تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۷۴۷۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشاورزی حفاظتی در 450 هزار هکتار از اراضی خوزستان اجرا شد
کشاورزی حفاظتی در 450 هزار هکتار از اراضی خوزستان اجرا شدرئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: 450 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان در سال زراعی جاری به منظور حفاظت از خاک و آب، زیرپوشش طرح کشاورزی حفاظتی قرار گرفت.

کیخسرو چنگلوایی روز چهارشنبه به مناسبت 14 آذر (پنجم دسامبر) روز جهانی خاک افزود: سطح اراضی زیرکشت کشاورزی حفاظتی با اجرای طرح های ترویجی و آموزشی در استان خوزستان هر سال افزایش می یابد.

به گفته وی طرح کشاورزی حفاظتی در حدود 40 درصد از اراضی کشت پاییزه استان خوزستان هدف گذاری شده است. 

دست کاری نکردن خاک، محدود کردن استفاده از ماشین آلات کشاورزی به منظور به هم نخوردن بافت خاک و فرسایش و شوری خاک و جلوگیری از کاهش مواد آلی خاک از اصول کشاورزی حفاظتی می باشند.

دیگر اصول کشاورزی حفاظتی شامل نگهداری بقایای علف های کشت قبلی و آتش نزدن کاه و کش بعد از برداشت محصول و باقی ماندن بقایای محصولات گذشته، چرخش و تنوع کشت محصول و کاهش مصرف آب می باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اجرای طرح 550 هزار هکتاری خوزستان معروف به طرح رهبر معظم انقلاب را گامی بلند در اجرای طرح کشاورزی حفاظی بیان کرد و گفت: حدود 190هزار هکتار در این طرح زهکشی شده که نقش موثری در کاهش شوری خاک داشته است.

گام نخست طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در سطح 295 هزار هکتار، 20 روز پیش با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید. 

چنگلوایی با اشاره به اینکه کشاورزی حفاظتی در دراز مدت به حفظ منابع خاک و آب و جلوگیری از فرسایش و کاهش مواد آلی خاک منجر خواهد شد، افزود: امکان افزایش تولید محصول تا 2 برابر با اجرای این طرح فراهم می شود.

 95 درصد مواد غذایی از خاک تامین می شود 

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه 95 درصد مواد غذایی بشر از خاک تامین می شود، گفت: آب مایه حیات و خاک بستر زندگی است و بدون آن انسان قادر به ادامه حیات نیست.

وی با اشاره به اینکه خاک غیرقابل تجدید و ضامن امنیت پایدار همه کشورها است، افزود: برای تشکیل هر سانتیمتر خاک حدود 500 تا 700 سال زمان نیاز است.

چنگلوایی با اشاره به طرح های آبخیزداری در ایران و خوزستان اظهار داشت: هدف از طرح های آبخیزداری حفاظت از آب و خاک و فرسایش است تا این منبع عظیم برای نسل های آینده باقی بماند و بتواند ادامه حیات داشته باشد.

رفع آلودگی خاک سخت و هزینه بر است

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه رفع آلودگی خاک، سخت، زمان بر و پر هزینه است، گفت: رفع آلودگی هر هکتار خاک پنج هزار دلار هزینه دارد ضمن آنکه زمان زیادی برای رفع آثار آلودگی خاک نیاز است.

وی متوسط فرساس خاک در ایران را 17 تن در هر هکتار اعلام کرد و افزود: فرسایش خاک با اجرای طرح کشاورزی حفاظتی به حداقل می رسد.

چنگلوایی شور شدن خاک را نتیجه دخالت های بی رویه انسان در محیط دانست و اظهار داشت: میزان شوری خاک در خوزستان با اجرای طرح 550هزار هکتاری کاهش می یابد.

وی آبخیزداری، نهال کاری در سطح 20 هزار هکتار از کانون های ریزگرد، مدیریت چرای دام، حفظ کاربری زمین های کشاورزی، هم افزایی بین بخشی، اطلاع رسانی به بهره برداران محلی، اجرای طرح های آب و خاک و آموزش را از اقدام های مهم در جلوگیری از تخریب و فرسایش خاک در خوزستان بیان کرد.

استان خوزستان با 1.2 میلیون هکتار اراضی زیرکشت، سالانه 15.8میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی تولید می کند که از این حیث مقام نخست را در کشور دارد.

تولید محصولات کشاورزی و باغی خوزستان با اجرای کامل طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری تا سال 1400 به 25میلیون تن خواهد رسید. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار