تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۱۷۳۸۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
نیشکر هفت تپه را به خود مردم واگذار کنیم
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: همین الان همه متفق القول هستند که بخش خصوصی از پیش بردن کار در هفت تپه ناتوان است و سازمان خصوصی سازی بحث بازپس گیری را انجام دهد و بعد تعاونی مردمی تشکیل دهیم و به خود مردم واگذار کنیم.

عباس پاپی‌زاده شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، اظهار کرد: آنچه در سیاست‌های کلی اصل 44 آمده با آنچه در کشور اجرایی شده، به‌شدت فاصله دارد که گواه این مطلب را می‌توانیم در جامعه از افراد مختلف سوال کنیم و حتی با مسئولین بلندپایه کشور تقریبا متفق‌القول به این نتیجه رسیدیم که آن نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

وی افزود: متأسفانه نحوه واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی به‌درستی انجام نمی‌شود و در این‌باره دولت آزمون و خطاهایی انجام داده که ابتدا گریبان‌گیر خود دولت شده است. شرکت‌های دولتی واگذار شده‌اند و کارگران نیز وضعیت نامشخصی دارند.

نماینده مردم دزفول در مجلس گفت: یکی از وظایف کمیسیون حمایت از تولید در مجلس که یکی از وظایف اصلی‌اش پیگیری و محقق شدن قانون 44 است، من به عنوان عضو کمیسیون ویژه، می‌گویم نمره قبولی به سازمان خصوصی سازی نمی‌دهیم.

پاپی‌زاده بیان کرد: واگذاری اگر غلط بود باید جلوی آن را بگیریم و این عدم موفقیت در واگذاری‌ها سبب شده که ما جلوی واگذاری بقیه را بگیریم تا از زیان بیشتر جلوگیری کنیم. در طول 12 سال گذشته ما در استان‌های مختلف این نمونه ناموفق واگذاری را داشتیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل مهم ما در ناکامی در اجرای اصل 44 عدم شناسایی بخش خصوصی توانمند است که اهلیت مالی و فنی داشته باشد. شرکت نیشکر هفت تپه که الان درگیر مشکلات اجتماعی هم شده با هدف تولید 100 هزار تن شکر تولید شده و در زمان واگذاری 50 هزار تن تولید شکر داشته و قرار بود با بخش خصوصی به اهداف برسیم اما برعکس شد و تولید الان به کمتر از 30 هزار تن شکر رسیده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: من مخالف واگذاری نیشکر هفت تپه نیستم اما می‌گویم باید این شرکت به فردی واگذار می‌شد که اهلیت فنی و مالی دارد. دولت از خیلی از شرکت‌ها می‌خواهد خود را راحت کند، غافل از اینکه واگذاری عجولانه سبب پیدایش مشکل برای کارگران می‌شود اما روش واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه غلط بوده است.

وی افزود: چرا مردم که قبل از انقلاب مالک این اراضی بودند را مشارکت ندادند، چرا در قالب یک سهامی عام این اراضی به مردم واگذار نشد؟

پاپی‌زاده خطاب به رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: شما در زمینه واگذاری و نحوه واگذاری اطلاع رسانی نکردید و مردم در جریان نبودند. اتفاقاً یک نمونه دیگر شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون هست. اگر مجموعه سازمان خصوصی سازی احساس مسئولیت بکند در مقابل امانتی که مردم و دولت در اختیارشان قرار داده بودند، حداقل 4  میزگرد باید برگزار می‌کردید.

وی ادامه داد: ما در خوزستان کشت و صنعت کارون را داریم، هفت تپه هزار هکتار زمین دارد اما کارون هم هزار هکتار زمین دارد و هزار اشتغال دارد که الان به زیر هزار نفر اشتغال رسیده است. ما اتفاقا به دنبال این هستیم که اجازه ندهیم شرکت نیشکر کارون مانند شرکت هفت تپه واگذار شود.

پاپی‌زاده عوان کرد: همین الان همه متفق القول هستند که بخش خصوصی از پیش بردن کار در هفت تپه ناتوان است و سازمان خصوصی سازی بحث بازپس گیری را انجام دهد و بعد تعاونی مردمی تشکیل دهیم و به خود مردم واگذار کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی بیان کرد: ما در خوزستان به‌جز شرکت نیشکری هفت تپه، چند شرکت نیشکری دیگر هم داریم، مثلا شرکت نیشکر خوزستان 7 زیرمجموعه بزرگ دارد، آیا قیمت شکر فقط برای آن‌ها بالا بوده و  برای هفت تپه پایین بوده؟
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار