار امیدواری کرد با احیای این محوطه تاریخی زمینه گردشگری و استفاده از جاذبه های بی نظیر شهرستان دزفول فراهم شود زیرا وجود بافت آجری، پل ساسانی، سازه های آبی و جاذبه های طبیعی می تواند موجب جذب گردشگران زیادی شود.

 ثبت جهانی صنایع دستی دزفول در دست پیگیری است

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان گفت: دزفول در حوزه صنایع دستی چون کپوبافی، خراطی و دیگر صنایع دستی پیشرو است که تلاش برای ثبت جهانی این صنایع دستی در حال بررسی است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلاتی به صنعتگران صنایع دزفول اختصاص می یابد، افزود: می توان اعتباری برای احداث بازارچه صنایع دستی در دزفول در نظر گرفت تا زمینه اشتغال و درآمدزایی از این طریق فراهم شود.

موسوی درخصوص احیای محوطه تاریخی جندی شاپور دزفول نیز گفت: احیای این محوطه در قالب طرح های مرمتی انجام می شود.

وی افزود: می توان در حاشیه کنگره بین المللی جندی شاپور با دعوت از سازمان های مردم نهاد و تور لیدرهای سراسر کشور زمینه معرفی و جذب گردشگر به این منطقه تاریخی را فراهم کرد و تورهای گردشگری را به این منطقه هدایت کرد.

نخستین کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول سوم و چهارم اسفندماه 95 در دزفول برگزار شد.

دانشگاه جندی شاپور که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در 1750 سال پیش، نخستین و معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.

طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور، نخستین نظام نامه آموزش عالی جهان در این دانشگاه شکل گرفته است. 

نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.

شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است. 

آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار