تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۱۷۴۶۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی
کارگران به چه زبانی بگویند وضع زندگیشان خوب نیست؟
در ماه‌های گذشته شرکتی نبوده که به اندازه چند سال اخیر از نوسان نرخ ارز سود نکرده باشد. او معتقد است در صورت تهدید کارفرمایان به تعدیل نیروهای کار و مقاومت برای ترمیم دستمزدها، حوادث تلخ کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد تکرار خواهد شد
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی می‌گوید: در ماه‌های گذشته شرکتی نبوده که به اندازه چند سال اخیر از نوسان نرخ ارز سود نکرده باشد. او معتقد است در صورت تهدید کارفرمایان به تعدیل نیروهای کار و مقاومت برای ترمیم دستمزدها، حوادث تلخ کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد تکرار خواهد شد.

‌فتح اله بیات اظهار کرد: امروز حساسیت شورای عالی کار به این دلیل است که سبد معیشت خانوار کارگری خالی است و کارگران با حداقل‌ها زندگی می‌کنند. متاسفانه هفته‌ای نیست که کارگران به ما مراجعه نکنند و از پایین بودن حقوق و افزایش هزینه‌های زندگی و نگرفتن سبد حمایت غذایی گلایه نکنند.

وی ادامه داد: مشکلات کارفرمایان نباید با موضوع دستمزد کارگران درآمیخته شود و کارفرمایان مشکلات خود را درباره تولید و مواد اولیه و گرانی ارز باید با وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، کار و دارایی و بیمه و در یک کلام دولت حل و فصل کنند.

بیات افزود: نمی‌توانیم تا بحث افزایش مزد کارگران مطرح می‌شود جلسه شورای عالی کار را به مشکلات اقتصاد و کارفرمایان گره بزنیم. نمایندگان کارگری در جلسات قبل هزینه سبد معیشت خانوار را درآوردند و نمایندگان کارفرمایی هم پذیرفتند امروز اگر زیربار نمی‌روند و دربرابر خواست کارگران برای ترمیم مزد، تهدید به ریزش و اخراج نیروهای کار می‌کنند، نوعی کارشکنی است.

 رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی افزود: آیا همین کارفرمایان می‌خواهند که کارگران را تحریک کنند و نیروهای کارشان مثل کارگران هفت‌تپه به نشانه اعتراض کارخانه را تعطیل کنند و به خیابان بریزند؟ کارگران دیگر به چه زبانی بگویند که وضع معیشتشان خوب نیست و از هزینه‌های زندگی در رنج و عذابند.

وی ادامه داد: نمایندگان کارگران در شورای عالی کار با تمام توان و تلاش به دنبال این هستند که فاصله بین سبد معیشت و نرخ تورم ایجاد شده را کاهش دهند و قدرت خرید را به کارگران برگردانند اما این که کارفرمایان هر بار که برای ارتقای قدرت خرید و معیشت کارگران تلاش می‌شود بهانه‌تراشی می‌کنند و تعدیل نیرو را وسط می‌کشند منصفانه نیست. کارفرمایان بهتر می‌دانند که دستمزد کارگر کمترین سهم را در قیمت تمام شده تولید دارد و در ماههای گذشته شرکتی نبوده که به اندازه چند سال اخیر از نوسان نرخ ارز سود نکرده باشد، اما تورم و افزایش قیمت مواد اولیه خود را رها کرده و به حقوق کارگران چسبیده‌اند.

در جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار بر لزوم بروزرسانی آمار و ارقام دستمزد و سبد هزینه خانوار کارگری تاکید شد. در این جلسه وزیر کار از اختصاص بسته‌های حمایت غذایی به کارگران خبر داد و با تایید عقب ماندگی مزد کارگران گفت که امکان ترمین دستمزد کارگران بر اساس شرایط کنونی وجود دارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار