تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۱۷۱۰۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چالش نوسازی صنایع خوزستان و ضعف نظام اداری و بانکی
خوزستان به عنوان دومین استان صنعتی کشور از جمعیت 900 هزار نفری کارگری برخوردار است و همین موضوع باعث شده تا بازسازی و نوسازی صنایع مستقر در خوزستان از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد ولی آمارها نشان می دهند که صاحبان صنایع میل چندانی برای دریافت تسهیلات نوسازی ندارند.

صنایع مستقر در خوزستان عمدتا بزرگ و ملی هستند و اغلب آنها نیز وارد دوره فرسودگی شده اند تاجایی که می توان گفت بخش زیادی از واحدهای صنعتی نمی توانند وارد رقابت تولید محور و صادرات گرا شوند و زمانی که یک واحد تولیدی نتواند خود را بر اساس نیازهای بازار، به روز و نوسازی کند نگرانی های زیادی را رقم می زند.

کارگران چنین واحدهای صنعتی اولین گروهی هستند که از این بابت آسیب خواهند دید که اگر محصولات بر اساس نیاز بازار تولید نشود تامین هزینه ها سخت خواهد بود و معیشت این قشر در خطر جدی قرار خواهد گرفت.

خوزستان به دلیل بافت صنعتی یکی از بالاترین جمعیت کارگری کشور را دارد که اغلب با تجمعات و اعتراضات کارگری متعدد روبه رو است.

کارشناسان بر این باورند که یکی از دلایل عمده و ریشه ای شکل گرفتن این تجمع ها عدم نوسازی صنایع در استان است اما اینکه چرا با وجود چنین شرایط نگران کننده ای همچنان در بین فعالان صنایع در استان انگیزه لازم برای ورود به طرح نوسازی دیده نمی شود، موضوعی است که نیاز به بررسی دارد.

*اختصاص تسهیلات به هشت واحد صنعتی از بین 171 متقاضی

بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعتباری که دولت برای تسهیلات نوسازی پنج هزار واحد تولیدی کشور درنظر گرفته است مبلغ 100 هزار میلیارد ریال تعیین شده که در استان خوزستان از سال گذشته تا کنون تنها 48 میلیارد و695 میلیون ریال به هشت واحد صنعتی از میان 171 واحد ثبت نام کننده، اختصاص یافته است.

در حال حاضر از میزان مبلغی که 171 واحد ثبت نام شده برای نوسازی صنایع خود در استان نیاز دارند اطلاعات دقیقی در دست نیست اما بر اساس آخرین گزارش های این وزارتخانه در مردادماه امسال از بین این تعداد، 26 واحد صنعتی که به بانک ها معرفی شده اند که به 398 میلیارد ریال تسهیلات نیاز دارند.

اما نکته قابل توجه ای که در این آمارها خودنمایی می کند، تعداد و میزان تسهیلاتی است که به صنایع متقاضی طی سال های 96 و 97 اختصاص یافته است به طوریکه از سال 96 تا تاریخ پنجم خردادماه امسال تعداد 168 واحد متقاضی دریافت تسهیلات بوده اند و درخواست 25 متقاضی به بانک ها معرفی شد که تا آن تاریخ در مجموع به هفت واحد صنعتی مبلغی بالغ بر 41 میلیارد و 395 میلیون ریال تسهیلات اختصاص یافت و این یعنی تقریبا طی سه ماه اخیر، فقط یک طرح شرایط لازم برای معرفی به بانک عامل جهت دریافت تسهیلات را داشته است. 

*صنعت در خوزستان حال خوبی ندارد

مشاور و نماینده تام الاختیار استاندار خوزستان در امور اشتغال نیز در این خصوص با تاکید بر اینکه صنعت در استان حال خوبی ندارد، گفت: از فعالان حوزه کسب و کار و تولید حمایت های لازم نمی شود.

یدالله مهر علیزاده افزود: در بررسی هایی که انجام شده به این نتیجه رسیدیم که نسبت سپرده ها در استان خوزستان با میزان تسهیلات ارائه شده همخوانی ندارد در حالی که نسبت ارائه تسهیلات در کشور 75 درصد و در استان خوزستان 51 درصد است.

این کارشناس حوزه اشتغال با بیان اینکه نظام بانکداری در خوزستان مشکل ساختار و اختیارات دارد، ادامه داد: تفسیرهای مختلف از دستورالعمل ها، آیین نامه ها و بخشنامه ها در رده سرپرستی ها و شعب از جمله مواردی است که نظام بانکداری در استان را تحت تاثیر قرار داده است.

مشاور استاندار خوزستان در امور بودجه برنامه ای و توسعه منابع انسانی یادآور شد: معوقات بانکی از دیگر مواردی است که استان خوزستان را با مشکل رو به رو کرده و به این خاطر بانک ها در اختصاص تسهیلات مقاومت می کنند و این موضوع ناشی بوروکراسی سختگیرانه ای حاکم در شعب و بانک ها است.

وی با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی از روند موجود انتقاد دارند، افزود: در این شرایط است که سرمایه گذار و فعال اقتصادی مجبور به خروج سرمایه های خود می کند.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: در سال های گذشته به بنگاه های اقتصادی مختلفی تسهیلات واگذار شد ولی به دلیل عدم تجربه صاحبان این کسب و کارها ، هم اکنون در فروش و تامین هزینه ها دچار مشکلات متعدد هستند.

نماینده تام الاختیار استاندار خوزستان در امور اشتغال عنوان کرد: عملکرد منفی بانک ها در بحث تسهیلات منجر به عقب ماندگی استان در زمینه صنعت و اشتغال شده است.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب افراد غیربومی در سرپرستی شعب بانک ها در به وجود آمدن چنین وضعیتی بی تاثیر نبوده، گفت: با توجه به این شرایط، کارگروهی از سوی استاندار خوزستان مامور بررسی اوضاع و احوال موجود برای بهبود وضعیت صنایع و بنگاه های اقتصادی شده است.

این کارشناس حوزه اشتغال یادآور شد: نتایج بررسی ها باید در راستای رفع مشکلات حوزه کسب و کار و اشتغال استان باشد که در آینده گزارشات این کارگروه به اطلاع عموم خواهد رسید.

*تسهیلات 18 درصدی دلیل عدم استقبال صنایع از نوسازی

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خوزستان با تاکید بر اینکه صنایع استان نیاز به بازسازی و نوسازی فوری دارند، گفت: عمده دستگاه های صنعتی بخصوص در واحدهای غیرفعال فرسوده هستند.

علی خسروی ادامه داد: علاوه بر این، تعدادی از واحدها تولیدی بخاطر فرسودگی زیر ظرفیت کار می کنند و همین امر باعث شده تا قیمت تولیدات استان با کالاهای مشابه در دیگر استان ها با هزینه بیشتری تمام شود.

وی عدم نوسازی را دلیل استفاده بیش از اندازه حامل های انرژی در واحدهای صنعتی عنوان کرد و اظهارداشت: بانک ها باید به واحدهای متقاضی که مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را دارند تسهیلات ارائه کنند اما متاسفانه همکاری از سوی بانک ها بسیار کم است.

این مقام مسئول در شرکت شهرک های صنعتی استان ادامه داد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران بانک ها در ارائه تسهیلات به صنایع نباید چک های برگشتی و بدهی های معوق را لحاظ کنند اما بانک های استان بدون درنظر گرفتن این مصوبه در ارائه تسهیلات نوسازی صنایع استان خوزستان سختگیری های شدیدی را وضع کرده اند .

خسروی همچنین خاطرنشان کرد: تسهیلاتی که به منظور نوسازی صنایع درنظر گرفته شده 18 درصد است و به همین دلیل نباید انتظار استقبال چندانی از واحدهای صنعتی فرسوده برای دریافت این تسهیلات را داشته باشیم.

وی گفت: بررسی ها نشان داده اند که صنایع از تسهیلات کم بهره استقبال بیشتری می کنند و در این راستا طرح کمک های فنی و اعتباری با مبلغ بیش از 480 میلیارد تومان در خوزستان اجرایی شده است و به متقاضیان وام های با نرخ هشت درصد ارائه می شود.

*عملکرد ضعیف بانک ها در ارائه تسهیلات علیرغم جذب منابع زیاد

معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان همچنین با تاکید بر اینکه بانک ها در ارائه تسهیلات به متقاضیان سختگیری های شدیدی را وضع کرده اند، گفت: با این وجود، دیگر استان های کشور به جذب منابغ برای خود مشغول هستند و عملکرد بانک ها در خوزستان ضعیف است.

مهرام روانبخش ارائه تسهیلات را یکی از مسئولیت های اجتماعی بانک ها دانست و افزود:در استان خوزستان به لحاظ صنعتی بودن و وجود صنایع نفت، پتروشیمی، فولاد و دیگر فعالیت های تجاری، منابع قابل توجهی به سمت سپرده های بانکی هدایت شده است.

وی تصریح کرد: کسب و کار صنایع در خوزستان مانند دیگر استان های کشور تحت تاثیر نرخ ارز قرار گرفته تاجایی که نقدینگی و سرمایه درگردش یکی از نیازهای لازم و ضروری در واحدهای اقتصادی به شمار می آید و بر اساس اصول اقتصادی بانک ها باید در این زمینه مشارکت کنند.

معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان یادآور شد: علیرغم مصوبه هیئت دولت در حذف شرط نداشتن بدهی و چک برگشتی برای پرداخت وام به بنگاه ها و صنایع، بانک ها همچنان در این زمینه سخت گیری می کنند.

*فرهنگ سازی برای بانک ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در این خصوص نیز اظهارداشت: بخشی از سختگیری بانک ها در استان خوزستان برای ارائه تسهیلات به صنایع به طرح ضربتی اشتغال و طرح توسعه بنگاه‌های زودبازده در سال های گذشته است که اکثر این طرح ها در نهایت با شکست مواجه شده اند.

سید علی بحرینی مقدم افزود: عدم بررسی های کارشناسی و علمی در اجرای چنین طرح هایی باعث شکست آنها شد و در نهایت بین صاحبان بنگاه های زودبازده و بانک ها دعوای حقوقی به وجود آمد و املاک و ضمانت نامه ها ضبط شدند.

وی ادامه داد: ترس از دستگاه های نظارتی یکی دیگر از دلایلی است که بانک ها در پرداخت تسهیلات سختگیری می کنند و دلیل دیگر را می توان وسواس های اداری خود شعب در ارائه خدمات دانست.

این مقام مسئول در استان خوزستان با بیان اینکه بین بانک ها و دستگاه های نظارتی از جمله دیوان محاسبات و بازرسی جلسات کاری و مشورتی متعددی با هدف اختصاص تسهیلات بر مبنای قانون، برگزار شده است، عنوان کرد: در حال فرهنگ سازی برای بانک ها هستیم تا با اطمینان خاطر به ارائه خدمات بپردازند.

بحرینی مقدم تصریح کرد: خوزستان در زمینه سپرده های بانکی و ارائه تسهیلات، رتبه خوبی در کشور ندارد و معمولا با سختگیری های صورت گرفته ، منابع به دیگر استان های کشور اختصاص می یابد.

وی همچنین در خصوص عدم استقبال صنایع برای دریافت تسهیلات نوسازی طرح رونق تولید که به صنایع کوچک و متوسط اختصاص می یابد ، بیان داشت: با توجه به نوسانات نرخ ارز، دریافت چنین تسهیلاتی با نرخ 18 درصد برای متقاضیان بسیار سنگین بوده و به همین دلیل طرح کمک های فنی و اعتباری برای همه صنایع و کسب و کارها را در استان خوزستان جایگزین کردیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این طرح مطالبه واحدهای تولیدی و صنایع از طریق کمک های فنی و اعتباری با هدف تسهیلات ارزان تر پاسخ داده شد.

این عضو شورای برنامه ریزی استان خوزستان با تاکید بر اینکه اجرای طرح کمک های فنی و اعتباری به واحدهای تولیدی طی توافقنامه ای با بانک ملی در حال اجرا است، گفت: اعتبارات این طرح از منابع استانی و در قالب یارانه به بانک عامل پرداخت شد و متقاضیان می توانند تسهیلات مورد نیاز خود را با نرخ هشت درصد دریافت کنند.

وی بیان داشت: مبلغ 500 میلیارد تومان تسهیلات در قالب این درنظر گرفته شده که تا کنون 140 میلیارد تومان به متقاضیان ارائه شده است.

این مقام مسئول در استان خوزستان با اشاره به اینکه هم اکنون 300 متقاضی برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کرده اند، عنوان کرد: درخواست ها توسط بانک ملی درحال بررسی است.

بحرینی مقدم همچنین در پاسخ به این سوال که چرا بانک ها مصوبه هیئت وزیران در حذف شرط نداشتن بدهی و چک برگشتی برای پرداخت وام به بنگاه ها و صنایع را رعایت نمی کنند، گفت: چنین چیزی ممکن نیست به این خاطر که بانک ها نمی توانند قانون را رعایت نکنند.

وی یادآورشد: بنگاه هایی که تا سقف 25 درصد تسهیلات مورد نیاز چک برگشتی و یا تا میزان 50 درصد مبلغ وام بدهی غیرجاری نداشته باشند، شامل این مصوبه هئیت وزیران خواهند شد.

*گردو غبار نشسته بر ماشین آلات صنعتی

در حال حاضر کمتر کارگاه صنعتی در استان است که در بدو ورود به آن با صحنه گرد وغبار نشسته بر ماشین آلات مواجه نشویم و از علل به وجود آمدن این شرایط دسترسی بسیار سخت صاحبان صنایع به تسهیلات مناسب یا کم کاری بانک ها، بالا بودن هزینه های تولید، نقدینگی ، مشکلات بازار فروش و تامین مواد اولیه است.

تسهیلات بانکی مناسب یکی از نیازهایی است که باید مسئولان با جدیت آن را پیگیری کنند اما در این بین مشکلات موجود در نظام اداری نیز به حجم زیادی از چالش هایی که صنایع با آن دست و پنجه نرم می کنند، اضافه شده و بر همین اساس فعالیت صنایع را تحت تاثیر قرار داده است. 

ضعف سرمایه گذاری نیز یکی دیگر از چالش هایی است که استان خوزستان با آن مواجه است و تحریم ها نیز این شرایط را تشدید می کند و به نظر می رسد تا قبل از اینکه فرسودگی صنایع در استان خوزستان بحران تازه تری را برای فضای کسب و کار و اشتغال به وجود بیاورد، مدیریت ارشد استان باید با همکاری کارشناسان حوزه اقتصاد و صنعت برای رفع این چالش ها وارد عمل شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار