تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۱۷۱۲۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقال آب با بالگرد تنها تا ۵ کیلومتری تالاب هورالعظیم امکان پذیر است
مدیرکل محیط زیست استان خوزستان گفت: بالگردهای اطفای حریق تنها می‌توانند تا ۵ کیلومتری تالاب هورالعظیم ۴ تن آب را حمل کنند.
 احمد رضا لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست استان خوزستان  در رابطه با ادامه آتش سوزی در تالاب هورالعظیم اظهار کرد: آتش سوزی هورالعظیم کم و بیش ادامه دارد و میزان آن در برخی از روزها بیشتر و در برخی از روزها نیز کمتر است.

وی افزود: طی چند روز گذشته به علت شرجی و بالا بودن رطوبت هوا و همچنین وزش بادهای جنوبی، میزان دود کمتری به سمت استان روانه شد.

لاهیجان زاده گفت: تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که هنوز آتش سوزی به صورت پراکنده وجود دارد. نباید این گونه تصور شود که شعله های آتش زبانه کشیده است، بلکه در نقاط متعددی به صورت نقطه ای از آتش دود بلند می شود، به گونه ای که می توان گفت تالاب در حال خودسوزی است.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط فیزیکی و شیمیایی خاص تالاب هورالعظیم، ممکن است آتش سوزی در این منطقه خود به خود شکل گیرد.

مدیر کل محیط زیست استان خوزستان با اشاره به اقدامات کشوری در رابطه با اطفای حریق تصریح کرد: طی چند روز گذشته بالگردهای ایرانی برای مهار آتش و کانون های تولید دود نزدیک مرز ایران در منطقه حاضر شدند و توانستند آتش را تا حدودی مهار کنند.

وی با بیان اینکه بالگردها به دلیل فاصله زیاد نمی توانند به عمق خاک کشور عراق وارد شوند، افزود: بالگردها بیشتر از 5 کیلومتر نمی توانند برای اطفای حریق مسیر را طی کنند، لذا انتقال و حمل 4 تن آب تا مسافت 24 کیلومتری( کانون آتش سوزی) برای بالگردها غیرممکن است.

لاهیجان زاده با اشاره به رایزنی دو دولت برای موضوع اطفای حریق تالاب تصریح کرد: به دستور رئیس جمهور موضوع پیگیری آتش سوزی تالاب هورالعظیم، با رایزنی وزیران دو کشور به زودی انجام خواهد شد.

 وی ادامه داد: در جلسه امنیت ملی نیز باید کمیته ای تشکیل شود تا اقدامات لازم برای اطفای حریق تالاب صورت گیرد.

مدیر کل محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه آتش سوزی هورالعظیم امنیتی نبوده است، گفت: انتشار دود در آسمان مرزها می تواند باعث سوء استفاده و ورود برخی از گروه های تروریستی به کشور شود.

لاهیجان زاده با اشاره به حضور یک هواپیما از نوع توپولوف در تالاب هورالعظیم برای اطفای حریق  در روزهای آینده، تصریح کرد: این هواپیما در حال آماده سازی برای خاموش کردن آتش تالاب هورالعظیم است و تجهیزات جدیدی مانند سیستم پرتاب آب به صورت پمپ دارد.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار