تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۷۴۲۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
295 هزار هکتار زمین کشاورزی طرح رهبری در خوزستان زیر کشت رفت
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: 295 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان معروف به طرح رهبر معظم انقلاب با بارندگی پاییزی به طور کامل زیر کشت گندم آبی رفت.
حسن علاقه بند افزود: بیش از90 درصد این زمین ها که در اختیار بهره برداران محلی قرار گرفته زیرکشت محصول راهبردی گندم و بقیه به کشت جو و دانه روغنی کلزا اختصاص یافته است. 

وی با اشاره به بارندگی های موثر و فراگیر پاییزی در خوزستان بیان کرد: بارش های اخیر پاییزی نیاز بهره برداران محلی به کانال های آبیاری را به صفر رسانده و در مواردی خاک زمین های کشاورزی از آب اشباع شده است. 

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر وابسته با وزارت جهادکشاورزی در ادامه متوسط برداشت گندم در این زمین ها را در سال گذشته زراعی با وجود آنکه خوزستان با خشکسالی بی سابقه رو به رو بود حدود 3.5 تن در هکتار بیان و پیش بینی کرد در سال زارعی جاری با تداوم بارش های مناسب ، متوسط برداشت گندم در این زمین ها به 4.5 تن در هکتار برسد. 

طرح رهبری درآمد کشاورزان تا چهار برابر افزایش داده است 

علاقه بند افزود: درآمد کشاورزان زیرپوشش طرح کشاورزی رهبر معظم انقلاب، در مقایسه با پیش از اجرای طرح نوسازی و تجهیز این زمین ها ، سه تا چهار برابر شده است. 

موسسه جهاد نصر مجری طرح ملی 550 هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب است. این طرح همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 1392 با تخصیص 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی سرعت گرفت. 

2 هفته پیش گام نخست این طرح 550 هزار هکتاری شامل تجهیز و نوسازی 295 هزار هکتار به صورت رسمی در سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به خوزستان به بهر برداری رسید. 

قرار است گام دوم این طرح ملی با تخصیص اعتبار مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی یا فاینانس در سطح 265 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان تا سال 1400 به بهره برداری برسد. 

در سفر رهبرمعظم انقلاب در سال 1375 به خوزستان طرح 800 هزار هکتاری معظم له که بعدها به 550 هزار هکتار کاهش یافت به تصویب رسید.500هزار هکتار این طرح در خوزستان و 50 هزار هکتار آن در استان ایلام است. 

با اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب ، تولیدات سالانه زراعی و باغی استان خوزستان از 15.8 میلیون تن فعلی به 25میلیون تن خواهد رسید ضمن آنکه 300 هزار فرصت شغلی جدید در بخش کشاورزی این استان ایجاد می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار