تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۱۷۰۹۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگرانی کشاورزان دزفول از اعلام ممنوعیت کشت پائیزه
کشاورزان دزفولی نسبت به اعلام محدودیت کشت پائیزه به دنبال تامین نشدن آب مورد نیاز ابراز نگرانی کرده و خواستار حل مشکل شدند.

اخیرا سازمان آب و برق خوزستان طی اطلاعیه ای از شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان تقاضا کرده به علت خشکسالی در فصل پائیز کشت ممنوع و کشاورزان از کشت پائیزه اجتناب کنند.

همچنین در اطلاعیه دیگری از کشاورزان محدوده دزفول، اندیمشک و شوش خواسته شده براساس اعلام سازمان آب و برق خوزستان بدلیل کمبود منابع آبی و پیش بینی تداوم خشکسالی در پائیز امسال امکان تامین آب برای کشت محصولات پائیزه از قبیل چغندر، سبزیجات و صیفی جات همچون هویج، کاهو و کلم وجود ندارد.

یکی از کشاورزان دزفول در این خصوص به ایرنا گفت: کار من کشاورزی است و اگر قرار باشد زمینی را که اجاره کرده ام را کشت نکنم منبع درآمد دیگری نخواهم داشت.

محمد رضا مرادی افزود: هزینه های زیادی بابت اجاره زمین، تهیه کود و بذر پرداخت کرده ام و اگر قرار باشد کشتی صورت نگیرد یا کشت کاهش یابد با مشکلات مالی فراوانی روبرو خواهم شد.

دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول نیز گفت: در حال حاضر قرارداد کشت پائیزه با کشاورزان بسته نمی شود که اگر این موضوع تداوم یابد، کشاورزی منطقه از بین خواهد رفت.

بهمن دریکوندی افزود: سازمان آب و برق بدون هیچ گونه هماهنگی با جهاد کشاورزی و مدیریت بحران استان خوزستان کشت پائیزه را ممنوع اعلام کرده و این کار غیرقانونی است.

وی اظهار داشت: تاکنون پیگیری های زیادی از طریق مدیریت بحران، فرمانداری وسایر نهادها برای حل این مشکل شده است که قول هایی نیز در این خصوص برای حمایت از کشاورزان داده شده ولی هنوز هیچ کدام عملی نشده اند.

وی افزود: علاوه بر اعلام ممنوعیت کشت پائیزه قراردادهای آبی که بسته شده نیز 50 درصد سه سال اخیر است در حالی که تاکنون سه روز یکبار سهمیه آب تا ساعت 20 به کشاورزان تعلق می گرفت این میزان به یک سوم کاهش یافته است.

دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول گفت: پدیده ریزگردها، خشکسالی و گرما نیز بر محصولات کشاورزی تاثیر نامطلوبی گذاشته و کشاورزان را هر روز بیشتر متضرر می کند.

وی افزود: از نظر قانونی پیگیر این موضوع هستیم و اگر از کشاورزان حمایت نشود شکایت قانونی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول نیز در نشست خشکسالی کارگروه حفاظت از منابع آبی دزفول گفت: در سال زراعی جاری حدود 16 درصد از آب موردنیاز شبکه تامین شده است و با وجود اینکه آب مورد نیاز کشاورزان تامین نشده، جریمه ها کاهش نیافته و توجهی به مشکلات کشاورزان نشده است.

احمد زارعی افزود: با وجود خسارت زیادی که به بخش کشاورزی دزفول وارد شده هزینه آب به صورت تمام از آنها گرفته می شود و در این خصوص با آنها همکاری نمی شود.

به رغم تامین آب محصولات دائمی مانند مرکبات و ذرت دانه ای در تابستان امسال و با وجود کاهش چشمگیر سطح ذرت پائیزه کشت شده در شهرستان دزفول، سهمیه کشت پاییزه از 25 هزار هکتار به حدود 13 هزار هکتار کاهش یافته و دلیل آن خشکسالی و تامین نشدن آب عنوان شده است.

مدیر امور آب شمال غرب خوزستان نیز با بیان اینکه وظیفه وزارت نیرو تامین آب است که این کار را انجام داده است، گفت: عملیات رشد گیاه از دانه تا محصول پنج کیلوگرمی چغندرقند با تامین آب انجام شده است بنابراین بی بازاری محصولات و مشکلات دیگری که کشاورزان را درگیر کرده، مسئولیتی را متوجه وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان نمی کند.

سیدمحمد سجادیان به وضعیت کشت های تابستانه حوضه دز اشاره کرد و افزود: آب کشت های دائم نظیر باغ، نخیلات و نیشکر نیز تامین شده ولی با توجه به اینکه هیچ قراردادی برای کشت برنج در خوزستان بسته نشده است لذا هرگونه خسارت در این خصوص متوجه کشاورزان شالیکار خواهد بود و سازمان آب و برق مسئولیتی در این رابطه ندارد.

وی اضافه کرد: 400 میلیون مترمکعب آب برای کشت های تابستانه حوضه دز اختصاص یافت که جهاد کشاورزی باید برنامه ریزی در خصوص نوع کشت را ارائه می کرد.

وی گفت: سال آبی جاری که تا شهریورماه ادامه دارد به علت کم بارانی، تغییر اقلیم و بالابودن دما یکی از سخت ترین سال های 60 سال اخیر است لذا مصرف بهینه آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی در این دوره ضروری است.

مدیر امور آب شمال غرب استان خوزستان افزود: کل سطح زیر کشت حوضه دز 138 هزار و 798هکتار است که برای کشت تابستانه این حوضه 400 میلیون مترمکعب آب پیش بینی شد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ذخیره آب آشامیدنی و کشاورزی به شدت کاهش یافته و همین امر محدودیت هایی برای کشاورزان ایجاد کرده است.

عباس پاپی زاده با بیان اینکه تولید برق از سد دز به علت کمبود ذخیره آبی کاهش یافته است، افزود: کشاورزان با وجود این کاهش می توانند با روش های نوین آبیاری مشکل کمبود آب را مدیریت کرده و میزان بهره وری را به بالای 70 درصد افزایش دهند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار