تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۷۱۸۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آفتی به نام مدیر پروازی و غیربومی
با وجود تاکید نمایندگان، وزرا، مدیران و نخبگان بر پایان حضور پروازی ها در صنایع استان خوزستان اراده ای برا ی جایگزینی مدیران توانمند بومی وجود ندارد
خوزستان سالهاست با مشکلات شدیدی مانند؛ معضلات محیط زیستی، گردوخاک، آلودگی هوا، آلودگی دریا، مشکلات آب شرب و آب کشاورزی، بیکاری، حاشیه نشینی وتبعیض دست و پنجه نرم می‌کند.

به دنبال آتش سوزی پتروشیمی بوعلی که تبدیل به یک بحران ملی شد، هیئت دولت در ۵ مهرماه سال ۱۳۹۵ مصوبه‌ای به شماره ۱۲۹۸۹۰ در رابطه با انتصاب و بکارگیری نیروهای بومی ابلاغ شد، چند روز گذشته  نیز رئیس جمهور در افتتاحیه چند طرح پتروشیمی در عسلویه بر این موضوع تاکید کرد، در سفر هفته گذشته محسنی بندپی‌ سرپرست وزارت کار و  استاندار خوزستان بار دیگر بر پایان کار پروازی‌ها در صنایع استان تاکید کردند وعده‌‌ جایگزینی مدیران بومی به جای پروازی ها را دادند.

این روزها نیز پس از داغ شدن دوباره این بحث جایگزینی افراد بومی به جای مدیران پروازی،  نمایندگان خوزستان و نخبگان درخواست پایان این موضوع مدیران غیر بومی و پروازی  را دادند وکمپینی نیز با همین عنوان راه اندازی شد.

 ورود بازرسی به موضوع مدیران غیربومی و پروازی

علی دژمان معاون اداره کل بازرسی خوزستان در این رابطه اظهار کرد: با توجه به بخشنامه هیات دولت، سازمان بازرسی در راستای اجرای قانون و حسن جریان امور، این موضوع را پیگیری می کند، اگرچه این موضوع از وظایف وکلای ملت و نماینده ارشد دولت در استان است.

مدیران غیر بومی و پروازی عامل عقبگرد‌ و مشکلات خوزستان

جواد کاظم نسب الباجی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت:  یکی از عوامل مهم عقبگرد استان خوزستان وجود مدیران غیر بومی پروازی، ناکارآمد و غیر متخصص است.

وی افزود: بنده از روز اول که به مجلس آمدم به دنبال این مهم بودم تا چنین مدیرانی اگر مفید هستند به مرکز منتقل شوند و اگر توان لازم ندارند جای خود را به مدیران چابک و جوان و بومی بدهند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  روابط، لابی ها و جناح های سیاسی پشت چنین انتصابات هستند، گفت: همه نمایندگان خوزستان اتفاق آرا دارند این موضوع را با حساسیت دنبال کنند.

وی تاکید کرد:مشکلات خوزستان در حد فاجعه است؛ اشرافیت به مسائل محلی باعث می‌شود می تواند به حل این مشکلات کمک کند.

علی ساری دیگر نماینده اهواز در این باره اظهار کرد: در انتخاب مدیران باید دسته بندی کرد شاخص ها چیست؟ باید ارزیابی شود، ما بعضاً مدیرانی در استان داریم که تا صبح در دفتر کارشان حضور دارند اما عملکردشان خروجی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه وضع خوزستان در موضوعاتی مانند امنیت و اشتغال اصلا خوب نیست، گفت: وضع اشتغال خوزستان تاسف آور است؛ میزان جذب سرمایه گذار واقعا ضعیف است و هرچه فریاد میزنیم کسی پاسخگو نیست.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورا ی اسلامی بیان کرد : مدیریت باید خروجی برای مردم داشته باشد؛ دادن آمار نادرست آفت استان است و این فاجعه بارها تکرار شده است.

علی ساری معتقد است پیگیر بودن و اشرافیت به مسائل محلی و بومی سبب می‌شود چرخه رشد و توسعه خوزستان به کار بیفتد.

وجود مدیران‌ غیربومی آفت خوزستان است

عباس پاپی زاده رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در خصوص وجود مدیران پروازی اظهار کرد: در سطح مدیران عالی شرکت های پتروشیمی و صنایع مادر، انتصابات غیر بومی‌ها  ضررهای زیادی به استان وارد کرده است.

وی افزود: مدیران پروازی با انتصاب اقوام و اطرافیان خویش حق جوانان خوزستانی را ضایع کرده اند و ما شاهد انتصابات بدون تخصص و صرفا با ارتباطات خاص هستم که این موضوع حق جوانان ما را ضایع کرده است.

تذکربه وزرا در خصوص مدیران پروازی

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: ما حساسیت خاصی روی بنگاه‌های اقتصادی داریم؛ استان همچنان از وجود مدیران پروازی و غیربومی به شدت رنج می‌بربد.

پاپی‌زاده بیان کرد: خوزستان با وجود اینکه از  مدیران با سابقه، شایسته و متخصص بهره می‌برد، جای سوال است که چرا از ظرفیت های جوانان متخصص استان استفاده نمی‌شود؛ ما این موضوع را به وزرا تذکر داده ایم.

وی از ویژگی های مدیران استانی شناخت و ساکن بودن در محرومیت ها، پیگیری مجدانه و دلسوزانه تر مشکلات عنوان کرد، و افزود: برخلاف مدیران پروازی که تنها برای ارتقاء و یا دیگر مسائل به این منطقه می‌آیند و این آسیب زا است.

پاپی زاده گفت: زمانی‌که آلودگی و تنش برای مردم منطقه به وجود می‌آید پس حق انتصاب و مدیریت نیز باید برای مردم آن منطقه باشد.

قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی عنوان با اشاره به بخشنامه رئیس جمهور مبنی بر اینکه عدم حضور مدیران در محل و حضور هفتگی آنها با پرواز بر خلاف قوانین بخشنامه است، اظهار کرد: بر اساس شعارهای دولت، مدیران باید بومی و از متخصصین منطقه باشد؛ اینگونه انتصابات نشان دهنده شعاری بودن و ناتوانی دولت در تحقق شعارهایش است.

معاملات مرکزنشینان‌ در بالادست علت انتصاب مدیران پروازی و غیر بومی در خوزستان

سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی یکی از خواسته‌های به حق نخبگان استان را استفاده از ظرفیت های بومی استان عنوان کرد، و افزود: صنایع عظیم فعال در حوزه های انرژی و کشاورزی بیشترین مدیر غیربومی را دارند و هزینه سفر این مدیران خود به اندازه اشتغال چند جوان بومی است.

وی با اشاره به آتش سوزی پتروشیمی بوعلی  و جود مدیران پروازی در استان  عنوان کرد: در این حادثه نبود مدیران بومی و حاضر در منطقه کنترل اوضاع  را به تاخیر انداخت.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت ها یبومی در مدیریت استان از خواسته های نمایندگان استان است، گفت: ما به دنبال تمرکززدایی‌ بودیم، اما لابی‌هایی در سطح بالادستی و مرکز جلوی تحقق چنین خواسته هایی را گرفته است.

نوری عنوان کرد: ما مصوب کردیم که حتی کارهای پیمانکاری ابتدا باید با اولویت شرکت‌های بومی ها باشد اما با وجود تاکیدات مکرر شاهد بی تفاوتی دولتی ها نسبت به این موضوع هستیم.

مدیران پروازی عامل نارضایتی

علی گلمرادی نماینده مردم بندرماهشهردر مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وقتی که مدیران به صورت پروازی مدیریت و مسئولیت خود را انجام و کمتر در محل کار خود حضور دارند بهره‌وری آن سازمان و نهاد کاهش یافته و مشکلات جدی در آن سازمان شکل می‌گیرد که در ادامه با  نارضایتی سازمانی مواجه می‌شود.

وی افزود:  برخورد و عزل مدیران پروازی با دولت بوده که دولتمردان چه در سطح وزارت‌خانه‌ها و چه در سطح استانداری‌ها و فرمانداری‌ها آن را بیان کرده و وعده و قول داده‌اند، اما وضعیت فعلی بیانگر این است که در دولت در این امر مهم موفق نبوده است.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: عدم موفقیت دولت در برخورد با مدیران پروازی یا به دلیل نداشتن اراده عملی بوده یا دولتمردان قدرت برخورد را ندارند که این امر بعید به نظر می‌رسد.

گلمرادی با اشاره به تذکر نمایندگان در خصوص مدیران پروازی بیان کرد: در این مسئله کوتاهی صورت گرفته و مسئولان مربوطه باید در ریشه‌کن کردن  این نوع سبک مدیرتی غلط و ناکارآمد که به منافع ملی ضربه زده اقدامات جدی تری انجام  دهند.

بخشنامه منع بکارگیری مدیران پروازی در حد کاغذ ماند

 مجید ناصری نژاد  نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار کرد: دادن مسئولیت ها به مدیران غیر بومی و پروازی اهانت به مردم استان است.

وی با بیان اینکه موضوع مدیران پروازی را بارها به دولت تذکر دادیم، بیان کرد: وزارت نفت بعد از حادثه آتش سوزی پتروشیمی بخشنامه صادر کرد که مدیران پروازی نباید در منطقه باشند اما این بخشنامه در حد کاغذ ماند و به آن عمل نشد.

با مروری بر مصاحبه‌های جنجالی مدیران عالی دولت و مجلس به‌صراحت می‌توان گفت باوجود انتقادهای مسئولان به انتصاب مدیران غیربومی در استان گویا در به همان پاشنه می‌چرخد و هیچ اراده و قدرتی برای مقابله با مدیران پروازی که به گفته خود مدیران عالی عامل عقب‌افتادگی خوزستان هستند وجود ندارد و عملکرد مسئولان نشان می‌دهد دیگر هیچ امیدی به تحقق وعده‌های آن‌ها در حوزه به‌کارگیری نیروهای بومی وجود ندارد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار