تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۱۷۲۰۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگاهی به آئین های عزاداری محرم در آبادان و خرمشهر
ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت (ع) در آبادان و خرمشهر با آغاز ماه محرم با برگزاری آئین های ویژه و مراسم سنتی در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) حماسه کربلا را زنده می دارند.

شهرستان های آبادان و خرمشهر و خطه جنوبی خوزستان با فرا رسیدن ماه محرم با برپا شدن تکایا و سیاهپوشی حسینیه ها و مساجد ، حال و هوایی دیگری پیدا کرده و صدها ایستگاه صلواتی از سوی عاشقان اباعبدالله حسین (ع) در این شهرها برپا شده است.

در دهه نخست ماه محرم شور و شوق مردم شهرهای آبادان و خرمشهر برای برپایی ایستگاههای صلواتی در کوچه و خیابان های این 2 شهر افزایش یافته و هر ساله شاهد توزیع انواع نذری اعم از شربت، چای و قهوه در مواکب و ایستگاههای صلواتی هستیم. 

از شب اول تا شب چهارم ، مساجد، حسینیه ها و تکایا فقط به روضه خوانی پرداخته و از شب چهارم به بعد عزاداری با نام یکی از اصحاب خاص امام حسین (ع) در آبادان و خرمشهر برگزار می شود. 

اما در روز پنجم از این ماه که به روز شهادت فرستاده امام حسین(ع) مسلم بن عقیل معروف است، آئین های سینه زنی در حسینیه ها و مساجد و تکیه های سطح این 2 شهر آغاز می شود و از این شب به بعد آئین های مختلف رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و با شور خاصی در مساجد ، تکایا و حسینیه ها برگزار می شود. 

در شب ششم که به نام 'حبیب بن مظاهر' یکی از اصحاب خاص آن حضرت اختصاص دارد بزرگان و ریش سفیدان حاضر در مجالس عزاداری مورد توجه خاص قرار گرفته و مرثیه خوانان آنها را به عنوان شاهد سخنان خود مورد خطاب قرار می دهند سپس مسن ترین آنها با میدان داری آغاز مراسم سینه زنی و عزاداری را اعلام می کند.

** روزی به نام عباس (ع) با آئین های سنتی در آبادان و خرمشهر

در خطه جنوبی خوزستان بخصوص شهرهای آبادان و خرمشهر روز هفتم محرم به روز گرامیداشت مقام حضرت ابوالفضل العباس (ع) اختصاص داشته و هرساله شاهد برگزاری مراسم خاص به ویژه در این روز هستیم. 

در شب هفتم محرم آئین های عزاداری با جلوه ای خاص در مدح علمدار کربلا برگزاری می شود و سفره حضرت ابوالفصل عباس(ع) در تکایا بخصوص در مجالس عزاداری بانوان گسترده می شود. مساجد، حسینیه ها و تکایا در این روز با نذری از عزاداران پذیرایی می کنند.

در روز هشتم محرم نیز که به نام حضرت قاسم فرزند امام حسن(ع) نام گذاری شده آئین تعزیه خوانی در حسینیه های این شهرها برگزار می شود. نهمین روز محرم نیز اختصاص به حضرت علی اکبر (ع) فرزند برومند امام حسین (ع) دارد. مرثیه سرایی به شیوه سنتی در بزرگداشت علی اکبر(ع) آئینی است که سالها در آبادان و خرمشهر قدمت دارد.

**احیای شب عاشورا در آبادان و خرمشهر

احیای شب عاشورا از جمله آئین های دهه اول محرم در آبادان و خرمشهر است که با حضور سوگواران حسینی در مساجد ، تکایا و حسینیه ها برگزار می شود ضمن اینکه از صبح روز عاشورا آئین مقتل خوانی در مساجد و حسینیه ها برگزار می شود و پس از آن هیات های عزاداران حسینی در قالب دسته های عزاداری از تمام نقاط شهر آبادان به سمت بقعه سیدعباس و در خرمشهر به سمت مسجد جامع به حرکت در آمده و سوگواری می کنند.

** یزله خوانی مواکب عزاداری 

یکی از آیین های سنتی دهه اول محرم در آبادان و خرمشهر یزله خوانی است آئینی که سال های سال توسط مردم و همزمان با دهه اول ماه محرم برگزار می شود. در این آیین عزاداران حسینی به میهمانی یکی دیگر از هیات ها رفته و در طول مسیر با یزله و سینه زنی و نیز نواختن سنج و دمام عزاداری می کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آبادان از فعالیت فرهنگی و مذهبی 360 مبلغ دینی به مناسبت ماه محرم و صفر در این شهرستان خبر داد و گفت: از این تعداد 50 مبلغ از قم، 250 مبلغ مرد از این شهرستان به همراه 60 بانوی مبلغه در هیات های مذهبی به تبلیغ معارف و ذکر مصیبت و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ایام محرم و صفر بخصوص دهه اول محرم می پردازند.

حجت الاسلام سید فخرالدین اقامه نماز جماعت، سخنرانی در آیین های عزاداری اباعبدالله(ع) و اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی را از عمده فعالیت های این مبلغان در محرم و صفر بیان کرد و گفت: برگزاری مراسم سخنرانی و تبیین اهداف قیام اباعبدالله الحسین(ع)، پاسخ به شبهات و سوالات جوانان و نوجوانان، بیان شاخصه های ولایت و ولایتمداری و ترویج فریضه امربه معروف و نهی از منکر از دیگر برنامه های روحانیون و مبلغان اعزامی به مساجد در این ایام است.

حجت الاسلام رضوی برپایی 350 ایستگاه صلواتی در مناطق مختلف شهر آبادان یادآور شد و گفت:با هماهنگی شهرداری آبادان 360 تکیه حسینی در حاشیه خیابان های آبادان برپا شده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خرمشهر نیز از حضور 18 مبلغ از شهرستان قم در خرمشهر خبر داد و گفت: در مجموع 84 مبلغ برای تبلیغ و تبیین معارف دینی و ذکر مصیبت و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ایام محرم و صفر در خرمشهر فعالیت دارند.

حجت الاسلام عادل رویوران اظهار داشت: قبل از آغاز محرم همایش طلایه داران تبلیغ در خرمشهر با موضوع تبیین فتنه اخیر دشمن در اختلاف بین شیعیان 2 کشور ایران و عراق برگزار شد.

وی شمار هیات های مذهبی در خرمشهر را 480 هیات بیان کرد و گفت: این هیات ها در 70 مسجد و 410 حسینیه فعالیت دارند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار