تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۱۷۲۳۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پاپی زاده تشریح کرد:
چه عواملی در فرونشست زمین مؤثرند؟
فشار‌های غیرمنطقی که طی سال‌های گذشته بر طبیعت وارد کرده‌ایم بدون عکس‌العمل نمی‌ماند، فرونشست‌ها پاسخ شکننده‌ی طبیعت است.

عباس پاپی‌زاده پالنگان در رابطه با افزایش فرونشست‌ها در کشور گفت: از مجموع ۶۱۰ دشت آبی کشور بیشتر ۳۵۰ دشت در شرایط بحرانی قرار داشته و امکان برداشت آب وجود ندارد، آب در فضایی مشخص و در سطوح زیرین زمین ذخیره می‌شود، در صورت تخلیه بیش از اندازه آن آسیب‌های بسیار زیادی به ساختار زمین و آینده کشور وارد می‌کند و یکی از مضرات آن خالی شدن آب‌های زیر سطحی و در نتیجه فرونشست زمین است.

فرونشست زمین پیامد بی توجهی مسئولان

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از آب‌های موجود در سفره‌های زیر زمینی کشور از بین رفته است و اگر هرچه زودتر فکری به حال این موضوع نشود ایران در ده سال آینده با بحران‌های شدید زیست محیطی که مبتنی بر کمبود آب است، مواجه خواهد شد. متاسفانه وزارت نیرو درسال‌های گذشته مجوزهای غیراصولی و خطرناکی را صادر کرد،که باعث کاهش محسوس آب‌های زیرزمینی شد، برای مدیریت حوزه آبی باید ابتدا با استفاده از داده‌ها و اطلاعات دقیق ظرفیت آبی کشور را شناسایی و بر اساس ظرفیت، پتانسیل و ذخیره آبی هر منطقه کار، پروژه عمرانی و فعالیت‌های اقتصادی تعریف می‌کردیم.

انتقال آب به استان‌های کم آب و خشک کشور عقلانی نیست

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، اظهار کرد: در دنیا بخصوص درکشورهای توسعه یافته کانون‌های جمعیتی را به سمتی هدایت می‌کنند که ظرفیت آبی بیشتری دارد نه اینکه آب را به محل‌های پر جمعیت  منتقل کنند، در حال حاضر شهرها و استان‌های پر جمعیت ما مانند اصفهان، کرمان در مناطق کم آب و خشک کشور قرار دارند، در طی این سال‌‎ها مرتب آب را از مناطق و حوزه‌های آبریز دیگر به این مناطق منتقل کرده ایم که هم باعث افزایش مجدد جمعیت در این استان‌ها شدیم و هم آب زیر زمینی مناطق دیگر را استفاده کردیم، به همین دلیل باید از ابتدا آرایش سرزمین درست انجام دادیم.

مدیریت های سیاسی غلط بحران آبی را تشدید کرده است

 وی افزود: علت دیگر کمبود آب در کشور به خاطر سیاست ‌های غلط مسئولان کشور است، به عنوان مثال صنعت فولاد به آب زیادی احتیاج دارد و بهتر بود به جای خوزستان در استان هرمزگان و نزدیک به ساحل خلیج فارس ساخته می‌شد. همچنین بسیاری از فعالیت‌های کشاورزی غلطی که در این مناطق توسعه پیدا کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: استان همدان، تهران، دشت ورامین و استانهایی که فشار آبی بیش از حد به سفره های زیرزمینی وارد کردند مانند استان اصفهان که چهل هزارهکتار زمین برای کشاورزی داشتند و در حال حاضر بیش از دویست و هشتاد هزار هکتار ، این میزان رشد کشاورزی فشاری غیرمنطقی بر طبیعت، وارد کرده است و قطعاً بدون پاسخ نمی‌ماند، طبیعت به ما پاسخ شکننده ای خواهد دارد. همدان در کشت چغندر قند توسعه پیدا کرد و این توسعه باعث تخلیه شدید آبهای زیرزمینی شد.

وزارت نیرو اراده کافی برای مدیریت بحران آبی کشور را ندارد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، خاطر نشان کرد: استان هایی مانند خراسان جنوبی، شمالی و مرکزی با توسعه بیش از حد و غیر منطقی کشاورزی باعث شدند  آب های زیرزمینی به حدی کاهش پیدا کند که نه تنها کشاورزی ممکن نخواهد بود بلکه آب شربشان هم ما باید از خارج استان تامین شود. تصمیمات ناپخته  وزارت نیرو این آسیب ها را به کشور وارد کرده و فرونشست تنها یکی از عکس العمل‌های جانبی این تنشها است. با تمام این مشکلات و تذکراتی که به وزارت نیرو داده شده است، متاسفانه هیچ اراده ای برای مدیریت و بهبود این بحران دیده نمی‌شود.
:
:
:
آخرین اخبار