تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۱۷۱۰۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد:
گسترش سطح کنترل بر آب‌های خوزستان جهت پیشگیری از مشکلات کیفی
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: کاهش منابع آب این نگرانی را ایجاد کرده بود که مسائل کیفی آب تبدیل به معضل شوند به همین دلیل سطح کنترل به خصوص بر آب‌های سطحی در استان خوزستان گسترش یافت.

هوشنگ حسونی‌زاده در نشست خبری در نمایشگاه هفته دولت اظهار کرد: در 10 سال گذشته دچار خشکسالی بودیم و خشکسالی سال گذشته در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است.  خشکسالی سال گذشته در سطح گسترده در حوزه منابع تامین آب یعنی بارش ها رخ داد و در استان خوزستان و در استان های مجاور میزان بارش ها بین 30 تا 80 درصد کمتر از شرایط عادی بود. بنابراین در میزان آورد منابع آب استان خوزستان به شدت تاثیر داشتند.

وی افزود: بزرگترین کار ما در این شرایط این بود که پیش بینی درستی داشته باشیم. آب را ذخیره کرده و میزان تنش‌ها را به حداقل برسانیم. عمده ترین برنامه ما در سال آبی گذشته مربوط به پیش بینی و مدیریت مصرف آب بود. با تلاش های انجام شده میزان مصرف آب در استان خوزستان به خوبی مدیریت شد و اجازه ندادیم بحران رخ دهد.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: میزان حجم ورودی آب به مخازن ما در برخی سدها تا 90 درصد کاهش داشت. حوضه بزرگ ما یعنی حوضه کارون که حوضه تامین آب خوزستان است بیش از 40 درصد کاهش ورودی داشته است و به همین دلیل مشکلات ما را زیاد می‌کرد. 

حسونی‌زاده افزود: علاوه بر مسائل کمی آب، مسائل کیفی نیز مطرح هستند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند چراکه با سلامت مردم در ارتباط هستند. کاهش منابع آب این نگرانی را ایجاد کرده بود که مسائل کیفی آب تبدیل به معضل شوند به همین دلیل سطح کنترل به خصوص بر آب‌های سطحی در استان خوزستان گسترش یافت.

وی گفت: دوره‌های اندازه‌گیری را نیز در فواصل کوتاه‌تری انجام دادیم و با نصب بالغ بر 300 ایستگاه سنجش پارامترهای مختلف کیفی را سنجش می‌کنیم تا اگر مشکلی در بازه ای از رودخانه وجود داشته باشد بتوانیم آن را کنترل کنیم. حدود 60 درصد این ایستگاه ها را به صورت آنلاین بررسی می‌کنیم تا کسب اطلاعات و تصمیم گیری را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: راه اندازی اولین دیسپاچینگ آب شور در سازمان آب و برق خوزستان یکی از مهم‌ترین کارهای انجام شده است که حدود چهار ماه پیش با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید. این دیسپاچینگ عملیات کنترل و پایش منابع آب را انجام می‌دهد که کمک زیادی به مدیریت منابع آب و اطلاع رسانی به بخش های مختلف می‌کند.

حسونی‌زاده افزود: یکی از مسائل پر چالش استان خوزستان صدور مجوز فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی بود که با پیگیری‌های انجام شده این مجوز صادر شده است و متولیان امر به دنبال اجرای فاز دوم این طرح هستند.

وی گفت: در بحث طرح مبارزه با ریزگردها یکی از مشکلات ما تامین آب لازم برای این طرح بود که علیرغم محدودیت‌های شدید منابع آبی، آب مورد نیاز طرح از طریق منابع موجود به صورت موقت تامین شد. برای تامین دائم آب مورد نیاز برای ادامه کار در کانون‌های ریزگرد نیز یک ایستگاه پمپاژ در هفته گذشته راه اندازی شده است. همچنین اتمام طرح آبرسانی غدیر و استفاده آبادان و خرمشهر از این طرح آبرسانی موجب شد که مردم در این شهرها از منابع آبی مطمئن تری استفاده کنند. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار