تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۱۷۱۱۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فاینانس،منبع تامین‌اعتبار فاز دوم طرح550هزارهکتاری است
مدیر عامل موسسه جهاد نصر با اشاره به اینکه فاز دوم طرح احیای اراضی 550 هزار هکتاری به زودی آغاز می شود گفت: فاز دوم این طرح از طریق فاینانس شرکت چینی اجرا می شود.

یدالله شمایلی شامگاه چهارشنبه در نمایشگاه دستاوردهای هفته دولت افزود: موسسه جهاد نصر در چهار محور فعالیت می کند که 2 محور آن شامل طرح احیای 550 هزار هکتاری و مهار کانون های ریزگرد در جنوب شرق اهواز در خوزستان است. 

وی با اشاره به اینکه طرح احیای 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان به عنوان بزرگترین طرح کشاورزی در تاریخ کشور شناخته شده است یادآور شد: تاکنون بیش از 295 هزار هکتار از فاز اول این طرح به کشاورزان تحویل داده شده است. 

شمایلی تصریح کرد: در دولت یازدهم با دستور مقام معظم رهبری 1،5 میلیارد دلار به این طرح اختصاص یافت که تاکنون یک میلیارد و 300 میلیون دلار آن تخصیص یافته است. 

وی با بیان اینکه صد میلیارد دلار نیز برای اجرای شبکه های اصلی و زهکش ها به سازمان آب و برق خوزستان اختصاص می یابد افزود: برای فاز دوم این طرح نیز پیگیری لازم صورت گرفته و تنها برخی مسائل جزیی بین وزارت نیرو و جهادکشاورزی باید حل شود. 

وی درخصوص جزییات فاز دوم این طرح یادآور شد: یکی از تفاوت های اصلی فاز دوم اینست که در این مرحله زهکش و شبکه های اصلی از پیش توسط وزارت نیرو ایجاد نشده و باید همزمان با وزارت نیرو کار خود را پیش ببریم. 

2 محور برای کنترل کانون های ریزگرد 

شمایلی در ادامه به دیگر وظیفه این موسسه در خوزستان اشاره کرد و اظهار داشت: پس از بحران های گرد و غبار در بهمن ماه سال 95 دولت مقابله با کانون های ریزگرد را در دستور کار خود قرار داد. 

وی با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی مسئول کنترل کانون های ریزگرد استان است افزود: در این میان وظیفه تامین آب برای آبیاری نهال های کاشته شده در جنوب شرق اهواز به موسسه جهادنصر محول شد. 

شمایلی توضیح داد: در سال 95 و 96 حدود 20 هزار هکتار از اراضی جنوب شرق اهواز نهالکاری شد. 

وی یادآور شد: همچنین از دیگر روش های مهار کانون های جنوب شرق اهواز مرطوب سازی اراضی است که موسسه جهادنصر آب مورد نیاز برای این منظور را فراهم می کند تا با چسبندگی ذرات خاک از بلند شدن گرد و خاک و ایجاد پدیده ریزگردها جلوگیری شود. 

شمایلی خاطر نشان کرد: با بروز خشکسالی های اخیر در استان و کم آب شدن رودخانه جراحی نخیلات شادگان دچار چالش هایی شدند که موسسه جهادنصر با دستور دولت وظیفه انتقال آب بین حوزه ای از کارون به جراحی را برعهده داشت. 

مدیرعامل موسسه جهادنصر اظهار داشت: ریزگردها در خوزستان در مدت طولانی ایجاد شده و قطعا کنترل آن نیز به زمان نیاز دارد. 

وی گفت: با آب اندازی هایی که پاییز و زمستان امسال در تالاب شریفه و منصوریه انجام می شود بذرهای موجود در درون خاک رشد کرده و گونه های موجود در تالاب دوباره احیا می شوند که نقش مهمی در کنترل کانون های ریزگرد دارد. 

وی در پاسخ به این مطلب که انتقاداتی به نحوه زهکشی اراضی در فاز اول وجود دارد توضیح داد: بخش اصلی کار در ایجاد شبکه های اصلی و زهکش ها بر عهده سازمان آب وبرق است و در واقع آنها مسئول اصلی هستند اما موسسه جهادنصر در حیطه وظایف خود نواقص را رفع می کند. 

آبزی پروری دیگر مسئولیت جهادنصر 

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به 2 وظیفه دیگر این موسسه در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مسئولیت های موسسه جهادنصر توسعه آبزی پروری با اولویت پرورش ماهی در قفس است که در دریای خزر و خلیج فارس انجام می شود. 

شمایلی با بیان اینکه وجود 6 هزار کیلومتر ساحل در خلیج فارس، خزر و عمان فرصت ویژه ای برای آبزی پروری است یادآور شد: در حال حاضر پنج قفس در دریای خزر برای پرورش ماهی بومی گذاشته شده است و در دریای جنوب نیز به همین روش ماهی گرمابی پرورش داده می شود. 

وی ادامه داد: درحال حاضر به دلیل صید بی رویه شاهد انقراض ماهی های خاویاری شمال هستیم از همین رو یکی از اولویت های ما پرورش ماهی های خاویاری است. 

شمایلی درخصوص دیگر ماموریت این سازمان اظهار داشت: درحال حاضر 200 هزار حلقه چاه مجوزدار در کشور وجود دارد که انرژی آنها از طریق گازوییل تامین می شود که باتوجه به بالا بودن نرخ تمام شده گازوییل برای دولت باید به دنبال روش های جایگزین بود. 

وی گفت: طبق توافق صورت گرفته قرار است موسسه جهادنصر 50 هزار حلقه چاه در کشور را برقی کند. 

شدت گرفتن پدیده ریزگردها در چند سال اخیر خسارات و آسیب های زیادی به بخش های اقتصادی ، اجتماعی و آموزشی و اداری استان خوزستان وارد کرده است. 

بروز ریزگردها که به دنبال تغییرات جوی و اکو سیستمی در 15 سال گذشته به وجود آمده است منجر به خشک سالی های متوالی و در نتیجه بیابان زائی در استان خوزستان شده و مشکلات عدیده ای برای مردم این دیار به وجود آورده است. 

پس از خاموشی های گسترده در بهمن ماه سال 95، هیئت وزیران در نخستین جلسه سال 96 خود 230 هزار میلیارد ریال در بحث ریزگردها، ساماندهی رودخانه کارون و زیرساخت های آب ، برق و فاضلاب خوزستان اختصاص داد که از همان زمان اقداماتی در سطح استان به ویژه در بحث مقابله با ریزگردها صورت گرفت. 
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سیامک باغبان باشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
0
0
با آرزوی موفقیت برای همه عزیزان در مؤسسه جهادگر و شرکت‌های تابعه
:
:
:
آخرین اخبار